بررسی چالش‌های آموزش مجازی:

کلاس اولی‌ها منتظر بمانید

با توجه به تعطیلی چند ماه ایران و پاندرومی کرونا، مدارس همچنان تعطیل بوده و آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان پایه حساس و مهم اول برنامه‌هایی را در راستای کار خود قرار داده است.

عاطفه خوافیان

آلودگی هوا، برودت هوا، اعتراض‌های آبان ماه و اکنون ویروس کرونا تا کنون بیش از دوماه بر تعطیلات مدارس افزوده است

به طور کلی، حدود ۱۵ روز از سال تحصیلی به مناسبت نوروز تعطیل است. تعطیلات رسمی هم حدود ۱۵ روز تعطیل دیگر را رقم می‌زنند. تعطیلات ناشی از بارش برف و باران، و تعطیلات آلودگی هوا، که از سال ۱۳۹۴ در بسیاری از شهرها معمول شده را باید به این ارقام افزود.

اما تعطیلات سال تحصیلی جاری، بیش از ۳۰ روز تعطیلی است که به طور معمول در ایران وجود دارد. امسال دلایل تعطیلی مدارس و تعداد روزهای تعطیل در استان‌های مختلف متفاوت بوده‌است. به عنوان مثال، استان‌های مرکزی، لرستان و همدان به دلیل برودت هوا و بارش برف تعطیلی داشتند.

استان‌های گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، قم، سیستان و بلوچستان، خراسان‌های شمالی و رضوی و قزوین به دلیل پیشگیری از شیوع آنفولانزا روزهای تعطیل بسیاری داشتند. استان‌های تهران و آذربایجان غربی به دلیل آلودگی هوا تعطیل بودند و استان‌های خوزستان و فارس به دلیل اعتراضات مردمی تعطیل شدند.

در ۷۰ روز نخست سال تحصیلی، دانش‌آموزان استان تهران حدود ۳۰ روز تعطیل بودند و تنها ۴۰ روز به مدرسه رفتند. این میزان تعطیلی، حدود هفت روز بیش از تعطیلی‌های مناسبتی و آخر هفته بود.

افزایش تعطیلی‌های مدارس به این دلیل نگرانی‌برانگیز است که دانش‌اموزان ایرانی تنها ۱۶۷ روز به مدرسه می‌روند. بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانش‌آموزان دوره ابتدایی باید ۹۲۵ ساعت، دوره متوسطه اول ۱۱۱۰ ساعت و دوره متوسطه دوم ۱۳۲۰ ساعت در کلاس‌های آموزشی حاضر شوند.

با احتساب پنج ساعت آموزش روزانه در دوره ابتدایی، دانش‌آموزان باید ۱۸۵ روز درسی داشته‌باشند اما چنانچه مسعود کبیری، عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفتگو با رسانه‌ها اظهارداشته، با وجود تعطیلی‌های متعدد، اگر همه کلاس‌های درس در طول سال تحصیلی تشکیل شود، یک دانش‌آموز ابتدایی حدود ۱۵۵ روز به مدرسه می‌رود. به این ترتیب، اکنون دانش‌آموزان دستکم ۳۰ روز کمتر از آنچه در سند تحول بنیادین آمده، آموزش می‌بینند.

با مشکلاتی که در سال تحصیلی جاری به وجود آمده، دستکم ۳۰ روز دیگر به ۳۰ روز کسری آموزش اضافه شده ‌است. این درحالی‌است که آموزش و پرورش ایران سال تحصیلی جاری را با کمبود ۱۰۸ هزار معلم آغاز کرد. به دلیل کمبود بودجه، نه تنها استخدام در آموزش و پرورش متوقف شده، بلکه پرداخت حق‌التدریس معلمان هم حدود یکسال به تعویق افتاده‌است. حالا در این شرایط، آموزش و پرورش باید در روزهای تعطیل هزینه‌های جاری را بپردازد و افت تحصیلی دانش‌آموزان را جبران کند. چنانچه بسیاری از کارشناسان و والدین پیشنهاد می‌کنند، برای جبران کسری آموزشی، کلاس‌های درس بهتر است تا ماه تیر ادامه داشته باشد.

بر اساس محاسبات محمد جواد محسنی نیا، کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، دولت به طور متوسط ۵.۲ میلیون تومان برای هر دانش‌آموز ابتدایی، ۵.۳ میلیون تومان برای هر دانش‌آموز متوسطه اول، پنج میلیون تومان برای هر دانش‌اموز متوسطه نظری، پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای هر دانش‌آموز متوسطه فنی-حرفه‌ای و کاردانش هزینه می‌کند.

حال با وجود تمام این تعطیلات زمزمه‌هایی از وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اتمام سال تحصیلی شنیده می‌شود که این خود حاشیه‌هایی را به دنبال دارد.

با راه‌اندازی سامانه آموزشی دانش آموزان”شاد”  معلمان و دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی در این سامانه ثبت نام کردند و تاکنون ۳میلیون و ۸۰۰هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و ۲۸۴هزار کلاس درس تشکیل شده است. همچنین ۲۲۰هزار معلم در این شبکه ثبت نام کرده‌اند و عملیات آموزشی در برخی استان‌ها در حال برگزاری است‌.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پروزش استان خراسان رضوی گفت: اقدامات خوبی در راستای عمل به شعار آموزش و پرورش مبنی بر” تعطیلی مدارس به معنای تعطیلی آموزش نیست” انجام شده است.

به گزارش صبح امروز، ابوالحسن حقیقی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون تعطیلی چندماهه مدارس در خصوص آموزش کودکان ابتدایی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های بهداشتی  مبنی بر قرنطینه شدن و به حداقل رساندن رفت و آمدها جهت سلامتی جامعه، سامانه آموزشی را تحت عنوان”شاد”  برای دانش‌آموزان راه‌اندازی کرد.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی این سامانه به دنبال آموزش مجازی و همگانی توسط معلمان و مدیران به دانش‌آموزان بوده که  در همین راستا راهنماهای عملی را که در آن شرح وظایف معلمان و مدیران و اولیا و دانش‌آموزان آمده به تمامی مدارس و مناطق ارسال کردیم.

آموزش تعطیل نیست

حقیقی بیان کرد: علاوه بر این سامانه، شبکه آموزش نیز طبق برنامه‌ای که وزارت به آن‌ها اعلام داشته برنامه‌های آموزشی را ارائه می‌دهد.

وی در خصوص شبکه شاد توضیح داد: مهم‌ترین ویژگی شبکه شاد، ارتباط مستقیم معلم با دانش‌آموزان است و این سامانه طوری برنامه‌ریزی شده که فضای آن بسیار شبیه به کلاس درس بوده و به نحوی از این طریق به دنبال شبیه‌سازی کلاس برای دانش‌آموزان اول ابتدایی بوده تا مجاب به ماندن در کلاس شوند.

شبیه‌سازی کلاس‌های حضوری در سامانه شاد

حقیقی ادامه داد: در سامانه شاد، معلم با همان دانش‌اموزانی که کلاس حضوری برگزار کرده طبق همان برنامه آموزشی طی سال جاری لاس‌ها را به صورت مجازی برگزار کرده که از اولیا انتظار می‌رود برنامه آموزشی شاد را از مدیر مدرسه دریافت کرده و بر اجزای فعالیت‌های مدنظر و شرکت فرزندان در این کلاس‌ها نظارت جدی و دقیقی داشته باشند.

وی ابراز کرد: در پایه‌های تحصیلی پایین تر که ممکن است دانش‌آموز امکان استفاده از گوشی و بستر اینترنت را به تنهایی نداشته باشد بایستی اولیا همراهی بیشتری با ما و فرزندان خود داشته تا فرآیند آموزش دچار خلل نشود.

حقیقی تبیین کرد: حمایت‌های عاطفی و روانی خود را از کودکانشان در این شرایط که از معلمین دور بوده بیشتر کرده و به نوعی نقش معلمی-والدی را ایفا کنند تا کیفیت تعلیم و تربیت فرزندان در ایام قرنطینه و تعطیلی مدارس افزایش پیدا بکند و نیز هرگونه سوال و ابهامی که در خصوص استفاده از این سامانه را دارند و یا نیاز به پشتیبانی فنی دارند قبل از شروع زمان اموزش سوال فنی خود را از پشتیبان سامانه که توسط مدیران مدارس معرفی شده، پرسیده و ابهامات را رفع نمایند.

ضرورت حمایت و نظارت والدین

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان گفت: در صورتی که اولیا با بخش پشتیبانی سامانه شاد هماهنگی و ارتباط صحیحی داشته باشند، موفق به کسب کارنامه دانش‌آموزان و گزارش پیشرفت و روند تدریس و کیفیت آموزش را از مدیران مدارس  دریافت کنیم.

حقیقی اذعان کرد: تمام مدارس ابتدایی استان طبق ارزیابی و نظارت ما به سامانه “شاد” متصل شده و تمام مدیران و معلمان موظفند راهنمایی که برای اولیا تبیین شده را در اختیار آن‌ها قرار داده تا والدین با آگاهی بیش‌تر بر کودکان و عملکرد این سامانه نظارت داشنه باشند.

دشواری‌های حضوریک کلاس اولی در کلاس مجازی

وی پاسخ داد: پایه اول ابتدایی نسبتا زودتر آموزش را فرامی‌گیرد و اگر این آموزش استمرار نداشته باشد به فراموشی می‌سپارد و نیاز به تکرار و تمرین دارد و این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست که کودکانی که قبل از قرنطینه در منزل کار و تمرین بیشتری داشته موفق‌تر عمل کرده و به دلیل ارتباط مستمر ولی با مدرسه از طرفی از تلاش بیش از حذ معلم برای تمرین مستمر کاسته و نیز دانش‌‌آموز موفق تر بود.

تکلیف 15 درصد دانش‌‌آموزی که دسترسی به اینترنت ندارند چه می‌شود؟

حقیقی توضیح داد: طبق جلساتی که با مدیران مدارس داشته به دنبال رفع ایرادات و باگ‌های این سامانه بوده و طبق برنامه آموزشی 80 تا 85 درصد محتوای کتاب‌ها به دانش‌آموزان ارائه شده و تنها 15 درصد از محتوای آموزشی بنا به شرایط خاص کشور به صورت مجازی ارایه می‌شود.

وی تشریح کرد: ما نیز به مانند شما دغدغه آموزش پایه اول را به دلیل اهمیت این پایه داشته و تنها به این آموزش‌های مجازی اکتفا نکرده و از آن‌جا که ممکن است این تعطبیلات ادامه دار باشد تمامی هماهنگی‌های لازم انجام شده تا مدارس سال آینده از نیمه شهریور آغاز شده تا علاوه بر یادآوری و رفع اشکال دروس سال قبل، تا حدودی به صورت حضوری نیز آموزش را فرا بگیرند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان در خصو ص دانش‌آموزانی که به علتی دسترسی به سامانه شاد و اینرنت ندارند، بیان کرد: برخی از دانش‌آموزان بسته به موقعیت جغرافیایی و اجتماعی که در آن زندگی می‌کنند ممکن است دسترسی به اینترنت و فضای مجازی نداشته که با هماهنگی‌های انجام شده طی این هفته آموزش‌های لازم به صورت کتبی و دفترچه‌ای و با رعایت بهداشت در اختیار کودکان عشایر و مناطق محروم قرار گرفته تا ان‌ها نیز از آموزش محروم نشده و بتوانند خود را از لحاط سطح کیفی و کمی آموزش به دیگر دانش‌آموزان برسانند.

عدم برگزاری امتحان نهایی پایه ششم/ برگزاری مجازی امتحانات

وی گفت: طبق اطلاعیه و اخباری که وزارت به مدارس ابلاغ کرده امسال در پایه ششم امتحانات نهایی به صورت یک‌پارچه و برگزار نمی‌شود.

حقیقی در ادامه در خصوص نحوه برگزاری امتحانات مقطع ابتدایی توضیح داد: با توجه به این‌که نوع نظام ارزشیابی این مقطع کیفی و توصیفی بوده و دانش‌اموزان نمره‌ای کسب نکرده در صورت تداوم این شرایط برای حفظ جان دانش‌آموزان و جامعه فرهنگی، پایان سال تحصیلی اعلام شده و معلمین بر اساس عملکرد دانش‌آموز در طی سال کارنامه او را بار گذاری می‌کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *