تشکیل کارگروه تعیین روز ملی مشهد در شورای پنجم

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: کارگروهی تحت‌عنوان تعیین روز ملی مشهد در شورای اسلامی شهر تشکیل خواهد شد تا از این طریق در تعامل با دستگاه‌های مختلف، این موضوع پیگیری شود و به نتیجه برسد.

احسان اصولی با بیان این مطلب اظهار کرد: در دوره فعلی مدیریت شهری، دو اولویت در حوزه فرهنگی مدنظر قرار گرفته که نخستین آن، تقویت هویت شهر مشهد است.

وی افزود: ما می‌خواهیم از‌هم‌گسستگی فرهنگی‌ای را که در شهر مشهد وجود دارد، به هم‌گرایی و هم‌ذات‌پنداری تبدیل کنیم و به یک هویت جمعی تحت‌عنوان «هویت مشهد» برسیم.

اصولی تصریح کرد: به‌دلیل رشد سریع جمعیت و مهاجرت‌ به مشهد، امروز شاهد این هستیم که هویت ساکنان مشهد، نه‌تنها شکل نگرفته است، بلکه در برخی از موارد، شهروندان از این هویت پرهیز می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: اگر به یک هویت واحد تحت‌عنوان هویت اجتماعی مردم مشهد دست پیدا نکنیم، قطعاً در آینده با معضلات فرهنگی و اجتماعی متعددی مواجه خواهیم شد.

اصولی گفت: تعدد هویت‌ها در شهر مشهد، تنش‌هایی را موجب خواهد شد که قطعاً به نفع مردم نیست، چرا‌که به آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی دامن می‌زند.

وی ادامه داد: آداب و رسوم، غذاها و لهجه‌ها، از جمله میراث فرهنگی شهر مشهد به‌شمار می‌روند، اما این میراث برای ساکنان چندان جذابیتی ندارد؛ درحالی‌که ما معتقدیم باید جذاب باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه شکل‌گیری هویت جمعی شهر مشهد یک ضرورت انکار‌ناپذیر است، بیان کرد: تضادها، تناقض‌ها و آسیب‌های اجتماعی در‌نتیجه هم‌گرایی جمعی کاهش پیدا می‌کند.

اصولی گفت: به‌دنبال این هم‌گرایی هویتی، خرده‌هویت‌ها هم مسیر خود را پیدا خواهند کرد که اتفاق مبارکی است. به‌طورمثال با اینکه چندین‌وچند نسل از سکونت برخی اقوام در مشهد گذشته است، اما هنوز شاهد برپایی حسینیه‌هایی تحت‌عنوان «مقیم مشهد» در این شهر هستیم.

وی تصریح کرد: مهاجران تلاش دارند هویت گذشته خود را حفظ کنند. ما باید این نگاه را اصلاح کنیم. افراد باید به ساکن یا متولدِ مشهد‌بودن افتخار کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: وقتی که ساختار فرهنگی و هویتی منسجمی در شهر مشهد وجود داشته باشد، طبیعی است فردی که به این کلان‌شهر سفر یا مهاجرت می‌کند، خودش را با آن فرهنگ هویتی وفق می‌دهد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *