در گفت و گوی صبح امروز با تهیه کننده سینما و تلوزیون

سینمای ایران سلبریتی ندارد

اسماعیل صنمی

غلام‎حسین حیدری: از دیدگاه من  هیچکدام از افرادی که امروزه به عنوان سلبریتی شناخته شدند، در حد این جایگاه نیستند و سینمای ایران سلبریتی ندارد.

غلام‎حسین حیدری تهیه کننده سینما و تلوزیون و هم چنین  فعال فرهنگی در حوزه دفاع مقدس که مجری طرح فیلم سینمایی لینا و طرح سینمایی زن‎ها با گرگ‎ها می‎دوند، بوده و در طول دوران فعالیت خود تولید وبازسازی فیلم‎های سینمایی زیادی را بر عهده داشته است. وی در سال 92 مشاور فرهنگی هنری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمسیون‎های فرهنگی آموزش و تحقیقات بوده است و در حال حاضر تهیه‎کنندگی سینمایی المپیادی‎ها و مستند سینمایی مردی به بلندای بینالود را در دستور کار دارد. به سراغ او می‎رویم تا در خصوص حاشیه‎های سینما  و کارهای ایشان از نززدیک با وی به گفت و گو بپردازیم.

چرا یک‎سری فیلم‎های بی‎محتوا و بدون پژوهش روانه بازار شده است و اکران می‎شود؟

حیدری با اشاره به مصاحبه‌ای که به عنوان داور تجلی اراده ملی در جشنواره فجر داشته عنوان کرد: اکثریت فیلم‌های دفاع مقدس با پژوهش همراه نیستند، چرا که به نویسنده اهمیتی داده نمی‎شود. متأسفانه امروزه حاصل تلاش و زحمت یک سالِ نویسنده را با مبلغ اندکی(10 الی 20 میلیون تومان) خریداری می‎کنند و از آن طرف دستمزد سلبریتی‎ها بیشتر از یک نویسنده است، به همین دلیل رغبت پژوهش، در نویسنده از بین می‎رود و نویسنده کار ارزشی که زحمت بیشتری داشته باشد را انجام نداده وبه دنبال تنظیم فیلمنامه‎ای است که چندروز بیشتر وقتش را نگیرد.

از دیدگاه شما تا چه اندازه فرهنگ و کار ارزشی بر یکدیگر تاثیر گذارند وآیا مسئولین از فیلم‎های ارزشی حمایت می‎کنند؟

یکی از دلایلی که سینما ما عقب مانده، این است که ما نتوانستیم سینمای قهرمان معرفی کنیم، یعنی عملاً ما در فیلم‎های خود  قهرمان نداریم. حتی ما نتوانستیم شهدای خودمان را قهرمان و الگو نشان دهیم، به عنوان مثال، سردار سلیمانی-شهید کاوه- شهید شوشتری، با سن کمی که داشتند (20-17) توانستند فرمانده لشکر شوند، اما جایگاه این افراد در فیلم‎های ما کجاست؟ از دیدگاه من  هیچکدام از افرادی که امروزه به عنوان سلبریتی شناخته شدند، در حد این جایگاه نیستند و سینمای ایران سلبریتی ندارد.

یکی از دلایلی که از فرهنگ خیلی عقب افتاده‎ایم این است که کار ارزشی انجام نمی‎دهیم. در حقیقت مشخص نیست نگاه مسئولین و جامعه سینما به کجا معطوف شده است و فقط کسانی که در رأس هستند و ارتباط خوبی با وزارت خانه دارند می‎توانند فیلم‎های میلیاردی کار کنند و نکته تاسف بارتر این است که حوزه پخش سینما الان تعیین می‎کند که از کدام بازیگر استفاده کنند ،چه فیلمنامه‎ای بنویسند و حتی محتوای فیلمنامه هم رامشخص می‎کنند.

در فیلم‎های جنگی چه چیزهایی به تصویر کشیده شود تا در مخاطب اثر گذار باشد؟

اگر کمی هوشمند باشیم باید این نکته را بدانیم که در حوزه دفاع و مقاومت و جنگ نباید دشمن را ضعیف نشان دهیم و  در حقیقت با نشان دادن حقایق است ک می‎توانیم قدرت خود را ثابت کنیم. در ارتباط با موضوع دفاع مقدس هم باید واقعیت‎های جنگ را به تصویر کشید تا کار خوبی ساخته شود. با نشان دادن واقعیت‌های جنگ می‎توانیم بگوییم که به مدت 8سال در برابر چه قدرت‌هایی ایستادیم و جنگیدیم. وقتی در شروع جنگ از هیچ به جایگاهی که هم اکنون داریم، رسیده‎ایم، ما باید آن هیچ را نشان دهیم و بگوییم که چرا و چگونه توانستیم پیروز شویم. اینگونه است که همه دفاع مقدس را باور می‎کنند.

وی ادامه می‎دهد: می‎توانیم با به تصویر کشیدن زندگی و خاطرات شهدا (شهید فروجی-شهید صادقی – شهید شوشتری – شهید آقاسی زاده) آنهارا به کودکانمان معرفی کنیم تا آن‎ها قهرمانان ملی را بشناسند. نتیجه سطحی نگری و توجه نکردن به حوزه‎های ارزشی و قهرمانان ملی ما این می‎شود که نوجوانان و جوانان ما هیچوقت نتوانند قهرمانان ملی را بشناسند و از  کسانی الگو برداری می کنند که صلاحیتی ندارند.

فیلم‎های حوزه اجتماعی و طنز را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

وی با اشاره به فیلم‌های مبتذل بیان کرد: متأسفانه مدتی است که حوزه سینما به سمت انفعالی، ابتذال یا برگرفته شده از فرهنگ‎های غربی پیش می‎رود و به لحاظ محتوایی آن چیزی که ما به به عنوان فرهنگ اسلامی به آن معتقد هستیم را در فیلم‎ها  ارائه نمی‎کنند و در فیلم‎های  کمدی یا طنز اجتماعی شاهد این هستیم که کار فرهنگی درستی انجام نمی‎شود و به سمت ابتذال پیش رفته است، به گونه‎ای که جرأت نمی‎کنیم  با خانواده به سینما رفته و فیلم ببینیم. چرا که یک‎سری فیلم‎های بی‎محتوایی ست که فقط با حرف‌های رکیک و مستهجن مردم را می‎خندانند. در حوزه اجتماعی بهتر است به جای نشان دادن نکات سیاهی که در جامعه هست از پیشرفت‌هایی که در حوزه هسته‎ای و دانشگاهی داشته‎ایم استتفاده کنیم.

داستان کار شکار شاهین که هنرپیشه هالیودی در جشنواره کن جایزه خود را به شهید عبدالرسول زرین ایران تقدیم می‎کند چیست و به کجا رسید؟

کار شکار شاهین، در رابطه با زندگی شهید عبدالرسول زرین( متولد زرین شهر اصفهان بود) که به عنوان تک تیرانداز ایران  شناخته شده بود. جوانی که عراق برای سر آن جایزه تعیین کرده و وقتی گوش شهید را می‎زنند میگویند ما لشکر خمینی را زدیم. جای بسی تامل دارد که هنرپیشه هالیودی در جشنواره کن جایزه خود را به شهید عبدالرسول زرین ایران تقدیم می‎کند اما حمایت‎ها را ببینید که به چه سمت و سویی پیش رفته که این فیلمنامه در حوزه هنری سازمان تبلیغات تهران تصویب شد ولی  به دلیل هزینه زیاد اجازه ساخت آن هنوز داده نشده است.

آیا تأمین بودجه مورد نیاز از جانب مسئولین خراسانی صورت می‎گیرد؟

وقتی به مسئولین خراسان مراجعه می‎کنید همه از ترس هزینه نمی‎خواهند وقت بگذارند و برایشان محتوا و کار کیفی خوب بی‎اهمیت است. به عقیده من به شرط مدیریت صحیح  بودجه در  خراسان از همه جا بیشتر است، اما خراسان در این موضوع حمایت نمی‎کنند در حقیقت تفرقه بین هنرمندان خراسانی زیاد هست و خرد جمعی در این قضیه به کار گرفته نمی‎شود. پیشنهاد من این است که در خراسان یک مرکز تولیدات سینمای دینی ساخته شود.

روایت زندگی 30 سردار چه زمانی آماده می‎شود؟

پروپوزال اولیه سریالی  که زندگی 30 سردار در دوران دفاع مقدس و جنگ بوده‎اند را روایت می‎کند نوشته شده  و موضوع آن در رابطه با شهدای خراسان با محوریت شهید شوشتری است که انشالله برای سال 1400 قرار است ساخته شود، یک سریال 6 قسمتی که متولی این امر خراسان است.

وی ادامه داد: هم اکنون در چهارمحال بختیاری سریالی با نام بانوی سردار ساخته شد که هزینه‎های زیادی در بر داشت، چهارمحال بختیاری که  اصلا به اندازه یک سوم خراسان بنگاه اقتصادی ندارد، اما متأسفانه هنور مسئولین خراسانی ما به این معتقد هستند که هزینه نکنند.

اکران فیلم لینا به کجا رسید؟

چندسال پیش کاری به نام لینا که محصول مشترک بین افغانستان و ایران بود را شروع کردیم، به تهیه‌کنندگی سیاوش حقیقی که من با چندنفر دیگر مجری طرح آن بودم و برای اولین بار در این فیلم کرامت خانواده افغانی در ایران را توانستیم به تصویر بکشیم. ولی هنوز در ایران اجازه اکران داده نشده است، در کشورهای خارجی و افغانستان اکران شده  و در جشنواره‌های خارجی مقام آورده است. ما اشتراکاتی با کشورهای همسایه از جمله افغانستان، ترکمنستان، عشق آباد داریم. اگر یک حوزه فرهنگی مشترک با افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان به وجود آید و کنار یکدیگر قرار بگیریم قطعا نتیجه بهتری می‎گیریم که در کنار آن ارتباط اقتصادی هم به جریان می‎افتد. نوع نزدیکی فرهنگ ها به همدیگر و رعایت کرامت فرهنگی می‎تواند همدلی را به وجود بیاورد که به قول سردار سلیمانی در آن زمان است که می‎تواند حوزه مقاومت به وجودبیاید، هملانطور که با همدلی سردار سلیمانی در لبنان، عراق و حتی سوریه‎ای که در حال سقوط بود حوزه مقاومت به وجود آمد.

image_print
774 پاسخ
  1. Eugenemug
    Eugenemug گفته:

    pharmacy website india [url=http://medicinefromindia.store/#]Online medicine home delivery[/url] buy prescription drugs from india

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *