صبح امروز پای درد و دل هنرمندان نشست؛

هنرمندان فضای امن کاری می‌خواهند

سیده ریحانه موسوی

کارگاه گرافیک همدلی با موضوع مردم‌داری و کرامت انسانی در سیره رضوی و با تاکید بر فضای مجازی و اکران شهری روز چهارشنبه در محل کتابخانه قلم مشهد افتتاح و تا عصر جمعه به کار خود ادامه داد.

به گزارش صبح امروز در این کارگاه که ۷۰ نفر از هنرمندان کشور در زمینه‌ هنرهای تجسمی شرکت داشتند، زیر نظر اساتید برتر اقدام به تولید آثار گرافیکی، ویژه فضای مجازی و اکران های‌شهری کردند‌.

به سراغ ۲ نفر از پیشکسوتان حاضر در این کارگاه رفتم تا با آنان گفتگویی داشته باشم.

یکی از پیشکسوتان سینما و عکاسی حاضر در این کارگاه گفت: هنر در خراسان و مشهد از دیرباز مسئله‌ای جدی بوده است و هنرمندان و شاعران بسیاری در این منطقه پرورش یافته‌اند و به نظر می‌رسد که امروز هم این روند ادامه دارد.

هنرمندان نیازمند یاری مسئولین

مهدی حکیمی افزود: همراهی مسئولین فرهنگی و هنری کشور با هنرمندان استان، می‌تواند کمک بزرگی به ارتقای سطح هنری استان و مشهد کند. هنرمندان خود به صورت جدی فعالیت می‌‌کنند و به همراهی جدی از سوی مسئولین کشور و استان نیز نیاز دارند.

عدم تربیت درست ذائقه مردم

وی در خصوص دلیل کمرنگ شدن استقبال مردم از هنر خاطرنشان کرد: مردم درگیر مشکلات اقتصادی هستند و اولویت آنان مسائل اولیه زندگی است و این موضوع امری جدی است که نمی‌توان از آن غافل شد، نکته دیگر این است که ما ذائقه مردم را درست تربیت نکرده‌ایم، مردم باید با هنر فاخر آشنا شوند و این اتفاقی است که علیرغم اینکه باید به آن به طور جدی پرداخته شود، بسیار ضعیف به آن توجه شده است.

این طلبه هنرمند تصریح کرد: مردم باید با هنرها و سواد بصری آشنا شوند و این امر نیازمند این است که در جامعه گسترش پیدا کند که بخشی از آن وظیفه هنرمند و بخش دیگر آن نشر و ترویج آن بین مردم است که این موضوع باز هم همراهی و کمک مسئولین را می‌طلبد، زیرا بسیاری از ابزارهای نشر و گسترش این آثار، دست مسئولین است.

وی ادامه داد: اینکه ما چه چیزهایی را اکران کنیم و برای اکران‌های شهری چگونه تصویرگری انجام دهیم، نوع آثار ذائقه مردم را تغییر می دهد، بنابراین باید دقت کنیم تا آثار ارزشمند را اکران کنیم. به این ترتیب مردم به تدریج با آثاری که تقویت شده‌اند و رشد پیدا کرده‌اند، آشنا می شوند .

مهدی حکیمی، هنرمند عرصه عکاسی و سینما در پایان سخنان خود ابراز کرد: تعامل بین خالقان آثار هنری و مسئولان فرهنگی و هنری برای رشد فضای مردم نسبت به آشنایی با هنر و مفاهیم فرهنگی، باید دو سویه باشد تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

نیاز به طراحی برای جذب مشتری

یکی دیگر از هنرمندان پیشکسوت فعال در عرصه تصویر‌گری و طراحی گرافیک نیز بیان کرد: حوزه گرافیک حوزه‌ای بسیار وسیع است. به عنوان مثال طراحی و گرافیک بسته‌بندی تمام محصولات فروشگاهی اعم از داخلی و صادراتی دامنه وسیعی دارد.

محمدرضا دوست‌محمدی در گفتگو با خبرنگار صبح امروز افزود: در ۲۰‌سال اخیر اوضاع ما بهتر شده است. اما هنوز هم از اخبار می‌شنویم که تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان تا چه حد از ضعف بسته‌بندی رنج می‌برند، یک مثال مشهور آن خرما، پسته و زعفران است و بسیاری از محصولات ما به خاطر ضعف بسته‌بندی که بخش عمده آن مربوط به طراحی داخلی است، به جایگاهی که باید برسند، نرسیده‌اند.

ایجاد استاندارد از سوی دولت

دوست‌محمدی با بیان اینکه حمایت دولت از اصناف طراحان گرافیک بسیار موثر است، تشریح کرد: دولت باید با ایجاد یک سری از استاندارها برای تولید‌کنندگان به تولید و صادرات آنان کمک کند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته، تولید‌کنندگان‌، کارخانه‌داران و صنعت‌گران برای استفاده از گرافیک، ملزم به رعایت استانداردهایی هستند. در غیر این صورت نمی‌توانند از هر طرحی استفاده کنند. ساز و کارهای قاونی این گونه موارد می‌تواند توسط دولت راه‌اندازی و تصویب شود.

فضای فرهنگ و هنر فضایی دسته چندم است 

دوست محمدی مطرح کرد: به دلیل اینکه فضای فرهنگ و هنر فضایی دسته چندم است، بسیاری از هنرمندان آن زندگی امن کاری را که باید داشته باشند، ندارند که بخشی از آن مربوط به قوانین اقتصادی و صنعتی ما است. به عنوان مثال، قوانین حمایت از حقوق معنوی و کپی رایت موضوعی است که هنرمندان به خاطر آن بسیار متضرر می‌شوند. زیرا بسیاری از کارهایی که تولید می‌کنند، در فضای ایران مورد استفاده غیر قانونی قرار می‌گیرد و حق و حقوق آن به درستی پرداخت نمی‌شود که امیدواریم هر چه زودتر قانون لازم تصویب شود تا اوضاع بهتر شده و آینده بهتری داشته باشیم.

حمایت دولت لازمه استقبال مردم از هنر

این هنرمند پیشکسوت در خصوص کمرنگ شدن استقبال مردم از هنر و آثار هنری ابراز کرد: بخشی از هنر توسط مردم خریدنی است، اما بخش دیگر آن را مردم به صورت موازی در حال خریدن آن هستند. به عنوان مثال، وقتی مردم تبلیغی از یک کالا را در تلوزیون مشاهده می‌کنند، این تبلیغ تلوزیونی که یک اثر گرافیکی است، در حال ترغیب مردم به خرید آن محصول است و در واقع مردم مصرف کننده هنر گرافیکی هستند.

دوست محمدی اظهار کرد: وقتی صنعت فروکش می‌کند، تولید متوقف می‌شود، عرصه فرهنگ بی‌متولی می‌شود و کسی نمی‌خواهد که در آن خرج کند، طراحان گرافیک بیکار می‌شوند، بسیاری از رشته‌های هنری نیاز به خرید و فروش دارند. مانند نقاشی، مجسمه‌سازی، خوشنویسی یا صنایع دستی که طبیعتا در تمام این موارد به فرهنگ سازی نیاز است. اما زمانی که مردم برای اجاره خانه خود مشکل داشته باشند، هیچگاه برای خرید صنایع دستی هزینه نمی‌کنند .

این هنرمند در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: شرایط حمایتی دولت می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد، حمایت‌هایی که می‌تواند از سمت دولت صورت بگیرد، سوبسیت‌هایی که می‌تواند بدهد و همچنین کمک به رفاه اجتماعی مردم کمک به هنرمندان خوهد بود.

لازم به ذکر است مراسم اختتامیه این برنامه عصر روزجمعه با حضور جمعی از مسئولین کشوری صورت گرفت و به کار خود پایان داد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *