رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مطرح کرد:

شهرداری در مسیر شفافیت و صرفه جویی های اصلاحاتی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد برنامه‌ریزی و پیگیری مستمر در جهت اصلاح فرایندهای کاری باهدف ایجاد شفافیت، حذف فرآیندهای موازی و اضافی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها در تمام دستگاه‌های زیرمجموعه شهرداری مشهد را یکی از اولویت‌های شورای پنجم در سه سال گذشته عنوان کرد.

به گزارش صبح امروز، بتول گندمی در این خصوص گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور که از آغاز سال ۹۷ و با جهش چند برابری نرخ دلار شروع و اوج گرفته بود پیش‌بینی غالب کارشناسان آن بود که در دوره کاری شورای پنجم سطح درآمدهای شهرداری بر اساس این واقعیات رشد نداشته اما مشخصاً هزینه‌های نگهداری شهر و خدمات‌رسانی به شهروندان با توجه به شرایط موجود افزایش چشمگیری خواهد داشت، ازاین‌رو یکی از راهکارهای اساسی ما برای تأمین هزینه‌های اساسی و اولویت‌دار شهر، اجرای سیاست‌های سخت‌گیرانه صرفه‌جویی و کنترل هزینه‌ها باهدف حذف موازی¬کاری و کارهای اضافه در شهرداری و همچنین افزایش درآمد این نهاد بود.

وی از اصلاح فرایندها به‌عنوان یکی از روش‌های دستیابی به این هدف نام برد و توضیح داد: در بسیاری بخش‌ها برآن شدیم با بازنگری و اصلاح رویه‌ها و فرآیندهای موجود ضمن کوتاه کردن روال انجام کار، افزایش بهره‌وری، هم کیفیت خدمت‌رسانی و کار انجام‌شده را تقویت کرده و هم در جهت کاهش هزینه‌ها گام مثبتی برداریم.

گندمی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال در حوزه عمرانی یکی از مشکلات معمولا آماده نبودن مطالعات و طرح‌های اجرایی پروژه‌های عمرانی در زمان تصویب آن‌ها در شورای شهر بود. ازاین‌رو هنگامی‌که یک پروژه عمرانی در صحن علنی به تصویب می‌رسید و بودجه برای آن مصوب می‌شد، در شروع سال و فصل بهار که باید کار اجرایی با شدت انجام شود تازه روال به روز رسانی مطالعات و تهیه طرح اجرایی آغاز می‌شد و پس از تکمیل این اقدامات و برگزاری مناقصات، فصل مناسب کار یعنی بهار و تابستان را از دست می‌دادیم.

به گفته وی، به این شکل پروژه‌ها دچار تأخیر فراوان و تعدیل‌های سنگین و پرهزینه می‌شد. در جهت حذف این نقیصه شهرداری را ملزم کردیم ضمن پیوست مطالعات هر پروژه در زمان تصویب پروژه در لایحه بودجه، مناقصه و امور اجرایی پروژه را در آغاز فصل بهار به انجام رساند. با اجرایی شدن این مصوبه علاوه بر آنکه کاهش چشمگیری در هزینه‌های پروژه‌های عمرانی ایجاد شد سبب جهش قابل‌توجهی نیز درروند و سرعت اجرای پروژه‌ها نیز شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در ادامه افزود: در بخش‌های مختلف و یا در حوزه پشتیبانب به عنوان مثال در حوزه شهرساز تمامی فرآیندها در کمیته شفافیت مورد به مورد به بحث گذاشته شد و تصمیمات خوبی اخذ گردید. بعضی دستورالعمل‌ها به کمیسیون شهرسازی در جهت اصلاح و افزایش سرعت پاسخگویی به شهروندان ارسال و نتایج خوبی گرفته شد. حوزه نقلیه شهرداری نیز با تحقیقات انجام‌شده به فرآیند اصلاح‌شده‌ای رسیدیم که ضمن تاکید بر عدالت بیشتر در ارائه خدمات به کارکنان شهرداری، سبب کاهش چشمگیر هزینه‌ها نیز خواهد شد.

گندمی با اشاره به اینکه در بخش‌های مختلف هزینه‌های شهرداری برای اجرای برنامه ها، خدمت رسانی مطلوب و رسیدن به اهداف برنامه بسیار زیاد است گفت: در حال حاضر قریب به هزار میلیارد تومان در بخش خدمات شهری و اموری مانند نظافت شهر، جمع‌آوری زباله و نگهداری فضای سبز در مشهد هزینه می‌شود. ازاین‌رو باید به فکر اقدامات و فعالیت¬هایی باشیم تا ضمن حفظ شرایط مطلوب و باکیفیت شهر، هزینه اجرای کار برای شهرداری و شهر کاهش یابد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *