200 شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی در خراسان رضوی فعال است

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: این بخش در  استان 200 شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی را در اختیار دارد.

احمد زمانیان روز دوشنبه در نشست کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در مشهد افزود: حمل‌ونقل و ترانزیت یک فرصت بسیار طلایی برای ایران در ابعاد اشتغالزایی، سرمایه گذاری و انتقال و مراوده فرهنگی است.

وی گفت: ترانزیت در ایران می‌تواند جایگزین نفت شود و می‌توان حجم ترانزیت کالا را از سالانه 10 تا 11 میلیون تن به 30 تا 40 میلیون تن رساند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: پس از گذشت هفت سال از طرح موضوع فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل و ترانزیت کشور آن هم توسط دستگاههای دولتی هنوز هیچ اقدامی برای حل این مشکل صورت نگرفته است.

وی گرانی این کار، فقدان شفافیت و روان نبودن تسهیلات در این حوزه را علت محقق نشدن شعار نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عنوان کرد.

او افزود: تاکنون شاید تنها حدود دو درصد شرکتها و فعالان حمل‌ونقل خصوصی کشور از تسهیلات نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی استفاده کرده باشند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: نگاه به ترانزیت به عنوان بخشی از پدیده قاچاق کالا که در برخی از دستگاه‌های دولتی و مسئولان حاکم است قلب تمام فعالان این بخش را آزار می‌دهد.

زمانیان افزود: از دیدگاه اتاق بازرگانی خراسان رضوی ترانزیت یک فرصت و بخشی از اقتصاد کشور است که درآمدزاست و وجود قاچاق در ترانزیت از دید ما مردود است. قاچاقی که هم اتفاق افتاده خارج از حیطه مدیران شرکت‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی کشور بوده است .

وی گفت: هم اکنون 18 سازمان و دستگاه از جمله راهداری و حمل‌ونقل جاده ای، گمرک، وزارت کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همه خود را متولی امر ترانزیت می‌دانند اما در هیچ جای دنیا اینگونه نیست.

او افزود: در مناطقی از دنیا که ترانزیت رونق دارد یک دستگاه دولتی به عنوان متولی این کار وجود دارد که همه سازمانها زیر مجموعه آن دستگاه هستند. برای رسیدن به سقف 30 یا 40 میلیون تن ترانزیت کالا از کشور وجود این دستگاه متولی خاص ضروری است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: مشکلات فرامرزی در درجه نخست دامنگیر رانندگان کشور ما می‌شود. هیچکدام از سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران اطلاعات حمل‌ونقلی ندارند و حتی با مقررات حمل‌ونقلی کشوری که در آن مامور هستند نیز آشنا نیستند لذا انتصاب رایزن حمل‌ونقلی در کشورهای آسیای میانه که بیشترین مراودات خراسان رضوی با آنهاست جز تقاضاهای ما است.

وی افزود: این رایزنی می‌تواند به صورت آزمایشی ابتدا در یکی دو کشور آسیای میانه برای حل مشکلات آن سوی مرزها راه اندازی شود و سپس در صورتی که تجربه موفقی بود به سایر سفارتخانه‌ها هم تسری یابد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: طی 25 سالی که حمل‌ونقل بین‌المللی در خراسان رضوی راه اندازی شده هیچ حمایت بانکی از این صنعت به عمل نیامده و این در حالی است که در قانون حمل‌ونقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران تصریح شده که بانک باید از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی حمایت کند.

زمانیان افزود: نه تنها بخش حمایت بانکی در قانون عبور کالای خارجی اجرا نشده است بلکه هیچ بخشی از این قانون اجرایی نشده و به بوته فراموشی سپرده شده است.
 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *