تدوین برنامه ششم توسعه خراسان رضوی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی از تدوین برنامه عملیاتی ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی این استان خبر داد.

رضا جمشیدی روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود: برنامه ششم توسعه برای نخستین بار در دو بخش ملی و استانی تنظیم و در بخش استانی نیز هر در دو بخش در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: یک بخش ‘سند توسعه استان' است که متناسب با کشور باید نقش و ماموریت استانها مشخص شود. قسمت دوم نیز برنامه عملیاتی استان است که هر استان باید در قالب مجموعه عملیات مجاز عمرانی استانی وضعیت عملیات و فعالیتهایش را در سالهای برنامه همراه با هدف گذاریها، حجم عملیات و میزان سرمایه گذاری متناسب با آن مشخص کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: قسمت ابتدایی که سند توسعه استان بود با همکاری دستگاههای اجرایی خراسان رضوی پارسال تهیه شد و در نشست مهر ماه همان سال شورای برنامه ریزی و توسعه استان آن را تصویب کرد.

وی افزود: در سند توسعه خراسان رضوی چارچوب تشکیلات تعریف شده مد نظر قرار گرفت و انتظارات استان لحاظ شد و کارگروه‌ها به دو مقوله «اقتصاد مقاومتی و زیارت» توجه خاصی معطوف داشتند.

جمشیدی ادامه داد: با توجه به تاخیری که در خلال تصویب برنامه ششم توسعه کشور رخ داد، برنامه پنجم با یک سال تمدید مواجه شد و برنامه ششم از امسال آغاز گردید در تدوین برنامه عملیاتی ششم استان خراسان رضوی هم یک سال تاخیر رخ داد.

وی گفت: در برنامه عملیاتی باید اقداماتی که در سالهای برنامه ششم انجام دهیم در سطح استان مشخص می‌شد که در این چارچوب 70 برنامه استانی به تصویب رسید. در قالب این 70 برنامه 230 عملیات تعریف و دوباره از کارگروه‌ها درخواست شد موضوعات مختلف به ویژه اقتصاد مقاومتی و موضوع زیارت را در تدوین برنامه‌هایشان مد نظر قرار دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی افزود: در تدوین این دو سند شورای برنامه ریزی و توسعه استان به عنوان بالاترین نهاد اثرگذار بود و ستاد هماهنگی و تطبیق برنامه با ریاست استاندار، دبیری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاونان استانداری نقش آفرینی کردند و دبیرخانه تدوین این دو سند نیز در سازمان مدیریت و برنامه ریزی مستقر بود.

وی ادامه داد: پنج کارگروه هماهنگی امور اجتماعی و فرهنگی، هماهنگی امور زیربنایی شهرسازی و گردشگری، هماهنگی امور اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری، کارگروه آمایش، محیط زیست و توسعه پایدار و کارگروه تجهیز منابع در ذیل این تشکیلات فعال بودند که هر کدام برای خود کمیسیون‌هایی داشتند.

جمشیدی گفت: پارسال هشت نشست کارگروه و 17 نشست کمیسیون با شرکت 259 نفر تشکیل شد که به تهیه و تدوین برنامه عملیاتی ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی استان خراسان رضوی منجر گردید. در تنظیم این برنامه وضعیت موجود استان مطالعه، نقاط قوت و ضعف، تهدید و فرصت، راهبردها و اهداف کلی با توجه به الزامات قانونی احکام لحاظ شد و در نشست دو روز پیش شورای استانی برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی به تصویب رسید.

وی افزود: اکنون و در نهایت می‌توان در قالب جداول مرتبط، میزان شاخص‌های هدف، عملیات و سرمایه گذاری‌های مرتبط را پیشبینی کرد.

 

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *