نقاشی های کودکانه برای اربعین

مهناز اصغری
روز پنجشنبه نمایشگاه نقاشی قهوه خانه ‌ای آثار اعضای نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در محل موزه بزرگ خراسان افتتاح شد.
ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار صبح امروز در رابطه با این نمایشگاه گفت: کانون پرورش فکری نوجوانان انجمن‌های زیادی در رشته‌های هنری دارد. به خصوص انجمن-های موسیقی، سینماگران، نمایش، نقاشی، قصه گویی وانجمن‌های دیگری که اعضای آن نیز، کودک و نوجوانانی هستند که به نوعی دراین رشته‌ها فعالیت می‌کنند.
وی تصریح کرد: از حدود یک ماه پیش که استارت این کار در انجمن نقاشی خورد، تمام دوستانی که در این نمایشگاه شرکت کردند و یا کار نقاشی برای این نمایشگاه انجام دادند، جزو کسانی بودند که در خصوص نقاشی جوایز بین المللی و جوایز کشوری دارند. به طور مثال همین امسال نقاشی های سه چهار نفر از افراد حاضر در نمایشگاه، در جشنواره بلاروس جایزه برده بود و یا کارهای این افراد، درجشنواره ایتالیا در سال های قبل، برگزیده شده بود و همه کسانی که در این نمایشگاه شرکت کردند به نوعی، در حد بین المللی دارای رتبه بودند.
ابراهیم زره ساز ادامه داد: حدودا از یک ماه قبل، در یک برنامه زمان بندی شده، برای این دوستان کتاب‌ها و روایت‌هایی درخصوص عاشورا خوانده شده و از آنها خواسته شده بود که با توجه به قصه‌هایی که دیدند و شنیدند و تصاویری که از این قصه ها در ذهنشان شکل گرفته، تصویرهایی با تکنیک قهوه خانه‌ای خلق کنند. البته که از قبل در خصوص تکنیک قهوه-خانه‌ای، برای آن ها صحبت شده بود و در این زمینه، ما برای آشنایی بیشتر افراد با این تکنیک، نقاشی‌های قهوه خانه‌ای که درموزه بزرگ خراسان موجود است را به افراد نشان داده بودیم و در محل موزه بزرگ، برای آن ها کارگاه گذاشته شده بود و همچنین صحبت لازم در خصوص این کار شده بود، تا در مرحله بعد افراد بتوانند نقاشی هایی با همان تکنیک خلق کنند و در نهایت روز پنجشنبه، این نمایشگاه در خصوص کربلا و به مناسبت اربعین حسینی، با آثار این افراد افتتاح شد و نقاشی هایی با تکنیک قهوه خانه ای به نمایش گذاشته شد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نواجوان استان خراسان رضوی اذعان داشت: همچنین دوستان ما درانجمن نمایش، یک نمایش فرم درست کردند. نمایشی که به نوعی از اُسَرای صحنه کربلا وام گرفته شده بود و صحنه ای را که اُسرای کربلا از کربلا به شهر کوفه هدایت و برده می شوند ، با فرم بازسازی کردند. درکنار آن در بحث موسیقی، قطعه موسیقی متناسب با روایت صحنه کربلا و همخوان با روایت جاری در نقاشی ها ساخته شد که هم در حوزه موسیقی و هم در حوزه نقاشی، به نوعی یک کار فرم و یک کار تلفیقی را خلق کردند که هم موسیقی و نمایش و هم آثار عزیزانی که در بحث نقاشی خلق اثر کرده بودند، درآن نقش داشت. در این روز، به نوعی هماهنگی بین این سه گروه، انجمن سینماگران، نقاشی و موسیقی صورت گرفت و یک کار پرفورمنس در زمینه اربعین در موزه بزرگ خراسان اجرا شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *