شبکه‌های برون‌مرزی و شکست انحصار رسانه‌ای

مهم‌ترین کارکرد شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما، انتقال پیام انقلاب اسلامی به مخاطبین در اقصی نقاط جهان و اثبات کارآمدی نظام سیاسی جمهوری اسلامی و فلسفه سیاسی ایران در اراده بشریت است. خصوصا اینکه این شبکه‌های برون‌مرزی می‌توانند جلوه‌های زیبا و قابل توجهی از اسلام و نظام اسلامی را به مخاطبان خود نشان دهند. این شبکه‌ها قادرند با سیاست‌های اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی در صحنه بین‌المللی مقابله کنند و بیداری وجدان‌ها را در ملت‌های دنیا رقم بزنند.

می‌توان گفت اینکه شبکه‌های برون‌مرزی کارکردی قابل قبول داشته باشند، مستلزم برنامه‌ریزی و در واقع مخاطب‌شناسی و همچنین توجه به نیازهای فکری بشر و بن‌بست‌هایی است که در عرصه ایدئولوژی اخلاقی، سیاسی و فرهنگی با آن روبرو شده است.

در این مسیر، سیاست‌ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تاکیدشان بر این موضوع که ارتباط با ملت‌های جهان نیازمند شبکه‌های برون‌مرزی است تا علاقه و نیاز مخاطبان به شناخت و اهداف و آرمان‌های جمهوری اسلامی را افزایش دهند، می‌تواند در سرلوحه فعالیت‌ این شبکه‌ها قرار بگیرد.

از دیگر سو؛ به نظر می‌رسد شبکه‌های برون‌مرزی با مشکلات و موانعی روبه‌رو هستند که شاخص‌ترین آنها این نکته است که ما به لحاظ انتقال پیام با محدودیت‌های جدی روبرو هستیم. وجود یک ماهواره مستقل برای انجام ماموریت و وظیفه این شبکه‌ها اهمیت بسیاری دارد چرا که اگر جایگاهی را که باید در ماهواره‌های بین‌المللی تصاحب کنیم، بدست نیاوریم برای همیشه مستاجر ماهواره‌هایی خواهیم بود که تحت سلطه استکبار جهانی و صیهونیسم بین‌المللی هستند.

به طور طبیعی این موضوع موجب سانسور پیام انقلاب اسلامی و جلوگیری از انتقال آن به اقصی نقاط و مخاطبین دنیا خواهد شد و امکان رقابت با سیاست‌های تبلیغاتی دشمن را نخواهیم داشت. در واقع؛ اگر در این راستا موانع ساختاری و ابزاری را برطرف نکنیم، زمینه ساخت برنامه‌های مناسب برای جذب مخاطب در سطح دنیا را فراهم نسازیم و سرمایه‌گذاری‌های جدی را نداشته باشیم، توفیق لازم را نیز به دست نخواهیم آورد.  حال آنکه اگر بتوانیم به ماهواره‌ای مستقل دست یابیم، با توجه به زیرساخت‌هایی که داریم می‌توانیم برای شکستن انحصار در عرصه رسانه‌های بین‌المللی گام اساسی برداریم و فریاد مظلوم‌خواهی کشورهایی چون یمن و فلسطین و سوریه و … را به گوش جهانیان برسانیم و اجازه ندهیم نظام سلطه بر فضای رسانه‌ای دنیا مسلط باشد و بماند.

البته طبیعی است رسیدن به این هدف متعالی، نیازمند کار و تلاش بسیار است و برای مثال اگر بتوانیم با استفاده از ابزارهای جدید تکنولوژی، بیش از این وارد فضای مجازی شویم و ابتکار عمل را در حوزه یادشده به دست گیریم، قطعا موفقیت بیشتری کسب خواهیم کرد. شبکه‌های برون‌مرزی به خصوص آی‌فیلم، پرس تی وی و هیسپان در انعکاس مسائل خارجی در داخل ایران و بالعکس و حضور در عرصه بین‌المللی خیلی خوب عمل کرده‌اند.

در واقع این شبکه‌های برون‌مرزی نقش بسیار خوب و توفیقات قابل ملاحظه‌ای در انعکاس واقعیت‌های درون کشورهای غربی و به خصوص آمریکا و افشای ماهیت پشت پرده قدرت‌های سلطه‌گر و همچنین در بازتاب مسایل داخلی ایران به جهانیان داشته‌اند و با توجه بیشتر و فراهم ساختن امکانات و ابزارهای قدرتمندتر و کارآمدتر، آثار مثبت بیشتری را از فعالیت این شبکه‌ها شاهد خواهیم بود.

 

 

حمیدرضا ترقی، نماینده اسبق مشهد در مجلس چهارم

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *