مردم خواهان تغییر مدیریت شهری

نمی­توان در جامعه و میان مردم زندگی کرد و گفت:« به هیچکس کاری ندارم و هیچ­­چیز برایم مهم نیست». البته که هر کنش و واکنشی در سطوح مدیریت شهری به هر کدام از شهروندان آن شهر ارتباط مستقیمی دارد و هرکس به نوبه خود در عملکرد مدیران انتخابی شهر سهیم است. نمی­توان به آینده بی­تفاوت بود و چیزی برای فرداها کنار نذاشت، هرکدام از ما به نحوی در مطالبه نیازها و در مقابل نسبت به عملکرد مدیران در رفع آن نیازها سهمی داریم. سلامت، مهم­ترین و البته ضروری­ترین نیاز همه شهروندان است. اهمیت و پیگیری امر سلامت، اجتناب ناپذیر است و همین موضوع، موجب شد تا میزگردی با موضوع بررسی جایگاه سلامت در مدیریت شهری با حضور منتخبین شورای پنجم شهر و دکتر غلامحسن خدایی، قائم مقام رییس دانشگاه در حوزه مشارکت های اجتماعی، سازمانهای مردم نهاد و خیریه های سلامت داشته باشیم. در بخش اول این میزگرد نگاهی آسیب­شناسانه به امر سلامت و راه­حل­هایی برای حضور هرچه بیشتر مردم در تحقق و برقراری سلامت فردی، روانی و اجتماعی شد و در بخش دوم این میزگرد به بررسی جایگاه سلامت در مدیریت شهری می­پردازیم.

نیاز به پیوست سلامت در همه امور مدیریت شهری

دکتر علیرضا شهریاری، منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شورا با اتاق فکر خود در زمینه‌های مختلف مثل سلامت و درمان، صنعت و … جلسات مستمری دراد و کلیه طرح‌ها و برنامه‌ها در امر سلامت از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. به نظرم در تمام طرح­هایی که قرار است در شورای پنجم شهر محقق شود، باید پیوست سلامت در آن مشخص باشد و این سلامت روحی، روانی، جسمی و همه حوزه‌ها را شامل می‌شود. این شورا بدون اتاق فکر کار را انجام نمی‌دهد و این انتظاری است که مردم هم از ما دارند.

وی افزود: در بحث انتخاب شهردار شاخص‌ها را مشخص کنیم و امیدواریم که بتوانیم شهردار آینده با دید باز، همه نیازهای شهر و نه فقط شهرداری را ببیند. امیدوارم با تعاملی که با شهردار آینده محقق می­شود، بتوانیم نیازهای شهر را شناسایی و مصوب کنیم و با ابلاغ آن به شهردار در چهارچوب قانون کار خدمتی را به مردم شهرمان ارائه دهیم.

شهریاری با اشاره به برنامه‌های شورای پنجم در هم­فکری با همه صاحب­نظران، تصریح کرد: ما همه دست اندرکاران برنامه­ریزی دانشگاه علوم پزشکی را به گروه سلامت در شورای شهر دعوت کرده‌ایم تا نقطه نظراتشان را بشنویم و در کمیته شورای برنامه­ریزی طرح کنیم و آن­چه که در توانمان هست مصوب کنیم و در امر سلامت کاری اساسی برای مردم انجام دهیم. شهرداری منطقه 2 ما به عنوان مثال بیش از 500 هزار نفر جمعیت دارد که ما باید امکانات بهداشتی و درمانی را درآن­جا فراهم کنیم و تمرکز همه امکانات درمانی در محدوده شهرداری منطقه یک و منطقه هشت و در شعاع یک تا دو کیلومتری، سفرهای درون شهری را افزایش می‌دهد. دید شورا این است که باکمک دست اندرکاران بتوانیم این موضوع را رفع کنیم و مردم نیازی به تردد زیاد درون شهری برای بهره­مندی از خدمات درمانی و سلامت نداشته باشند.

 

کاری را بدون نظر مردم نمی‌کنیم

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد با بیان این که انتظار مردم این است که وضعیت بهتر شود، اضافه کرد: مردم به صحنه آمده و به لیست امید رأی داده‌اند و انتظار هم دارند ما هم کاری را بدون نظر مردم انجام ندهیم. ظرفیت و امکانات زیاد است و اگر همه ما دست به دست هم دهیم و رقابت‌ها را تبدیل به رفاقت کنیم و همه نهادها و حتی کسانی که به ما رأی نداده‌اند کمک کنند، می‌توانیم در امر سلامت، بهداشت، بیماریابی و … مطلوبی را به دست آوریم.

بنده رئیس انجمن داروسازان و عضو هیئت مدیره نظام پزشکی هستم و هم معاون دانشگاه علوم پزشکی بوده‌ام و ارتباط خوبی با مسئولین دانشگاه دارم که این امر کمک می‌کند تا همکاری‌های مطلوب و درخوری در بحث اعمال سلامت در سایر طرح­ها و برنامه­های شهری داشته باشیم.

وی دلیل مشکلات فعلی مدیریت شهر را عدم همدلی دانست و خاطرنشان کرد: تا الان به دلیل عدم همدلی شاهد اتفاقات خوب در این حوزه‌ها نبوده‌ایم. اگر همه ما نیروهایمان را در یک جهت به کار بگیریم، می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. مشهد و کشور ظرفیت بالایی دارد و اگر اختلافات را کنار بگذاریم و از همه نیروها با هر سلیقه­ای که می‌توانند کمک کنند، استفاده کنیم مشکلات حل می‌شود. مشکل این است که هر کس برای خودش کار می‌کند. ما اگر برای کشورمان و شهرمان که زیبنده حضرت رضا (ع) است، تلاش کنیم، مشکلی وجود نخواهد داشت. گاهی به عنوان یک شهروند غصه می‌خورم که چرا مشهد باید اینگونه باشد. حتی در حوزه ساخت و توازن شهری هم مشکل داریم و اگر بتوانیم شهر را زیبا و باشاط بسازیم که بتواند آرامش را به مردم القا کند، خیلی از بیماری‌های روحی و روانی رفع می‌شود.

شهریاری تأکید کرد: کارهای ما در شورا باید در چهارچوب قانون باشد و ما می‌خواهیم قانون مدار باشیم، نه این که کاری را انجام دهیم که مشخص شود خلاف ضوابط است. در کمیسیون محیط زیست، خدمات شهری و سلامت، می‌توانیم گروه سلامت را ایجاد و تقویت کنیم. نام‌ها مهم نیستند و حتماً نباید با عنوان مدیریت سلامت در شهرداری کار دنبال شد بلکه مهم نتیجه­ای است که به دست می‌آید.

مردم از وضعیت موجود رضایت ندارند

بتول گندمی، منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر نارضایتی مردم از عملکرد مدیریت شهری مشهد تا کنون، گفت: این که شهرداری تاکنون در حوزه فعالیت‌های خودش که به سلامت مربوط است، موفق بوده یا خیر به کارنامه عملکردی بر می­گردد که در پایان این دوره قطعاً اعلام می‌کنند و وارد این مقوله نمی‌شود که از نظر من چه کارنامه­ای ارائه شده و چه مقدار با واقعیت و نیازهای شهر همراه است. قطعاً این کارنامه مورد قبول مردم شهر ما نبوده است.

وی افزود: در حوزه حمل و نقل و ترافیک مدل‌های مختلفی را در گذشته مورد استفاده قرار داده‌اند اما آیا این همان مدل‌هایی هستند که باز ما هم در شورای شهر و شهرداری آینده می‌خواهیم به آن بپردازیم و فقط سرعتش را تغییر دهیم و یا در حوزه شهرسازی ما هم آیا همین نگاهی را داریم که تا کنون وجود داشته است؟ فکر می‌کنم که در نوع مدیریت شهر ما تفاوت‌های اساسی و بنیادین را در شورای پنجم با چهارده ساله قبل خواهیم داشت و با مدلی متفاوت شهر را اداره می‌کند.

گندمی با تأکید بر شفاف سازی، ادامه داد: در این حوزه ما معتقد به شفاف سازی هستیم و زمانی­که قرار است مردم از خدمات بهره­مند شوند، باید به طور مستقیم و با شفافیت و با کمترین آسیب و فساد از همه چیز مطلع شوند و این خدمات را دریافت کنند. مردم در جهت بحث حمل و نقل اگر هزینه­ای پرداخت می‌کنند، انتظار دارند که به همان نسبت خدماتی را که در شأنشان است دریافت کنند و این را مقایسه می‌کنند که طی کردن یک مسافت با وسایل حمل و نقل عمومی در شهرهای دیگری مثل تهران، اصفهان و … چه هزینه­ای برایش تعریف شده است و در مشهد این میزان چقدر است.

 

باید سنگینی هزینه اداره شهر را از دوش مردم برداشت

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: این که شهرداری بخواهد فشار و بار زیادی از هزینه اداره شهر را مشخصاً بر عهده شهروند مشهدی بگذارد، خطاست و ما اعتقاد داریم که در این رابطه ظرفیت‌های دیگری هم وجود دارد و اگر ما از هزینه‌ها کم کنیم می‌تواند به همان میزانی که به درامدها اضافه شود، مؤثر باشد. تنها داشتن نگاه جذب درآمد و آن هم از جیب مردم، کارآمد و کارساز نیست. در این زمینه‌ها نگاه ما در شورای پنجم تفاوت‌هایی اساسی و بنیادین با مجموعه مدیریتی حداقل 10 تا 14 ساله گذشته دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد هم در این حوزه اضافه کرد: ما همواره نگاهمان این است که اگر قرار باشد پروژه­ای در شهر تعریف و حرکتی انجام شود، فقط این توان و پتانسیل در اختیار یک بخش و رانت خاص نیست و می‌تواند در اختیار مردم شهر باشد. ما معتقدیم که سازمان‌های مردم نهاد یعنی مردم این شهر که اجتماعات کوچکی را در حوزه‌های مختلف ایجاد کرده‌اند و خیلی از کارهای اجرایی که شهرداری انجام می‌دهد، اگر این پتانسیل و توان را ما بتوانیم پرورش و افزایش دهیم، می‌تواند بر عهده سازمان‌های مردم نهاد قرار بگیرد. وقتی مردم خودشان متولی اجرای یک امری باشند، یقیناً هم در اجرای کامل­تر و مناسب­تر و هم در بخش هزینه‌ها می‌توانیم با موفقیت‌های چشم­گیری همراه باشیم.

 

نیاز شهر به هوشمندسازی

گندمی با پرداختن به اصل هوشمندسازی در مدیریت شهری، بیان کرد: نکته دیگری که در مشهد به آن نیازمندیم، هوشمندسازی است که با دو نگاه افزایش امنیت و کاهش فساد در شهر باید دنبال شود. باید در حوزه شهرسازی این هوشمندسازی را با سرعت و جدیت پیگیری کنیم. این نگاه در شورای چهارم هم وجود داشته است و حداقل می‌توانیم بگوییم که در آن ساختار هم نگاه این بوده که بتوانند فرآیندها را با کمترین تماس بین شهروند و شهرداری به سمت اجرایی کردن ببرند تا شهروند بدون واسطه و بدون آن آسیب‌هایی که در کنارش هست، خدمات لازم را در حوزه شهرسازی دریافت کنند. اما سرعت انجام این کار کم است. اصلاً متولیانی که مسئولیت انجام این کار را برعهده گرفته‌اند، آیا صلاحیت‌های لازم را داشته‌اند و باچه معیارهایی فعالیت کرده‌اند؟ ما در بحث شهرسازی، حمل و نقل عمومی و … اعتقاد داریم که حتماً باید هوشمند سازی دنبال شود و شهروند با علم روز بتواند خدمات را در کمترین زمان ممکن و با سرعت بالاتری دریافت کند؛ همانطور که در خیلی از شهرهای دنیا که شاید از حیث ترافیک مشابه مشهد باشند، این هوشمندسازی به کار مردم سرعت بخشیده و رضایت را افزایش داده است.

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: ما در اجرای بسیاری از مباحث در شهرداری باید اصرار و تأکید کنیم که از پتانسیل و توان شهر مشهد استفاده کنید. توان و پتانسیل تخصصی و مشاوره ای، پیمانکاری و … شهر مشهد بالاست و می‌تواند به کار گرفته شود. اگر الان گفتگو می‌شود و مردم انتظار دارند که شورا به انتخاب شهرداری بپردازد که شهر را به خوبی بشناسد، ما هم معتقدیم که کسانی باید مدیریت برنامه‌ها و اجرای پروژه‌ها را برعهده داشته باشند، که بخش زیادی از آن‌ها تعلق به همین شهر داشته باشند.

 

لزوم مقابله با واسطه‌های فسادزا در مدیریت شهری

گندمی با پرداختن به برخی برداشت‌های نادرست از وظایف شهرداری، گفت: در بسیاری از موضوعات مانند دکه‌های مطبوعاتی صدور مجوز برعهده شهرداری است ولی آیا نظارت و کنترل نحوه فعالیت آن‌ها هم برعهده شهرداری است یا این که دستگاه و نهاد دیگری بحث این را دارد که مجوزهای قانونی را می‌گیرد و تکلیف‌هایی را برای شهرداری می‌آورد که به عنوان مثال مجوز این دکه‌ها برای این مجموعه و افراد مجوز داده شود؟ در این جا شهرداری یک خدمت کوچک را ارائه می‌کند اما در ادامه‌اش شهروند مشهدی نمی‌داند که این دکه که مجوز داده شده است کنترل و نظارتش برعهده شهرداری نیست و دستگاه دیگری عهده دار این کار است. حتی در کل این نگاه که این همه ظرفیت تجاری و جانبی که وجود دارد، نیاز شهر بوده است یا نه بحث‌های جدی است که از ابتدا داشته‌ایم. ما به دنبال مقابله با این ظرفیت و طیف افراد نیستیم و باید مورد حمایت هم قرار بگیرد و قرار نیست از بین برود، اما آیا توسعه و گسترششان سیاست درستی است و در شهرهای مطرح دنیا این کار را انجام می‌دهند؟

 

نقش آفرینی دردم در سیاست گذاری

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص این که سازمان‌های مردم نهاد چه فعالیت‌هایی را می‌توانند انجام دهند، بیان کرد: بنده معتقد هستم که در سیاست گذاری‌ها و تدوین برنامه‌ها این سازمان‌ها می‌توانند نقش آفرینی کنند. در حال حاضر کارگروه‌های شورای شهر پنجم، مشغول به کار شده‌اند و بعضی از سازمان‌های مردم نهاد به سراغ ما آمده‌اند و اعلام نظر می‌کنند و از صاحب نظران آن‌ها در کارگروه‌ها دعوت کرده‌ایم و در تصمیم سازی و تدوین برنامه‌ها در شورای پنجم فرصت دارند که تا انتهای این دوره نقش آفرینی کنند و هیچوقت تا کنون این ظرفیت برای آن‌ها باز نشده است. این سازمان‌ها می‌توانند یک رسانه خوب بین ما و شهروندان باشند که در تعاملات نزدیکی که با ما برقرار می‌کنند هم می‌توانند نگاه مردم را به ما منتقل کنند که سازمان یافته تر با مردم در ارتباط هستند و هم اقدامات و تصمیماتی که ساخته و اجرایی می‌شود را برای مردم منعکس کنند.

وی این تشکل‌های مردمی را از ارکان جامعه دانست و خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد را به عنوان یکی از ارکانی که در بحث جامعه مدنی می‌تواند نقش آفرینی چندجانبه ایفا کند، می‌شناسم. در حوزه اجرا با دو رویکرد توانمندسازی شهروندان و بخصوص ایجاد فرهنگ شهرنشینی و شهروندی، به شدت این سازمان‌ها می‌توانند کار کنند. قطعاً این مجموعه‌ها می‌توانند نقش کنترلی و نظارتی داشته باشند و نه تنها برای شورا و شهرداری، بلکه برای تمامی دستگاه‌های دولتی این نقش را ایفا کنند.

گندمی در این باره تصریح کرد: به عنوان مثال سازمان‌های مردم نهادی که در حوزه فضای سبز ایفای نقش می‌کنند، از گذشته‌های دور نسبت به اتفاقاتی که در این حوزه، در قالب تغییر کاربری، قطع درختان و … رخ می‌داده، واکنش‌های جدی و مؤثری نشان می‌دادند. ما این میدان و فضا را قصد داریم بیشتر باز کنیم تا حضور جدی تری داشته باشند. زیرا در واقع یکی از مسائلی که در این شهر مورد تهدید قرار گرفته و به خطر افتاده است، بحث فضای سبز بوده است که الان هرچند سیاست ما این است که شورا و شهرداری در این گونه مسائل باید حافظ منافع مردم باشد و به عنوان یک سرمایه ملی از فضای سبز مشهد دفاع کند، اما اگر سازمان‌های مردم نهاد بتوانند نقش کنترلی و نظارتی را باز هم ایفا کنند، وضعیت به مراتب بهتر می‌شود.

 

لزوم مقابله با فرصت طلبان در سازمان‌های مردم نهاد

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد بر لزوم مراقبت‌های داخلی از سازمان‌های مردمی تأکید کرد و افزود: وقتی که شرایط برای ورود و حضور مردم در خیلی از بخش‌ها فراهم می‌شود، به دلیل اینکه سازوکارها خیلی دقیق تعریف نمی‌شود و ابزارها، نظارت‌ها و کنترل‌ها را خیلی درست تعریف نمی‌کنیم، فرصت برای عد­ ای فراهم می‌شود که با فرصت طلبی، بحث را به حاشیه رانده و تصویر نامناسبی را از آن در ذهن مردم ایجاد کنند.

مهم‌ترین دغدغه‌ام این است که سازمان‌های مردم نهاد با این گسترش کاری که در نگاه دولت و ما وجود دارد، مراقبت‌های لازم در درون خودشان صورت نگیرد و اتفاات ناگواری رخ دهد. سازمان‌های مردم نهاد محل کار و تجمع شهروندان عاشقی هست که نسبت به آن موضوعی که انتخاب کرده است، عشق می‌ورزد و هیچ انتفاع فردی و یا خاصی دران جا دنبال نمی‌کند و فقط رسیدن به آرمان‌های انسانی را مد نظر دارد. باید حفاظت از این اصل در دورن این سازمان‌ها مورد توجه جدی قرار بگیرد. اگر این آسیب ببیند، اعتماد و اعتقاد مردم هم آسیب جدی می‌بیند.

وی میزان باور به سازمان‌های مردم نهاد و تعامل با آن‌ها را یکی از شاخص‌های شورای پنجم در انتخاب شهردار آینده مشهد دانست و گفت: امروز مثل بیست سال قبل نیست که شهرداری‌ها فقط باید رُفت و روب و جمع آوری زباله را انجام دهند، بلکه نگاه در حوزه شهرداری به سمتی می‌رود که شورا مدیریت کلیت شهر را باید در اختیار داشته باشد و شهردار هم متولی امور شهر باشد؛ هرچند این نگاه هنوز به طور کامل وجود ندارد. اگر قرار است گام‌هایی در این زمینه برداشته شود، وجود مدیریتی تحت عنوان مدیریت سلامت با توجه به این که کارکردهای مختلفی دارد، احساس می‌شود. به عنوان مثال بحث جمع آوری متکدیان جزو وظایف شهرداری است که ظرفیت‌های دستگاه‌های متولی نگهداری این افراد کم است و حتی در بخش نگهداری هم شهرداری ایفای نقش می‌کند و آیا در این حوزه سلامت وجود ندارد؟ بنابر این در خیلی از موضوعات مرتبط با سلامت شهرداری ورود پیدا می‌کند و اعتقاد دارم که باید با ایجاد مدیریت سلامت، با برنامه‌هایی که مدنظر هست، مورد بررسی جدی قرار گیرد. این که الان به طور مشخص بگویم باید ایجاد شود یا نه، ممکن نیست باید ظرفیت و توان شهرداری و برنامه خودمان برای این مدیریت پشنهادی سنجیده شود. اما در نگاه کلی فکر می‌کنم با نگاه رو به جلو که شهرداری دارد، باید این مدیریت ایجاد شود.

شهری بر همه ابعاد سلامت شهروندان

احسان اصولی، منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر این که پیشگیری بر درمان اولویت دارد، گفت: بنابراین اقداماتی که ما می‌توانیم در حوزه پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و مخاطره انداختن سلامت جسمی و روحی نقش آفرینی بکند را باید در شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری مورد توجه قرار دهیم. در حوزه فرهنگی ما می‌توانیم با اولویت قرار دادن به مسائلی مانند فرهنگ شهروندی یا فرهنگ زندگی سالم و سلامت، از طریق استفاده از پتانسیل‌های تبلیغاتی و اطلاع رسانی که در حوزه‌های مختلف فرهنگی شهرداری و شورای شهر هست، پیام‌هایی را به مردم منتقل کنیم و مردم را در جهت داشتن زندگی شاد و سالم و تعریف ترغیب کنیم.

وی افزود: در حوزه اقتصادی اگر مباحثی مانند رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و توسعه و پویایی اقتصادی را مورد توجه قرار دهیم، خیلی از مشکلات روحی و روانی مردم و تبعات جسمی آن و همچنین ناهنجاری‌های اجتماعی را با این رویکردها می‌توانیم تحت کنترل قرار دهیم. در حوزه‌های عمرانی و شهرسازی و موضوع ترافیک، اگر مدیریت شهری بتواند به نوعی نقش خودش را به درستی ایفا کند و با استفاده از همان ظرفیت‌های فرهنگ سازی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه، این گونه از مسائل را برای شهروندان نهادینه سازد و از طرف دیگر با اصلاح معابر و اعمال کردن مدل‌های نوین و برتر مدیریت حمل و نقل، حجم ترافیک را مورد کنترل قرار دهد و به پایین‌ترین سطح خودش برساند، یقیناً آورده آن برای سلامت شهروندان و جامعه مفید است. موضوعاتی مانند توجه به محیط زیست و فضای سبز یکی از موضوعاتی است که اثر مستقیم بر سلامت جامعه و مردم دارد. ایمنی شهری و داشتن شهر ایمن یکی دیگر از موضوعاتی است که مدیریت شهری با توجه به این موضوع و برطرف کردن آیتم‌هایی که ایمنی شهر را به مخاطره می‌اندازند، قطعاً می‌تواند بر وضعیت سلامت شهر اثر بگذارد.

 

مردم خواستار تغییر هستند

اصولی در این باره تصریح کرد: داشتن یک شهر رنگی و شهری که زیبایی‌های امیدبخش و شادی بخشی را برای شهروندان داشته باشد، می‌تواند یکی دیگر از موضوعات مؤثر در حوزه سلامت جامعه باشد که مدیریت شهری در آن نقش آفرین است. در حوزه ورزش، مدیریت شهری در دو بخش ورزش همگانی و قهرمانی، وقتی به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در سطح شهر وجود دارد توجه کند، می‌تواند سطح بالایی از نشاط، تحرک و تندرستی را به شهروندان منتقل کرد. همه این‌هایی که گفتم، تشکل‌های مردم نهاد می‌توانند در قالب مطالبات خودشان و مشارکت با مدیریت شهری دنبال کنند و ما خودمان را ملزم به این می دانیم که از این مجموعه‌ها حمایت بکنیم و همه این‌ها در کنار تأمین نیازها و تحقق اهداف متعدد و مختلفی که وجود دارد، یقیناً سلامت را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ما شاهد شهری بانشاط تر و سالم تر باشیم.

وی بیان­کرد: اگر شرایط موجود شرایط مورد پسند و مورد تأیید مردم بود بی تردید نباید به این لیست به طور قاطعانه رأی می‌دادند و مدیریت قبل را ابقا می‌کردند. چیزی که ما برداشت می‌کنیم این است که شرایط موجود، مناسب و مطلوب نیست. بیش از این که بخواهیم عملکرد گذشتگان را نقد کنیم به دنبال این هستیم که طرح‌ها و برنامه‌های اثباتی را در جهت تحقق آن چیزهایی که برای مردم وعده داده‌ایم، طراحی کنیم و با تمام وجود و توان خودمان، شهرداری و مدیریت شهری و حتی مجموعه مدیران شهر را در دستگاه‌های مختلف متقاعد کنیم که سلامت مردم، جامعه و شهر را در اولویت اول خودشان قرار دهند و هر حرکت و اقدامی که در این شهر در حال وقوع است، پیوست سلامت برایش تعریف شود و اثرگذاری‌اش را بر بهبود شاخص‌های سلامت در سطح جامعه را برای ما به طور روشن به همراه داشته باشد.

 

توجه به رضایت مندی مردم در انتخاب شهردار

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: بی تردید یکی از شاخص‌ها و اولویت‌هایی که ما در بحث انتخاب شهردار مدنظر داریم، تأمین رضایتمندی شهروندان و منافع درازمدت شهر است که در درون این مفهوم کلی بحث سلامت شهروندی و مدیریت کردن سلامت شهروندان قطعاً حضور خواهد داشت و فاکتور اثرگذاری است. اما این که در ساختار شهرداری مدیریتی با عنوان مدیریت سلامت ایجاد شود یک موضوع ویژه و تخصصی است که بر اساس ساختارهای مصوب و شرایطی که هست باید بررسی شود و اگر ضرورت آن به این شکل احساس شد، اقدام شود و در غیر این صورت در قالب توجه به موضوع سلامت در بخش‌های مختلف به ان پرداخت. شهرداری مأموریت‌های مختلف در موضوعات متفاوت دارد و برای اینکه در همه این‌ها به موضوع سلامت توجه شود به یک سند راهبردی نیاز است که برای تدوین آن تشکل‌های مردم نهاد و سایر دستگاه‌ها به کمک گرفته شوند و بر اساس آن شهرداری و مدیریت شهری ملزم شود که هر گامی که برمی دارد به این موضوع که مهم‌ترین فاکتور ماست، بپردازد.

 

اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی در مسیر اصلی نیست

وی بیان کرد: معتقدم در حوزه فرهنگ، مهم‌ترین فعالیتی که باید در مدیریت شهری تعریف کنیم، پرداختن به موضوع فرهنگ شهروندی و اصلاح روش‌ها و سبک زندگی شهری است که هزینه مادی و معنوی زندگی شهروندان را بالا می‌برد. ما با یک سری آموزش‌ها، فرهنگ سازی ها و اطلاع رسانی‌ها می‌توانیم بخش زیادی از معضلات شهر را کاهش دهیم و هزینه خدماتی که شهرداری در جهت خدمت رسانی به مردم در سطح بسیار بالا و گران ارائه می‌دهد را به شدت کم کنیم. اما متأسفانه آن چیزی که مردم در حال حاضر می‌بینند فراتر از این موضوع است و متفاوت به آن پرداخته شده است. اولویت‌ها از مسیر اصلی بسیار انحراف دارد و کم و بیش حتی شکل و شمایل سیاسی هم به خودش گرفته است و به دنبال کردن یک سری منویات و مطالبات سیاسی و جریانی رفته است.

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر این که مشهد متعلق به همه مردم شهر با هر سلیقه ایست، گفت: از طرفی هم باید بین بخش‌ها، نیازها و ساختارهای هویتی که در شهر وجود دارد، توازن و تعادل ایجاد و حفظ شود و این شهر را به سمت تعالی می‌برد و سلامت و تعادل روحی و جسمی را هم می‌تواند تأمین کند. به همان میزان که ما به خواسته‌های یک جریان و سلیقه فکری توجه می‌کنیم، باید به سایر سلیقه‌هایی که در شهر وجود دارد هم توجه کرد.

 

همه در اداره شهر کمک کنند

وی افزود: بحث هنر و هنرمندان در مشهد یک مقوله است که اولاً مشهد خودش همواره یکی از جایگاه‌های تولید و تولد فرهنگ، ادب و هنر بوده است و بی توجهی به این حوزه با چنین قدمت و پیشینه تاریخی نه تنها مشهدی‌ها، بلکه مردم در کل کشور و حتی بین المللی را از این سطح هنر محروم می‌کند. این موضوع که در این دوران به محاق رفته است، باید به جایگاه اصلی خودش برگردد و از ظرفیت‌های هنری که می‌توانند به عرصه عمومی و مدیریت شهری کمک کنند، نهایت استفاده را ببریم و به امید خدا دوران گوشه گیری هنر و هنرمندان در مشهد به پایان برسد و هنر فاخر ایرانی، مشهدی و خراسانی فرصت بروز و نقش آفرینی خودش را در جهت ایجاد جامعه ای با نشاط، معنوی و سالم را ایفا کند.

اصولی تأکید کرد: از مردم و جامعه نخبگان و جوانان دعوت می‌کنم که در جهت هرچه مشارکت بیشتر در امر مدیریت شهری در اشکال سازمان یافته که بحث تشکل‌های مردم نهاد یکی از آن‌هاست، ما را کمک رسان باشند تا بتوانیم در کنار هم شهری با نشاط تر، آبادتر و سرزنده تر از آن چه امروز شاهدش هستیم، بسازیم.

 

نیلوفر اقبال

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *