شما نباختید؛ منفجرشدید

«انفجار» تنها در 5 ثانیه 10 میلیون تومان ….

مرتضی یگانه

این روزها نام بازی ” انفجار” را می توان از دهان هر فردی که مقدار بیشتری با فضای مجازی آشنا است بشنویم؛ بازی ای که دقیقا یک سراب بزرگ بوده و افراد بسیاری را به مرداب کُشنده خود کشانده است.

نگارنده هنگام نگارش این متن در حال بازی انفجار است تا بتواند دقیقا احساس یک فرد هنگام جمع آوری پول بادآورده را به مخاطب القا کند.

همه افرادی که برای اولین بار با سایت های شرطبندی آشنا می شوند سوالی مشترک دارند که آیا اگر پولی برنده شویم این پول به حساب ما واریز خواهد شد؟ که متاسفانه درغفلت کامل نهاد های مربوطه به خصوص بانک مرکزی جواب آنها مثبت است اما در این خصوص باید بیان شود که اکثر افرادی که پول هگفتی در این بازی ها از دست داده اند در ابتدا چند شرط چندصدهزارتومانی را برده اما در نهایت چندین برابر مبلغ برنده شده به سایت بازگردانده اند.

بازی انفجار امروزه در بین جوانان ما باب شده است به شکلی که بسیاری از جوانان طی کردن راه صد ساله را درآن میبینند اما غافل از آن که سایت های شرطبندی توسط افرادی طراحی شده که به ریز ترین نکات از جمله روانشناسی مخاطبین نیز توجه داشته اند.

در ابتدای بازی انفجار ادعا می شود که ” این بازی براساس یک الگوریتم ریاضی طراحی شده و کار میکند” و در ادامه تاکید می کند که کد های استفاده شده برای این بازی غیر قابل جعل می باشد و این موضوع گواهی است که سایت های شرطبندی در ریز مبالغ هنگام شروع بازی تغیری ایجاد نمی کنند.

اما اصل ماجرا این نیست؛ این تنها ظاهری از ساختار زیبای سایت های شرطبندی است و نگارنده در نظر دارد تا با بیان واقعیت های موجود ضمن هشدار در خصوص حضور در سایت های شرطبندی انتقاد هایی را در خصوص کوتاهی و اهمال کاری مسئولین دستگاه های قضایی و بانکی مطرح کند.

ما در این گزارش قصد نداریم که بگوییم که نحوه عملکرد بازی انفجار چیست بلکه قصد داریم بگوییم که این بازی بیشتر آنکه شبیه یک بازی سرگرم کننده باشد شبیه یک حقَست که توسط روانشاسنان و براساس مولفه های روانشناسی طراحی شده است.

یک مثال در خصوص این بازی میزنیم:تصور کنید که بتوانید در بازی انفجار مبلغ 100 هزار تومان خود را تبدیل به 1 میلیون تومان کنید و سپس این پول را از سایت خارج و به کارت بانکی خود منتقل کنید.شما اکنون 900 هزار تومان سود کرده اید.برای بار دوم 100 هزار تومان خود را تبدیل به 2 میلیون تومان می کنید و قبل از اینکه این پول را از سایت خارج کنید طی انجام بازی و شرطبندی از دست بدهید.

” شما به دلیل لمس 900 هزار تومان پول حاصل از بازی در سایت شرطبندی احساس می کنید که این 2 میلیون تومان نیز از جیبتان رفته است و پول کاملا در اختیار شما بوده است” و اتفاق ناگوار دقیقا در این بخش صورت میگیرد که بسیاری از افراد برای جبران مبلغ باخت خود مجددا شروع به بازی با ارقام بالاتر می کنند و در نهایت بازهم در برابر سایت بازنده می شوند. و این روند تاجایی که فرد دست از بازی بکشد یا اینکه تمامی دارایی خود را ببازد ادامه دارد.

یکی از قوانین ثبت نام در سایت های شرطبندی این است که هر فرد باید تنها یک حساب کاربری در سایت داشته باشد؛ این موضوع در نگاه اول کاملا منطقی است اما نکته ای که قابل توجه این است که شما براساس میزان بازی در سایت و پولی که به دست می آورید از سوی سایت مورد افزایش سطح کاربری قرار می گیرید و این موضوع یکی از نکات اساسی است که در بازی انفجار مورد استفاده قرار می گیرد.

سطح کاربری بر دو موضوع اساسی تاثیرگذار است؛ میزان برداشت جایزه کاربر از سایت و دوم اینکه نحوه شناسایی شما به عنوان یک کاربر که در بازی حرفه ای شده اید؛ معمولا افرادی که برای اولین بار با حساب کاربری شخصی خود وارد بازی انفجار می شوند ارقام بالاتری برنده می شوند به این دلیل که ربات متصل به دیتای اصلی بازی انفجار با شناسایی کاربرهای حاضر در بازی سطحی از سود را بین کاربران پخش می کند تا بتواند اعتماد آنها نسبت به بازی مجدد و پرداخت هزینه های سنگین تر به دست بیاورد.

میلیون میره؛ بپا میلیارد نره

7 ثانیه شمارش معکوس و شروع؛ چه 1000 تومان یا 1 میلیون بازهم استرس کمی در دل خود دارید؛ درون صفحه افزایش تصاعدی پول خود را می بینید و دوست ندارید به این سود قناعت کنید؛ با افزایش نمودار ضریب ضربان قلب شما نیز بیشتر می شود تا جایی که مغز دستور می دهد که انگشت خود را بر روی موس فشار دهید تا پول خود را چند برابر ببنیند اما باورتان می شود که بستن بازی و نشان دادن ضریب قرمز برای بازی انفجار، ساده تر از رسیدن دستور توقف بازی از مغز به انگشتان دست است؟؟

شما باختید؛ نگاهی به موجودی خود می اندازید و میزان سود و ضرر خود را می سنجید و نفس در سینه حبس و خود را برای شرط جدید اماده می کنید، اگر تجربه بالایی داشته باشید به ضرایب قبل نگاه می کنید و اگر شرط های ابتدایی شما باشد به صورت متوالی در بازی شرکت می کنید.

احتمالا رقم شرط را دوبرابر می کنید تا بتوانید در ضرایب پایین تر پولی که در دست قبل باختید را بازگردانید؛ دکمه شروع شرط را می فشارید و در کمال ناباوری برای شما بازهم ضریب قرمز را در برابر خود می بینید.

خود را مجددا بازنده در برابر سایت می بینید؛ اگر با تجربه باشید صبر می کنید و اگر نه مجددا به امید اینکه پس از 2 ضریب قرمز بتوانیم پول خود را بازگردانید مجددا در شرط شرکت می کنید و احتمال اینکه بازنده باشید بازهم زیاد است؛ به این روش به صورت عامیانه ” تخریب” می گویند اتفاقی که خشم کاربران بازی انفجار را به شدت به بار می آورد.

یکی  دیگر از شگردهای سایت های شرطبندی استفاده از کاربران فیک در بازی است؛ این افراد دو نقش را برای طبیعی تر شدن ماجرا ایفا می کنند؛ عده ای در بخش چت با کاربران به صورت تقریبی ضریب های بازی را اعلام می کنند و پس از پیش بینی صحیح اعتماد حاضرین را جلب می کند.

این اتفاق می تواند بارها و بارها صورت بگیرد به شکلی که حتی اگر یک پیش بینی صحیح نبودو عده ای پول های خود را باختند کسی به آن فرد خُرده نگیرد؛ این فرد اماده می شود و در ترفندی جذاب تر اتفاقی را در ذهن ها حک می کند؛ یک ضریب را اشتباه می گوید و همه پول خود را می بازند سپس اعلام  می کند که شرط های خود را به سبب جبران این باخت در دست بعد بازی دوبرابر کنید و یک ضریب تقریبی را اعلام می کند.

کاربرانی اعتماد ندارند؛ عده ای صبر می کنند و عده ای براساس این پیش بینی مبلغ شرط خود را دوبرابر می کنند و این پیش بینی درست از آب در می آید. به یکباره پیام هایی مبنی بر تشکر از این پیش بینی نسبت به فرد مذکور در بخش چت کاربران منتشر می شود.

در این بخش تعدادی وارد صحنه می شوند و اعلام  می کنند که فقط فلان کاربر پیش بینی کند و این اتفاق از سوی همه کاربران پذیرفته می شود و فرد مذکور عدد بالایی مثلا ضریب 4 را پیش بینی می کند و افرادی که این ریسک را می پذیرند پول خود را نیز 4 برابر می بینند.

تمامی این اتفاقات برای این صورت می گیرد که یک اعتماد عمومی در بین کاربران ایجاد شود سپس فرد مذکور در یک پیش بینی ضریب اشتباه عمل می کند و اعلام می کند به صورت جبرانی ضریبی را اعلام می کند تا بتوانند پول باخته را بازگردانند و از کاربران می خواهد مبالغ شرط خود را دو برابر یا بیشتر بکنند؛ درست حدس زدید این دست بازی در پایین ترین ضریب خود بسته می شود از دیگر پیامی از سوی ان کاربر ارسال نمی شود.

در این بین عده ای از کاربران که توجهی به این پیش بینی ها ندارند براساس میزان مبلغ شرط بندی در هر دست وارد بازی می شوند؛ در بخشی از فضای بازی انفجار مشخص است که در هر دست بازی هر فرد چه میزان پول شرطبندی کرده است و در این بین شما افرادی را می بینید که مبلغ هایی بین 1 تا 10 میلیون تومان را برای شرطبندی خود استفاده می کنند.

افرادی که مثلا 3 میلیون تومان وارد شرط می کنند و با مبلغ 6 میلیون تومان از آن دست بازی خارج می شوند؛ این افراد به کلی فیک هستند و تعداد افرادی که براساس بازی این افراد شرط می بندند کم نیستند و سایت می تواند با این ترفند بازهم اعتماد کاربران را جلب کنند و بازهم پول به جیب بزنند.

این تنها بخشی از ترفندهایی است که با ساده ترین روشها و تنها براساس کمی روانشناسی بر روی مخاطبینی که رفتارهای هیجانی دارند و تنها ظاهر شرطبندی را می بینند انجام می شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *