بهترین فیلم ترسناک تاریخ سینمای ایران در آن شب اتفاق افتاد

تزریق ترس در زیرپوست “آن شب”

وحدانه آخوندشریف

آن شب فیلمی به کارگردانی کوروش آهاری، نویسندگی کوروش آهاری و میلاد جرموز و تهیه‌کنندگی محمد درمنش محصول سال ۱۳۹۸ است. این فیلم که در بخش نگاه نو سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور یافت، توانست نظر مخاطبین مشتاق به سینمای وحشت را به خود جلب کند. بازیگران این فیلم شهاب حسینی،  نیوشا جعفریان، امیرعلی حسینی،  آرمین مهر،  گلبرگ خاوری،  علی کوششی، لیلا گرگانیان، جرج مگوایر، الستر لیتم، مایکل گرم، جیا مورا بودند که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

خلاصه فیلم

یک فیلم مالیخولایی و ترسناک آن شب، آرام آرام پیشروی می‌کند و شما را می‌ترساند. درواقع داستان فیلم از آنجایی آغاز می‌شود که شهاب حسینی در کنار گلبرگ خاوری پس از پایان مهمانی خانوادگی، تصمیم می‌گیرند راهی خانه شوند. اما شهاب آن‌قدر در مهمانی نوشیده است که توانایی رانندگی را ندارد. بنابراین ندا از همسرش می‌خواهد در مسیرشان به سمت خانه، در یک هتل توقف کنند تا روز بعد و با خیال راحت راهی خانه شوند. هتلی که ورود در آن هم‌زمان بتا آغاز توهماتی می‌شود که بر شهاب مستولی شده است.

فیلم تا لحظه رسیدن زوج اصلی داستان به هتل خیلی درگیر هویت ترسناکش نمی‌شود. اما از لحظه‌ای که هتل وارد داستان می‌شود، بوی رازهای آلوده به مشام می‌رسد. آهاری موفق شده در تزریق آهسته‌آهسته ترس فیلمش به تماشاگر موفقیت بزرگی را کسب کند. فیلم سرشار از نکته‌های ریزودرشت ترسناک است که به‌عنوان یک فیلم مستقل، جزییات قابل قبولی دارد. فیلم‌نامه هم شخصیت‌هایش را مدیریت می‌کند تا خارج از فضای اصلی فیلم، دچار اشتباه نشوند

# نقد و بررسی

سینمای وحشت و دلهره از جنس نیمه ایرانی

نویسنده و منتقد فیلم، مجتبی انوریان یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح امروز، با  نگاهی به اهمیت انتخاب فیلم “آن شب” ساخته “کوروش آهاری”، تصریح کرد: انتخاب فیلم سینمایی “آن شب” برای این دوره از جشنواره فیلم فجر از دو جنبه حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: اهمیت نخست: تشویق و ترغیب سینماگران مستعد ایرانی و حتی دورگه‌ای که هنوز دل‌بستگی به فرهنگ سرزمین مادری را در خویش زنده نگاه داشته‌اند، به شراکت در تولیدات فرهنگی و ایرانی اقدام ارزشمندی است که نفس همین پذیرش تولیدات آن‌ها و شراکت در تجربه‌اندوزی دوطرفه بیشتر از هر هزینه کرد دیگر برای جلوگیری از تبلیغات سوء برعلیه جامعه ایرانی می‌تواند در صورت ساماندهی فضای فرهنگی در جهت خروج از غلبه دیدگاه‌های جناحی سیاسی تأثیرات درازمدت خود را در سطوح مختلف فردی و اجتماعی بجای بگذارد و فیلم‌سازان ما قدمی جهش‌یافته در نیل به *تجربیات گونه‌های کم‌تجربه شده در سینمای ما بردارند.

این منتقد هنری عنوان کرد:  “کوروش آهاری” که از سال‌ها پیش به تجربه‌اندوزی در سینمای حرفه‌ای و به‌ویژه فیلم‌نامه مشغول بوده، این بار در رویارویی با “شهاب حسینی” در سفرهایی که به آمریکا داشته، ترغیب به ارائه محصول سینمایی خود در وهله اول برای مخاطب ایرانی و در مرحله بعد برای ارائه در بازارهای جهانی می‌گردد. اقدامی که خود بالقوه می‌تواند زمینه حضور دوباره سینمای ایران را در دیگر کشورها به ارمغان بیاورد. فرصتی که نبایست مدیران سینمای ایران به‌سادگی از کنار آن عبور کنند و بلکه با گسترش این روابط با دیگر ایرانیان فیلم‌ساز زمینه‌های متقابل شراکت در تولید و بازاریابی جهانی را به وجود آورد.

انوریان یزدی با اشاره به جنبه دوم اهمیت انتخاب این فیلم برای این دوره از جشنواره بیان کرد: جنبه دوم اهمیت انتخاب فیلم “آن شب” برای این دوره از جشنواره با در نظر گرفتن تعداد کم فیلم‌های کارگردانان مطرح که برخی از آن‌ها رویه تکرار خویش را در پیش‌گرفته‌اند، تأثیر این فیلم بر تشویق دیگر فیلم‌سازان و تهیه‌کنندگان ایرانی در روی آوردن به ساخت فیلم در گونه‌های کمتر تجربه‌شده برای سینمای داخلی ما و تجربه سینمای وحشت و دلهره اما با توجه به زمینه‌های بالقوه فرهنگ ایرانی است.

وی ادامه داد: توجه فیلم‌سازان و تهیه‌کنندگان به ساخت و تولید فیلم‌هایی در گونه‌هایی چون گونه “وحشت و دلهره” علاوه بر تجربه‌اندوزی و یافتن زبان خاص سینمای ایران در این‌گونه می‌تواند بازار مالی سینمای ایران را هم در کمیت جذب مخاطب رونق بخشد و هم در کیفیت آثار متنوع و سمت‌وسو دهی آگاهانه ذائقه مخاطب با توجه به فرهنگ ایرانی تأثیرگذار گردد. مجتبی انوریان یزدی_۱۸ بهمن ۱۳۹۸ (جشنواره فیلم فجر)

آن شب در ترساندن مخاطب پیروز شد

آن شب موفق می‌شود تماشاگرش را به شکل بیمارگونه‌ای به فیلم وابسته کند. بنابراین ترس‌های مشت کرده‌اش را یکی پس از دیگری و با فواصل کوتاه‌تر به‌صورت مخاطب می‌کوبد. کوروش آهاری ثابت می‌کند در کنار عواملی که توانایی ساخت یک فیلم ارزشمند را داشته‌اند، درس‌های بسیاری آموخته است. موسیقی فیلم با وسواس خاصی انتخاب‌شده که وهم آن را بیشتر می‌کند. صحنه‌های وحشت‌آور فیلم هم کیفیت قابل قبولی دارد. بنابراین با عنوانی مواجه هستیم که نه‌تنها خودش را بیش‌ازحد جدی نمی‌گیرد بلکه به‌واسطه شناخت درستی که از ژانر فیلم‌های مورمور کننده دارد، در ترساندن مخاطبش پیروز است.

تمام جزییات موفقیت یک فیلم ترسناک در آن شب درک شد

فیلم‌نامه عجله‌ای برای روایت داستانش ندارد. بنابراین با سرعتی معمولی پیش می‌آید اما هرچه به انتهای فیلم نزدیک‌تر می‌شود، جنون بیشتری پیدا می‌کند. مسئله‌ای که فیلم کوروش آهاری را ارزشمند می‌کند، آن است که او موفق شده همه جزییات فرمول‌ موفقیت یک فیلم ترسناک قرن بیست و یکمی را درک کند و اعداد فیلمش را به‌درستی درون آن‌ها قرار دهد. پس آن شب بدون شکست پیشروی می‌کند. اگرچه فیلم ناامیدی‌هایی هم دارد که بیشتر از هر علتی به بودجه محدودش بازمی‌گردد. اتفاقی که برای فیلم‌هایی مانند ساخته آهاری، یک حادثه طبیعی است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *