خوانندگان موسیقی در فضای مجازی بی‌صدا ننشستند؛

از اصفهانی تا بنیامین  در برابر «کرونا»

وحدانه آخوندشریف

ویروس «کرونا» که مدتی است مردم جهان را به خانه‌نشینی وادار و از آن‌طرف بسیاری از برنامه‌های فرهنگی هنری دنیا را تعطیل کرده است کاربران فضای مجازی را بر آن داشته تا بیش از هر زمان دیگر فعال شوند به‌نحوی‌که برخی از هنرمندان حتی کنسرت‌ها و نمایشگاه‌های خود را به‌صورت آنلاین برگزار می‌کنند. دعوت به چالش لبخند، خانه‌نشینی، رعایت بهداشت، ساختن شوخی‌هایی با کرونا و … محتوای دیگری است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی ردوبدل می‌شود.

دراین‌بین برخی از هنرمندان با ذکر نکات مختلف درباره بیماری و یا ارائه یک کار هنری، سعی در ایجاد آرامش و فضایی بدون استرس در بین مردم دارند.

از متخصصین دارای تجربه در داخل و خارج از کشور بهره ببریم

محمد اصفهانی که با گذاشتن پست‌های متعدد در خصوص پیشگیری از کرونا و مقابله با استرس شیوع آن، به‌نوعی به‌عنوان یک پزشک انجام‌وظیفه کرده است پست آخرش موجی از نظرات مثبت و منفی را به همراه دارد وی مجبور می‌شود آن را حذف کند اما به گفته خودش که« آنقدر دایرکت پیام داده‎اید که پست چه بوده و چرا پاک شده، من واقعاً بریده‎ام! چیز خاصی نبود صحبت بر سر این بود که وحشت و استرس بیهوده به مهار بیماری کرونا کمک نمی‎کند و تازه بازدارنده و منفی هم هست همان‌طور که آقای دکتر احمدی نیز به‌خوبی در این مصاحبه بیان می‌کنند نتیجه نهایی اینکه هرکس با رعایت بهداشت فردی و اصول پیشگیری می‎تواند خود مراقبتی داشته باشد و امیدواریم مسئولین نیز به وظایف خود در اجتماع جهت قطع زنجیره واگیر عمل کنند و از متخصصین دارای تجربه در داخل و خارج از کشور بهره برده مردم را هرچه زودتر به روال عادی زندگی خودشان از لحاظ پزشکی و بهداشتی بازگردانند».

فرشته عشق تقدیم به جامعه پزشکی

مجید اخشابی پست اینستاگرامی خود را با نام فرشته عشق آغاز کرده و نوشته است: روزها و هفته‌های پایانی سال تا جایی که همه به یاد داریم بدون تکاپو  و التهاب نبوده اما امسال میان همه سال‌های گذشته این موازنه برهم‌خورده است، روزهای خلوت و بی‌هیاهویی را سپری می‎کنیم که فقط می‌خواهیم بگذرند.

وی در این پست از سفیران، فرشتگان و پاسداران واقعی سلامت جامعه که به‌واسطه وظیفه و مسئولیتی که دارند و البته غیرت و همیتشان، لحظه‌ای از خدمت به خلق و هم نوع غافل نیستند تقدیر کرده است.

او با تقدیم اثر فرشته عشق که بعد از پخش آن به‌عنوان تیراژ سریال نقطه سرخط در تلویزیون هیچ‌گاه مجال انتشار در فضای مجازی را نیافته بود به جامعه پزشکان، پرستاران، بهیاران و کلیه دست‌اندرکاران مراکز خدمات بهداشتی درمانی ادای احترام می‌کند.

فریدون شهبازیان: لطفاً با ماسک بخندید نه با لمینت دندان

نخستین پست این هنرمند درباره کرونا به نهم اسفند بازمی‌گردد؛ ویدیویی سرعت پخش شدن کرونا ویروس را توضیح می‌دهد. در این فیلم مدرسه‌ای نشان داده می‌شود که روی دستان دو نفر از دانش‌آموزان پودری نامرئی می‌زنند اما تنها با گذشت یک ساعت، این پودر روی دستان همه شاگردان کلاس و پس از مدتی روی صورت‌هایشان است. در این ویدیو به افراد توصیه می‌شود که صورتتان را لمس نکنید و دست‌هایتان را به مدت ۲۰ ثانیه بشورید.

شهبازیان همچنین در همان روز ویدیویی از دانیال خیرخواه ـ چهره اینستاگرامی ـ به اشتراک گذاشت که خیرخواه در آن نحوه صحیح شستن دست‌ها را به بیان رهبر ارکستر سمفونیک نشان می‌داد.

وی همچنین پست دیگری را از زنی در حال ضد عفونی عابربانک به اشتراک گذاشت. او در کپشن این پست نوشته است: اونایی که به مردم لرستان تهمت بی‌فرهنگی می‌زنید، ببینید و خجالت بکشید. مادر لرستانی که نیمه‌شب عابر بانک‌های سطح شهر خرم‌آباد را با مواد مخصوص ضدعفونی می‌کند.

او در یکی از استوری‌های خود به چالش خنده نیز عکس‌العمل نشان داده و نوشته: چالش خنده؟! شما همیشه به رنج و درد مردم خنده تحویل دادید. لطفاً با ماسک بخندید نه با لمینت دندان.

مجتبی کبیری: مسافرت کنسل؛ در خانه بمانیم

«مجتبی کبیری» خواننده درباره لزوم همدلی مردم می‌گوید: یقین دارم که پس از عبور از این بحران، همدلی‌ که این روزها برای شکست دادن کرونا ایجادشده دستاورد بزرگ ما خواهد بود.

کبیری درباره عمل به توصیه‌های بهداشتی پزشکان می‌گوید: از همان روز نخست اعلام ورود ویروس کرونا به کشور و توصیه پزشکان به ماندن در خانه، من و اعضای خانواده‌ام به این توصیه عمل کردیم. اگر هر شهروند با رعایت موارد بهداشتی سلامتی خود را تضمین کند و خود را در برابر سلامتی دیگران مسئول بداند، عبور از این بحران کار دشواری نیست.

این خواننده مطرح کشورمان ادامه می‌دهد: آن‌طور که پزشکان و پرستاران زحمتکش می‌گویند این ویروس به دلیل ویژگی‌ خاصش که زمان زیادی روی اجسام باقی می‌ماند شرایط انتقالش با لمس کردن مهیا شده و با همین روش هم از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند. بنابراین اگر هر شهروند با رعایت موارد بهداشت فردی مسئولانه رفتار کند، زنجیره انتقال این ویروس از بین می‌رود. این روزها همه ما باید خودمان را در برابر اعضای خانواده، همسایه‌ها، هم‌محله‌ای‌ها و همشهریانمان مسئول بدانیم.

او اضافه می‌کند: متأسفانه چند روزی است که در فضای مجازی تصاویر ترافیک جاده‌های ورودی شمال کشور را می‌بینیم. اگرچه خوشبختانه اکنون مبادی شهرهای شمالی بسته‌شده است اما از این گروه از هم‌وطنانم گلایه دارم. این روزها باید به توصیه پزشکان و مسئولان ستاد مقابله با کرونا اعتماد کنیم و در خانه بمانیم.

سعید جعفر زاده؛ انتشار ویدئو با زبان کرونایی

سعید جعفرزاده در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و گفت: به‌منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا، فعلاً کلیه کنسرت‌ها لغو شده است. او مردم را به چالش پیشگیری قبل از درمان دعوت کرد و از آن‌ها خواست که از خود ویدیو گرفته، در اینستاگرام گذاشته و دوستانشان را نیز به این چالش دعوت کنند.

او همچنین ویدیویی دیگر از زبان ویروس کرونا منتشر کرد. در این ویدیو این ویروس خود را با آنفولانزا مقایسه کرد و گفت که آنفولانزا خطرناک‌تر است. همچنین از مردم خواست که نترسند و با رعایت بهداشت جلوی ابتلا به این بیماری را بگیرند.

محمد معتمدی:‌ سلاحی به نام «امید و انگیزه و نشاط» در برابر بیماری

محمد معتمدی گفته است: من باور دارم که درخت‌ها دوباره شکوفه خواهند زد و همه ما دوباره صدای بلبلان بهاری را می‌شنویم و شاهد شکفته شدن گل‌هایی از جنس بهار خواهیم بود که حال همه ما را با طراوتشان خوب می‌کند. من همچنان در این روزهای سخت بر این باورم که امید و جوانه‌های امید خیلی زود دوباره به کشور ما بازمی‌گردد.

این خواننده همچنین بیان کرده است: مسئله‌ای که به اعتقاد من بسیار مهم است، عملکرد ما در این روزهاست که چقدر بتوانیم به یکدیگر امید به زندگی و امیدواری انتقال دهیم. ما باید تمام تلاشمان را بکنیم تا به سهم خودمان انتقال‌دهنده نشاط و انگیزه باشیم. درعین‌حال همه می‌دانیم که سخت‌ترین بیماری‌ها حتی آن دسته از بیماری‌هایی که برای آن‌ها درمانی متصور نیست فقط با یک وسیله و با یک سلاح به نام «امید و انگیزه و نشاط» درمان می‌شود. حتی ما دیده‌ایم که از سوی دیگر ساده‌ترین بیماری‌ها با پذیرفتن یأس و ناامیدی تبدیل به فاجعه می‌شود. در این شرایط حتی اگر مسئله‌ای به نام بیماری هم وجود نداشته باشد، همین موضوع یأس و ناامیدی خود به‌تنهایی کشنده است.

رضا صادقی: از این روزهای تلخ هم رد می‌شویم

او پستی را با هشتگ «ما باهمیم شکستش می‌دیم» منتشر کرد. او در کپشن این پست نوشته است: به هم روحیه می‌دهیم و همدیگر راهنمایی می‌کنیم، رعایت می‌کنیم، حمایت می‌کنیم، رفاقت می‌کنیم و از این روزهای تلخ هم رد می‌شویم. ما تاریخ با هم بودنمان خیلی ریشه دارد.

او هم چنین پست دیگری فرزند خود در حال خواندن ترانه‌ای به زبان فرانسوی منتشر کرد و در زیر این پست نوشت: این روزا در هر خانه‌ای بحث و نگرانی از کرونا است، بچه‌ها قدرت تحلیل ندارند، لطفا آنها را از این بحث‌ها با هر بازی و رفتاری که می‌دانید، دور کنید. بچه‌ها امانت هستند؛ هم جسمشان و هم روحشان باید آرام باشد.

بنیامین بهادری: این روزها با کرونا و عشق روز قیامت

در حالی که این خواننده عزیز کشورمان برای کنسرت 6 اسفند خود آماده می شد، کرونا از راه رسید و بنیامین هوادارانش را یه یک لایو و شنیدن آهنگ از راه دور دعوت کرد و در پست اینستاگرام خود نوشت: این روزها آدم یاد عشق در روز قیامت می افتد. وقتی روی دیوار می نوشتم 6 اسفند کنسرت تهران، انگار یک حسی از درونم می‎گفت نمی‎شود، اما نمی‎دانستم چطور قرار است نشود،؛ امیدوارم همه سلامت باشند، یک شبی که همه حالمان بهتر باشد، همدیگر را می‎بینیم و باهم قصه عشقمان را می‎خوانیم.

کلید واژگان: #

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *