صبح امروز حال این روزهای صنایع دستی را بررسی می‌کند:

صنایع دستی؛ لمس لطافت در زندگی خشن امروزی

شاید در میان تقویم روزهایی باشند که خیلی به آنها توجه نکنیم و به راحتی از کنار آنها بگذریم اما اگر تقویم رومیزی خود را باز کنید و نگاهی به نوشته هایش بیاندازید، می فهمید که امروز روزی برای ارج نهادن به آثار هنری است که بازگو کننده روح ملت ها و اقوام است. روزی برای بوسه زدن به دستان زنان و مردانی که با ذوقی سرشار، آثاری را خلق می کنند که خاص سرزمین مادری شان است و این هنر گرانقدر را از نسلی به نسل دیگر منتقل می سازند تا پایدار بماند و بر صفحه روزگار بدرخشد.
امروز، 20 خرداد، روز جهانی صنایع دستی است؛ روزی متعلق به دنیای پر نقش و نگار دست بافته ها و جلوه هایی که عاشقانه خلق شده اند و ارزش آنها به حدی است که نمی توان قیمتی را برای شان متصور شد. می توان در ذره ذره آنها عشق را لمس کرد و قصه دل خالقش را خواند. رنگ ها و نقش هایی که انگار لب به سخن می گشایند و داستانی شنیدنی را روایت می کنند؛ کافیست گوش جان داشته باشی و به این روایت دل بسپاری.
می خواهیم روز جهانی صنایع دستی را با نگاهی گذرا به این هنر و صنعت ارزشمند قدر نهیم و با هم نگاهی کوتاه به این روز و فلسفه اش داشته باشیم.
در دنیای خشن امروز که نشانه استیلای تکنیک بر روح انسان است، صنایع دستی یعنی دمیدن روح لطافت به این زندگی خشن و انسان تا هست لطافت را می خواهد و صنایع دستی این نیاز مبرم انسان را برآورده می کند.
صنایع دستی؛آیین فرهنگ ملی کشورها
یکی از خصوصیات صنایع دستی این است که این صنعت حاصل روح ملت ها و آئین فرهنگ ملی کشورهاست که به سادگی با رجوع به آمار صنایع دستی کشورها به روحیه مردم آن کشورها می توان پی برد، بنابراین صنایع دستی تنها یک کالا برای مبادله نیست بلکه خصوصیات فرهنگی و ویژگی های اقوام از طریق صنایع دستی مبادله میشود و نوعی ارتباط را ایجاد میکند.
صنایع دستی یکی از مزیت‌های اقتصادی ایران با تمدن و فرهنگ دیرینه آن است که در گوشه گوشه کشور وجود دارد و نشان از ذوق، خلاقیت و هنرمندی مردم این سرزمین است و با توجه به تنوع اقلیم، گوناگونی اقوام، آداب و رسوم مختلف ظرفیت‌های فراوانی را در این زمینه در خود گنجانده است.
در سال‌های اخیر با آغاز تحریم‌های ظالمانه دشمنان علیه ایران اسلامی، تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی و توجه به فرصت‌های فراوان موجود در صنایع دستی می‌تواند آثار فراوانی بر اقتصاد کشور داشته باشد.
حمایت از صنایع دستی و تولیدکنندگان آن می‌تواند نقش بسزایی در اشتغال و رونق اقتصادی بخشی از مردم کشور بویژه روستاها و عشایر داشته باشد و افزایش صادرات این محصولات منجر به افزایش درآمدهای ارزی از طریق صادرات غیرنفتی خواهد شد و درواقع حمایت از صنایع دستی به تحقق یکی از اصول اساسی اقتصاد مقاومتی که تکیه بر ظرفیت‌های داخلی اقتصاد است، منجر خواهد شد که بشدت نیاز به آن احساس می‌شود.
اقبال گردشگران از صنایع دستی
تجربه نشان داده است بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به خرید محصولات صنایع دستی از شهرهای مختلف کشور اقبال نشان داده‌اند و همین امر ضرورت توجه به صنایع دستی را دوچندان می‌کند و فروش بیشتر این محصولات سبب افزایش درآمد و ارزآوری برای کشور می‌شود.
به مناسبت روز جهانی صنایع دستی، با محمد مطیع، معاون صنایع دستی استان پیرامون حال این صنعت به گفت و گو نشستیم:
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی گفت: به دلیل تعریف نشدن بازارچه‌های صنایع دستی در سامانه تاسیسات گردشگری، معاونت محترم سرمایه گذاری اداره کل از پذیرش پرونده‌های درخواست موافقت اصولی و تسهیلات بانکی در این خصوص امتناع می‌کند.
به گزارش صبح امروز، محمد مطیع در خصوص مشکلات بازارچه‌های صنایع دستی در سامانه تاسیسات گردشگری افزود: با وجود ظرفیت های خوب و بالقوه در بیشتر شهرستان‌ها و روستاهای هدف گردشگری، سرمایه گذاری لازم در خصوص ایجاد بازارچه های صنایع دستی انجام نشده است.
حمایت از هنرمندان صنایع دستی
وی در خصوص حمایت میراث فرهنگی از هنرمندان صنایع دستی تصریح کرد: هنرمندان صنایع دستی باتوجه به نوع مجوزی که از معاونت صنایع دستی دریافت می کنند اعم ازپروانه تولید انفرادی وکارگاهی ومجوز مشاغل خانگی شامل حمایت های از قبیل وام ،بیمه، معافیت مالیاتی، ومعرفی نامه جهت دریافت یارانه‌های انرژی (برق ،آب وگاز ) ویارانه سوخت (گازوییل ونفت) شوند.
دوره‌های آموزشی
مطیع ابراز کرد: برگزاری دوره های آموزشی به صورت فصلی در محل بولوار مدرس .برگزاری نشست‌های مشترک با کارآفرینان صنایع دستی و صنعت‌گران این رشته ،معرفی رشته‌های شاخص وبرجسته جهت نشان ملی که هر دوسال یکبار برگزار می شود و افرادی که اثر برتر وطرح نویی ارائه دهند با معرفی به تهران جهت نشان ملی اقدام می شود.
وی ادامه داد: برگزاری دوره های آموزشی ،تسهیلات وارائه خانه های صنایع دستی به صورت کارگاه برای رشته های منسوخ شده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی بیان کرد: صادرات صنایع دستی بخش خصوصی انجام می شود ومنافع آن به خود افراد بر می گردد واین اداره کل نقشی در این منافع ندارد. معاونت صنایع دستی نقش نظارت ،ارائه آمار واطلاعات انجام می‌دهد وقوانین بر اساس قوانین گمرگ انجام می‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *