در گفت و گو با کارگردان فیلم سینمایی پدران مطرح شد:

روایتی از دغدغه های پدران امروز

وحدانه آخوندشریف

فیلم پدران به  کارگردانی سالم صلواتی  و  نویسندگی محمدرضا گوهری در روز آخر جشنواره فجر در سینما هویزه مشهد اکران شد. این فیلم در واقع رویارویی دو نسل است که می‌تواند حادثه بیافریند. سالم صلواتی با فیلم زمستان آخر به شهرتی بین‌المللی رسید و این فیلم جوایز متعددی در جشنواره‌های بین‌المللی ازجمله جشنواره فجر فیلم بیروت، زردآلوی طلایی ارمنستان، بغداد و… را از آن خود کرد. در این فیلم که علیرضا ثانی فر نقش اصلی را بر عهده دارد، هدایت هاشمی و گلاره عباسی نیز حضور دارند. فیلم‌برداری این اثر در شهر همدان انجام‌شده است.

فیلمی کاملا روان و با داستانی سرراست

فیلم پدران ریتم بسیار آرامی دارد و یک فیلم کاملا روان و با داستانی سرراست است. فیلم از صحنه تصادف دهشتناکی در یک جاده خلوت در استان همدان آغاز می‌شود که در آن دو جوان از ماشین پرت شده و کنار جاده خونین و لت و پار شده روی زمین دراز شده‌اند. با سر رسیدن یک اتوموبیل گذری، این دو جوان به بیمارستان راه پیدا می‌کنند و یکی از آنها (مانی) می‌میرد. دوست مانی اما زنده می‌ماند و تحقیقات پلس و پزشکی نشان می‌دهد که در خون او اثری از مواد وجود دارد؛ در جیب‌های او نیز علف یافت می‌شود و پلیس حدس می‌زند که راننده همین جوان نعشه بوده که با سرعت بسیار ماشین را رانده و موجب چپ شدن آن در جاده شده است.

داستان اما حول محور این دو دوست نیست و پدران آنها هستند که وارد بازی می‌شوند. پدر مانی که از مرگ پسر خود بسیار ناراحت است، با فهمیدن این موضوع که ممکن است دوست او پشت فرمان بوده، تهدید می‌کند که پسر جوان را قصاص خواهد کرد. پدر دیگر اما برای آنکه ثابت کند پسرش بی‌گناه است، خودش دست به تحقیقاتی می‌زند تا بفهمد اوضاع دقیقا از چه قرار بوده و این دو دوست از کجا می‌آمدند و به کجا می‌رفتند.

# نقد وبررسی

کارگردان فیلم سینمایی پدران سالم صلواتی در جلسه نقد و بررسی این فیلم که پس از اکران آن در سینما هویزه مشهد انجام شد در حضور اهالی رسانه و علاقه‌مندان به هنر و سینما بیان کرد: یکنواخت شدن سینمای ایران با رنگین‌کمانی از  فرهنگ به خاطر تمرکز  تمام اهداف و فعالیت‌ها و حمایت‌ها در پایتخت است. درواقع باید هنرمندانی باشند که از اکثر نقاط ایران فرهنگ ایران را به تصویر بکشند، هرچند سینما صنعت‌گرانی است و باید در استان‌ها از فیلم‌های خوب حمایت شود.

وی ادامه داد: مشهد فیلم‌سازهای خوبی دارد که  باید حمایت‌شده  چراکه اگر ازنظر سرمایه این هنرمندان تأمین شوند می‌توانند در این حوزه خود را نشان داده و هم‌تراز همکاران پایتخت‌نشین باشند.

در این فیلم  تفاوت دو نسل مطرح است

صلواتی در خصوص دغدغه اصلی درباره ساخت این فیلم عنوان کرد: در این فیلم  تفاوت دو نسل مطرح است و با پدرهایی روبه‌رو هستیم که فرزندان آن‌ها مستقل هستند، مشکلی که همه ما به‌عنوان پدر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال متریال برای این نسل موبایل است و ما به‌عنوان پدرهایی که هیچ تجربه و عقبه‌ای در خصوص موبایل از گذشتگان خود نداریم ممکن است نتوانیم در مواجهه با امکاناتی که جنبه منفی موبایل را بیشتر آشکار می‌سازند برخورد معقولی داشته باشیم و در فیلم می‌بینیم که پدر مانی و سینا با جود اینکه از دوطبقه متفاوت هستند هر دو واکنش یکسانی را نسبت به‌ عکس‌های موبایل مانی نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: این فیلم داستان یک مرد فرهنگی شریف است که در مواجهه با این اتفاقات، مدام از خود بازخواست می‌کند و این سؤال را مرتب در ذهن مرور می‌کند، چرا در تمام این سال‌ها فکر می‌کردم که به‌واسطه معلم نمونه بودن یک شهر  توانستم تربیت بهتری داشته باشم و درجایی از داستان با حسرت فراوان می‌گوید چه فکر می‌کردیم و چه شد. درواقع داستان می‌خواهد روایتی را به تصویر بکشد که نشان دهد چالش‌های تربیتی حتی باوجود داشتن شعور فرهنگی بازهم ممکن است وجود داشته باشند.

صلواتی تصریح کرد: این فیلم یک پروسه پنج‌ساله را طی کرده و در این چند سال به‌واسطه یکسری ممیزی‌ها، نتوانستیم طرح را به تولید برسانیم . تابستان امسال برای آخرین بار بازنویسی شد. ما در روند کار برایمان بسیار حائز اهمیت بود که دیالوگ‌ها و بازی‌ها به مسائل روزمره نزدیک باشد ازاین‌رو در تمام مراحل به‌صورت تحقیقاتی طرح را پیش برده تا جایی که در خصوص مسائل قانونی تصادف تحقیقات زیادی از جانب بنده صورت گرفت و امروز خرسندیم که روایت داستان ما به‌عنوان یک فیلم ساده و روان تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما بر این بود که این فیلم یک جنس مستند گونه و بدون اغراق داشته تا جایی که بتواند به واقعیت‌های اجتماع نزدیک‌تر باشد حتی در فیلم‌برداری این فیلم سعی‌مان بر این بود که نگاه توریستی را از شهر بگیریم تا عزیزانی که این فیلم را تماشا می‌کنند احساس کنند که این اتفاق ممکن است در شهر خودشان اتفاق بیفتد.

فیلمی بر اساس شرافت پدردان

صلواتی در پاسخ به خبرنگار رسانه صبح امروز در خصوص اینکه آیا در این فیلم شأن و منزلت پدران و شرافت آن‌ها حفظ‌شده است، عنوان کرد: درست است درجایی از فیلم می‌بینیم که پدر سینا به یکی از شاهدان صحنه تصادف رشوه می‌دهد اما او شواهدی دارد که برای دادگاه محکمه‌پسند نیست و مطمئن است که پسرش  در زمان تصادف، راننده نبوده است اما از آن جاییکه همیشه به‌عنوان معلم نمونه شهر مطرح بوده خود را بازخرید می‌کند و بعدازآن تمام تلاشش را به کار بسته تا به‌عنوان یک پدر به دنبال احقاق حق پسرش باشد. حتی در قسمت انتهایی فیلم شاهد این هستیم که پدر مانی باوجوداینکه به‌شدت از مرگ پسرش متأثر است وقتی با واقعیت ماجرا روبه‌رو می‌شود و هم‌کلاسی مانی از علاقه خود و مانی می‌گوید و اعتراف می‌کند که در روز حادثه او راننده بوده به خاطر آبروی دختر و احترام به عشق تنها پسرش از شکایت خود صرف‌نظر می‌کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *