لبافی با اشاره به آغاز همکاری ایران و اورآسیا

خراسان رضوی می‌تواند محل صدور ظرفیت‌های تولیدی کشور باشد

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی مرکزی است که می‌تواند محل صدور همه ظرفیت‌های تولیدی از سراسر کشور باشد.

علی‌اکبر لبافی، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پیوستن ایران به اتحادیه اورآسیا طی آبان ماه امسال اظهار کرد: در حال حاضر کشور ما در شرایط تحریم قرار دارد و در زمینه برقراری ارتباطات اقتصادی با غرب و کشورهای اروپایی با شرایط دشواری مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر شرق و آسیا فرصتی استثنایی برای کشور و استان است، چون در این بخش از جهان محدودیت‌های زیادی وجود ندارد مگر اینکه خودمان به لحاظ قوانین و مقررات برای خویش محدودیت‌هایی اعمال کنیم؛ لذا در وضعیت کنونی در پیوستن به اتحادیه اورآسیا از لحاظ اقتصادی و امنیتی فرصت خوبی برای کشور ما وجود دارد و لازم است از ظرفیت بخش خصوصی و تعاونی در بسترسازی حضور بیشتر در این حوزه استفاده کرد.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در خراسان رضوی ادامه داد: به همین منظور وزارت امور خارجه نقشی استثنایی در برقراری ارتباطات خواهد داشت. همچنین برای برقراری چنین ارتباطاتی وزاتخانه‌هایی مانند صمت، بازرگانی، اقتصاد و راه و شهرسازی نیز نقش بااهمیتی دارد. همچنین لازم است زیرساخت‌های ضروری را با اصلاح قوانین زائد و برطرف کردن مسائلی که مانع گسترش ارتباط با حوزه شرقی جهان می‌شود، فراهم کرد.

لبافی با اشاره به نقش استان خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های شرقی کشور و همسایگی آن با کشورهای آسیایی خاطرنشان کرد: خراسان رضوی در مقایسه با سایر استان‌ها هم به لحاظ ارتباطات و زیرساخت‌ها وضعیتی استثنایی دارد و هم رویکرد استاندار آن مبتنی بر نگاهی اقتصادی است که این مساله ظرفیت خوبی را برای استان فراهم کرده است. مدیریت استان رویکرد توسعه اقتصادی و حذف قوانین و مقررات زائد را دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ما زیرساخت‌های خوبی در اختیار داریم اما خود را درگیر قوانین و مقررات مخل کسب و کار کرده‌ایم، ادامه داد: در کنار این مساله لازم است در حوزه ریلی نیز ساماندهی خوبی صورت گیرد تا صادرات و واردات به راحتی انجام شود.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در خراسان رضوی همچنین بر لزوم تسهیل‌گری در حوزه گمرکی تاکید کرد و گفت: علاوه بر این در حوزه ترافیک و رفت و آمدهای پروازی، جاده‌ای و ریلی نیز باید روان‌سازی صورت گیرد، این ظرفیت در استان ما وجود دارد ولی لازمه آن حضور مدیران جسور، پرکار و حرفه‌ای است، نباید از یاد برد که اهمیت این تفکر باید در همه لایه‌های دستگاه‌های اجرایی نهادینه شود.

لبافی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در حوزه قوانین و مق

ررات مخل کسب و کار و تفویض برخی اختیارات گرفتاری‌هایی در استان وجود دارد که باید برطرف شود، اگر همه اختیارات حاکمیتی در حوزه اقتصادی به استان منتقل شود، خراسان می‌تواند به خوبی با فضای جدید از هر نظر بستر توسعه و حل مشکلات را فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه خراسان رضوی مرکزی است که می‌تواند محل صدور همه ظرفیت‌های تولیدی از سراسر کشور باشد، ادامه داد: این خاص استان ما نیست و کل کشور را می‌توان مدیریت کرد، این ظرفیت در خراسان رضوی وجود دارد که تولیدات استان‌های مختلف را ساماندهی و از اینجا صادر کرد، در حوزه لبنیات، زعفران، به راحتی می‌توان در کشورهای حوزه اورآسیا بازار داشت.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در خراسان رضوی با بیان اینکه به طور کلی صادرات همه تولیدات مازاد در کشور را می‌توان از این استان ساماندهی کرد، تصریح کرد: باید هماهنگی‌های لازم در استان حفظ شود که این موضوع در حال نهادینه شدن است. باید توجه داشت که امروز زمینه فروش نفت فراهم نیست و برای پرداخت حقوق کارکنان باید کار و تلاش کرد تا تولید بتواند صندوق مالیاتی و بیمه‌ای ما را تامین کند.

وی اضافه کرد: کشور ما در سال حدود 100 میلیارد دلار صادرات دارد که 50 درصد آن حاصل از فروش نفت و 20 درصد آن ناشی از فروش پتروشیمی بوده است، به طور کلی در حوزه صادرات غیردولتی و بخش خصوصی 25 میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم، باید این عدد را افزایش داد. لازمه این کار هم این است که دستگاه‌های مختلف به عمق موضوع پی برند که در چه شرایطی به‌سر می‌بریم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *