در نشست خبری برنامه های شهرداری مشهد در دهه پایانی ماه صفر مطرح شد:

استقبال از زائران پیاده در 7 مسیر ورودی مشهد

معاون خدمات شهری و قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد به تشریح برنامه‌های ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد در دهه پایانی ماه صفر پرداخت و از ارائه خدمات به زائران پیاده در 7 مسیر ورودی شهر مشهد خبرداد.

به گزارش صبح امروز، مهدی یعقوبی روز گذشته در نشست خبری «اعلام برنامه‌های دهه پایانی ماه صفر شهرداری مشهد» که در سالن جلسات شهدای شهرداری برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مباحث مهم در دهه پایانی صفر، پاک‌سازی شهر است. تمام اداراتِ خدمات شهری، نیروهای ستادی ما و ۵۶۰۰ نیروی پاکبان در حال آماده‌باش خواهند بود. در این ایام، ۷۰ دستگاه خودرو مکانیزه رفت‌وروب و بیش از ۲۶۰ دستگاه خودروی حمل و جمع‌آوری زباله به صورت شبانه‌روزی فعالیت خواهند کرد.

نظافت ورودی های مشهد تا 10 کیلومترخارج از محدوده

یعقوبی افزود: در 7 محور ورودی مشهد شامل نیشابور، فریمان، سرخس، میامی، کلات و دو محور جاده جدید و قدیم نیشابور، ارائه خدمات خواهیم داشت و ۲۳۰ نفر از نیروهای پاکبان ما در محورهای ورودی شهر، تا ۱۰ کیلومتری خارج از محدوده، خدمات شهری را پوشش خواهند داد. مسیر زائران پیاده را نیز پاک‌سازی کرده و جمع‌آوری ضایعات خواهیم داشت. ۱٨۰ مخزن پاک‌سازی نیز ایجاد خواهیم کرد.

پیش بینی 200 چشمه سرویس بهداشتی در ورودی های مشهد

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد بیان کرد: ۱۶ تانکر آب و ۷ دستگاه تریلی تانکری پیش‌بینی شده که سرویس‌های بهداشتی و ایستگاه‌های خدمات‌رسانی به زائران را پشتیبانی می‌کند. در این مسیرها ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی موجود بوده که جانمایی و مستقر شده است. حدود ۵۰ دوش حمام را نیز در مکان‌های ضروری مستقر کرده‌ایم و در حال نصب سیستم گرمایشی آن‌ها هستیم. برای جمع‌آوری خاک و نخاله، ۳ دستگاه لودر و ۹ دستگاه کامیون در این مسیر فعال خواهند بود.

برپایی 23 ایستگاه استقبال حمایتی و مشارکتی

معاون خدمات شهری شهردار مشهد با اشاره به اینکه «۲۳ ایستگاه استقبال از زائران به صورت حمایتی و مشارکتی مستقر خواهد شد»، تصریح کرد: تفاوت زائرسراها با سال گذشته این است که مردم و هیأت‌ها پای کار آمده‌اند، ما وظیفه پشتیبانی داریم. علاوه‌بر محل‌های اسکان زائر، شهرداری ۱۳ مرکز اسکان با ظرفیت بیش از ۵ هزار نفر برای اسکان اضطراری آماده کرده است. ایمنی محل‌های اسکان و ایستگاه‌های صلواتی امسال بسیار مورد تاکید قرار گرفته‌اند. امسال برای اولین‌بار، سرگروه‌ها مباحث آموزشی ایمنی، بهداشت و مباحث فرهنگی را خواهند آموخت. ۱۰۰ هزار مکان برای پذیرایی نیز پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: تمام ایستگاه‌های سازمان آتش‌نشانی آماده‌باش خواهند بود. علاوه‌بر این، بر اساس نیاز، چیدمان خودروها را نیز خواهیم داشت. در ۶ محور، ۶ خودرو در خارج از ایستگاه‌ها مستقر خواهیم کرد و حدود ۲۵ دستگاه خودرو و موتور در محل حسینیه‌ها و هیئت‌ها مستقر خواهند شد. تلفن ۱۳۷ برای اطلاع‎رسانی به زائران به صورت ۲۴ ساعته فعال خواهد بود. زمان فعالیت مراکز راهنمای زائر و اطلاعات سفر نیز افزایش یافته و از ساعت ۷ تا ۲۲ است.

یعقوبی با بیان اینکه «معاونت گردشگری پیگیر کمپین و طرح “شهروند میهمان‌نواز حریم رضوی”است»، عنوان کرد: این طرح در  ۳۳ عنوان خدمت تخصصی و عمومی ارائه می‌دهند که افراد بنا به درخواست خودشان و به صورت افتخاری اعلام آمادگی می‌کنند و بعد بر اساس تقسیم‌بندی، محل خدمت مشخص خواهد شد. ثبت‌نام از طریق ۶ درگاه از جمله سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۸۱، تلفن ۳۱۳۵، سایت مشهدی‌شو و ربات تلگرامی انجام خواهد شد. ۳۰ مهرماه شروع فعالیت رسمی این کمپین خواهد بود. ۵۰۰ نفر از این افراد در ۵۰ غرفه عرصه میدان شهدا در ۵۰ غرفه و دو سوله خدمات درمانی و آموزشی مستقر خواهند شد.

قائم‌مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد ادامه داد: یکی از مباحث مطروحه در این ۳۳ فعالیت شهروند میهمان‌نواز حریم رضوی، نذر آموزشی است که علاوه‌بر خدمت در این مدت، به صورت یک‌ساله محل‌هایی مشخص خواهد شد تا در حاشیه شهر خدمت کنند. بحث شهر گفت‌وگو را نیز داریم که کتابخانه‌های سیاری در محل‌های اسکان حضور خواهند داشت.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: طرح پاکیاران حریم رضوی را در دهه اول محرم داشتیم. امسال علاوه‌بر خیابان‌های حرم مطهر در سه محور شهر نیشابور، قوچان و سرخس طرح پاکیاران حریم رضوی اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: ۱۰۰ دستگاه تاکسی به صورت صلواتی زائران پیاده را از محل اسکان تا حرم جابه‌جا می‌‎کنند. ۶۰ دستگاه تاکسی نیز به صورت خودجوش اعلام کرده‌اند که در محور اندرزگو خدمت خواهند کرد. ۱۶۰ دستگاه ون برای محورهای حرم برای سرویس‌دهی پیش‌بینی شده است. ۱۸۰۰ دستگاه نیز برای خدمت آماده‌باش هستند.

یعقوبی افزود: در پایانه‌ها نیز ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان درون‌شهری بخش خصوصی و ۱۰۰ دستگاه ون درون‌شهری برای سرویس‌دهی هماهنگ شده‌‎اند. در پایانه ۴۰۰ تخت برای اسکان در شرایط اضطرار پیش‌بینی شده است. ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در محورهای ورودی برای انتقال زائران پیاده ارائه خدمت می‌‎کنند.

قائم‌مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد با اشاره به فضاآرایی شهری در این مدت، تصریح کرد: بنرهایی طراحی، چاپ و نصب خواهد شد. سازمان فرهنگی و اجتماعی نیز ۳۲۰۰ آویز ستونی قرمز و مشکی تدارک دیده که نصب شده است. هزار بیرق نصب و ۷۶ المان در سطح شهر جانمایی شده است. بر روی ۳۵۰ پایه‌پرچم، پرچم سیاه نصب شده است.

وی با بیان اینکه «یکی از معضلات بحث جانمایی ایستگاه‌های صلواتی بود که مشکلاتی ایجاد می‌کرد»، عنوان کرد: ۶۰۰ جایگاه برای استقرار ایستگاه صلواتی پیشنهاد داده شد که ۵۰۰ مورد برای فرمانداری ارسال شده است.

یعقوبی خاطرنشان کرد: در عرصه میدان شهدا نمایش آیینی را نیز خواهیم داشت. هیأت‌هایی از استان‌های مختلف از ۲ تا ۸ آبان این نمایش‌ها را اجرا خواهند کرد. تئاتر دعبل خزایی را نیز از ۷ تا ۹ شب خواهیم داشت. بیش از ۵ هزار جلد کتابچه نیز چاپ شده و در اختیار ایستگاه‌های استقبال قرار خواهد گرفت تا زائران را راهنمایی کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *