کاهش حجم بار به مقصد کشورهای آسیای میانه

رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: به دلیل عوارض 1.5 دلاری ترکمنستان حدود 2200 دلار به کرایه‌های بار افزوده شده است، از طرفی پرداخت این عوارض برعهده صاحب بار بوده که در نتیجه با افزایش کرایه‌ها باعث کاهش حجم بار به کشورهای آسیای میانه شده است.
به گزارش ایسنا، احمد زمانیان با بیان این مطلب که ترکمنستان راه ورود به کشورهای آسیای میانه است، افزود: بعد از فروپاشی شوروی تردد بار افزایش یافت و حمل نقل به خوبی انجام می‌شد، اما به مرور زمان با وجود قوانین و ضوابط از جانب ترکمنستان مقدار بار کاهش یافت.
وی ادامه داد: ابتدا ترکمنستان برای عوارض ورودی خود 270 دلار که شامل دوزبلاغ و بیمه می‌شود دریافت می‌کرد. همچنین با گذشت چندین سال، برای رانندگان ایرانی که قصد عبور از ترکمنستان را داشتند دعوت نامه لازم بوده در حالی که هیج کجای دنیا برای ناوگان حمل‌ونقل دعوت نامه درخواست نمی‌شود.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی افزود: از این جهت راننده‌‌ای که قصد ورود به ترکمنستان را داشته مدارکش را ارسال کرده که در نهایت بعد از 20 روز کاری تایید می‌شد که این روند تایید دعوت نامه حدود 70 دلار هزینه در پی داشت.
زمانیان با اشاره به اینکه ترکمنستان در سال 95 عوارض عبوری برای ناوگان ایران را اجرایی کرد، عنوان کرد: ترکمنستان در سال 95 برای ناوگان ایرانی که قصد عبور از ترکمنستان را داشته‌اند، عوارض 1 دلاری به ازای هر کیلومتر دریافت می‌کرد از این جهت با پیگیری‌های انجام شده از سوی ایران متاسفانه اخذ این عوارض منتفی نشد.
وی افزود: این کشور در واقع سال 95 حدود600 دلار به همراه 270 دلار دوزبلاغ عوارض دریافت می‌کرد که مشکل چندانی در این خصوص نداشتیم. لذا تلاش‌هایی از جانب ایران برای کاهش این عوارض‌ها صورت گرفت اما ثمر بخش نبوده است.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ترکمنستان در سال جاری نیم‌دلار که جمعا 1.5 دلار می‌شود به عوارض خود افزوده است، عنوان کرد: ترکمنستان مجددا در سال جاری عوارض 1.5 دلاری برای هر کیلومتر ناوگان ایرانی تصویب کرد که این افزایش عوارض‌ها باعث افزایش قیمت در کرایه‌های بار منجر شد.
زمانیان ادامه داد: این عوارض 1.5 دلاری صرفا برای عبور از ترکمنستان گرفته می‌شود به طوری که اگر تاجری قصد صادرات بار به ترکمنستان را داشته باشد لازم نیست این عوارض را پرداخت کند اما تجاری که بارهای آن‌ها به کشورهای دیگر همچون قزاقستان ، قرقیزستان و تاجیکستان است باید این عوارض 1.5 را پرداخت کنند.
وی با اشاره به اینکه تعداد ناوگان ایرانی بیشتر از ناوگان ترکمنستان است، عنوان کرد: هزینه دوزبلاق ترکمنستان ۲۷۰دلار و متقابلا ایران هم همین هزینه رو دریافت می‌کرد که مشکلی در این زمینه وجود نداشت اما با اضافه شدن عوارض 1.5 دلاری به ازای هر کیلومتر زیان دیده اصلی ایران شد به طوری که با نگرش در آمار می‌توان در یافت که حجم ورودی ماشین‌های ترکمن به ایران حدود 500 خودرو در صورتی که ناوگان ایران بالغ بر 3000 خودرو عبوری از ترکمنستان داشته است.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در خصوص بندر امیرآباد عنوان کرد: برای کالاهایی که در شمال افغانستان است از مسیر ترکمنستان انجام می‌شود، اما در مسیر بندرامیرآباد پس از بارگیری به بندر آکتائو رسیده که مسیر رسیدن  به شمال افغانستان را سخت‌تر می‌کند از این جهت می‌توان گفت مسیر امیرآباد را نمی‌توان رقیب جاده‌ای در نظر گرفت، از این جهت باید تلاش کرد که مسیر ترکمنستان به راحتی از دسترس خارج شود.
زمانیان با بیان اینکه از طریق دیپلماسی وزارت خارجه وزارت و راه و شهرسازی تعاملات را کشور ترکمنستان اجرایی شود، بیان کرد: همچنین تعاملات با ‌کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان باید افزایش یابد که در نهایت با همکاری این کشورها بتوان ترکمنستان را متقاعد کرد که هرگونه عوارض باعث افزایش قیمت تمام شده کالاها می‌شود.

انتهای خبر/

image_print
691 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *