قانون جدید ضمانت اجرایی دارد

خادم الحسینی: شهرداری‌ها از این پس بهانه‌ای برای صدور پروانه و پایان کار برای ساختمان‌هایی که ضوابط مناسب‌سازی را رعایت نمی‌کنند ندارند و اگر کوتاهی کنند قابل پیگیری است. اگر شهرداران قانون جامع حمایت از معلولین را اجرا نکنند از کار اخراج و به مجازات قانونی محکوم می‌شوند

 

توضیحات عکس:  90 درصد فضاهای مذهبی مشهد برای معلولین قابل دسترس نیست، در مشهد سالن آمفی‌تئاتری ساخته شده که 100 میلیارد تومان برای آن هزینه شده اما هیچ دسترسی برای معلولین در این سالن وجود ندارد

 

جانشین دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی کشور گفت: شهرداری‌ها از این پس بهانه‌ای برای صدور پروانه و پایان کار برای ساختمان‌هایی که ضوابط مناسب‌سازی را رعایت نمی‌کنند ندارند و اگر کوتاهی کنند قابل پیگیری است.

حسین خادم الحسینی افزود: اگر شهرداران قانون جامع حمایت از معلولین را اجرا نکنند از کار اخراج و به مجازات قانونی محکوم می‌شوند.

امکان شکایت به خاطر عدم مناسب‌سازی

وی با اعلام خبر نهایی شدن آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از معلولین گفت: این آیین‌نامه در روزهای آینده به دولت می‌رود و پس از تصویب دولت، به عنوان مکمل قانون، لازم‌الاجراست. اگر افراد دارای معلولیت از دستگاه‌ها به خاطر مناسب‌سازی شکایت کنند بهزیستی از طریق معاضدت قضایی از آنها حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: در تحقیقی که در سطح کشور انجام گرفته، مشخص شده که بسیاری از مهندسین عمران و سازه، اطلاعی از ضوابط مناسب‌سازی ساختمان‌ها ندارند که این امر باعث تأسف است.

وی با بیان اینکه هر روز شاهد رویش مانع‌های متفاوت در پیاده‌روها هستیم گفت: پلیس راهور و پلیس راهنمایی باید پاسخ دهند که چرا به خاطر ناتوانی در جلوگیری از موتورسواران متخلف، راه را بر ویلچر معلولین و کالسکه‌ مادران دارای فرزند شیرخوار می‌بندند.

خادم الحسینی گفت: مناسب‌سازی یک مطالبه عمومی است و اختصاص به معلولین ندارد زیرا شهروندان دارای معلولیت از طرف همه‌ شهروندان مورد حمایت هستند و دستگاه‌هایی که این امر را رعایت نکنند باید به همه‌ مردم پاسخگو باشند.

وی تصریح کرد: آنچه دستگاه‌هایی اجرایی برای توجیه عدم اجرای مناسب‌سازی ساختمان‌ها در خصوص معضلات مالی عنوان می‌کنند حقیقت ندارد زیرا مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری، بیش از منابع مالی، به فرهنگ شهروندی نیاز دارد و به  همین جهت، اقدامات و برنامه‌های فرهنگ‌ساز مانند این جشنواره مورد حمایت سازمان بهزیستی می‌باشد.

قانون جدید ضمانت اجرایی دارد

وی با تأکید بر اینکه در قانون جدید حمایت از معلولین، مناسب‌سازی محیطی در قالب یک فصل و چندین ماده آمده گفت: این قانون ضمانت اجرایی دارد و در آیین‌نامه‌ی اجرایی، همه‌ جوانب و جزئیات اجرایی دیده شده که هیچ دستگاهی نتواند از وظیفه‌اش شانه خالی کند.

وی گفت: تشکیلات ستاد مناسب‌سازی که قبلا یک تشکیلات عادی بود حالا در قانون به صراحت ذکر شده و ما در آیین‌نامه، یک سامانه‌ ثبت مصوبات ستادهای استانی را راه‌انداری کرده‌ایم که تا پایان سال رونمایی می‌شود و در این سامانه، همه‌ی مصوبات و تصمیمات ستادهای استانی را پیگیری می‌کنیم.

جانشین دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی بهزیستی کشور یادآور شد: ضمانت اجرایی، مهم‌ترین بخش آیین‌نامه‌ اجرایی مصوب سازمان بهزیستی است که امیدواریم طی هفته‌های آینده به تصویب دولت برسد.

وی با بیان اینکه بعد نظارتی هم در قانون و هم در آیین‌نامه دیده شده، گفت: وظایف دستگاه‌ها در این دو سند به خوبی تدوین شده و قابل رصد و نظارت کامل است. آیین‌نامه‌ اجرایی، همه‌ خلأهای جزئی قانون را می‌پوشاند و هیچ ابهامی بر جای نمی‌گذارد.

خادم الحسینی همچنین از راه‌اندازی سامانه معبر خبر داد و گفت: تمام افراد دارای معلولیت از سراسر کشور و همچنین همه‌ شهروندان می‌توانند موارد غیر قابل دسترسی را به این سامانه منعکس کنند تا از طریق ستاد مناسب‌سازی کشور پیگیری شود.

وی در پایان سخنانش از طراحی یک اپلیکیشن اطلاع داد که به گفته‌ او کشورهای کمی دارای آن هستند. با کمک این اپلیکیشن، که رهیاب نام دارد همه‌ افراد دارای معلولیت می‌توانند بهترین مسیر مناسب‌سازی شده را در فضای شهری جستجو و انتخاب کنند. این اپلیکیشن همچنین فضاهای مناسب‌سازی نشده را به مسئولین و خود کاربران نشان می‌دهد و وظایف و کم‌کاری دستگاه‌ها را به روشنی نمایان می‌کند.

عذرخواهیم برای امکاناتی که نداریم

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: برخی افراد و مسئولین می‌خواهند با استفاده از معلولین، خود را مطرح کنند و هنگامی که پای عمل می‌رسد حقوق معلولین به فراموشی سپرده می‌شود.

مسعود فیروزی تصریح‌کرد: ما مسؤولین فقط سخنرانی می‌کنیم و تصورمان این است که به معلولین امتیاز می‌دهیم در حالی که این حق آنهاست. مثلا وقتی ده دستگاه اتوبوس مناسب‌سازی می‌شود افتتاحیه می‌گذاریم و موضوع را رسانه‌ای می‌کنیم ولی از صدها اتوبوسی که مناسب‌سازی شده نیست، صحبت نمی‌کنیم.

وی که تحصیل‌کرده‌ شنوایی‌شناسی است خاطر نشان کرد: من به عنوان کارشناس توانبخشی و به عنوان معاون توانبخشی بهزیستی از تمام معلولین، به خاطر دسترس پذیر نبودن محیط‌های شهری، عذرخواهی می‌کنیم.

امکان مذهبی مناسب‌سازی نشده‌اند

فیروزی با بیان این مطلب که 90 درصد فضاهای مذهبی مشهد برای معلولین قابل دسترس نیست گفت: در مشهد سالن آمفی‌تئاتری ساخته شده که 100 میلیارد تومان برای آن هزینه شده اما هیچ دسترسی برای معلولین در این سالن وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه مناسب‌سازی در ابتدای ساخت و ساز فقط یک درصد کل ساختمان هزینه دارد گفت: اگر مناسب‌سازی به تأخیر بیفتد و ساختمان ساخته شود چند برابر هزینه لازم است تا این کار انجام شود.

وی با بیان اینکه برخی شهرهای کشور مانند اصفهان، 77 درصد پارک‌هایشان مناسب‌سازی نیست گفت: در مشهد وضع بدتر است.

فیروزی نسبت به تبعیض در مورد معلولان اعتراض کرد و گفت: این تبعیض در مورد زنان و کودکان معلول، مضاعف است زیرا آنها هم به خاطر تضییع حقوق‌شان در کنار دیگر زنان و کودکان مورد تبعیض هستند و هم به خاطر معلولیت‌شان مورد کم‌مهری و تبعیض قرار می‌گیرند.

وی افزود: اما با تمام اینها هنوز در پیچ و خم کوچه‌ی اول دسترس‌پذیری محیطی برای معلولین مانده‌ایم. افراد دارای معلولیت مانند سایر اعضای اکوسیستم زیستی جامعه، مورد نیاز اجتماع هستند و حذف هیچ‌یک از اعضای این سیستم امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: با وجود تمام تأکیدات لفظی مسئولین بر رعایت حقوق معلولین، هنوز یک سقف شیشه‌ای بر روی سر آنان هست که از حضور آنان در پست‌ها و سطوح عالی مدیریتی در کشور جلوگیری می‌کند.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *