برجام منجر به ثبات اقتصادی کشور شد

دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: پیامد مثبت برجام این است که منجر به یک ثبات اقتصادی در کشور شده است.

امیرمهدی مرادی افزود: بدترین وضعیت موضع‌گیری آمریکا در خصوص برجام این است که موجب می‌شود ثبات اقتصادی تحت‌الشعاع این نظرات قرار خواهد گرفت زیرا فعالان اقتصادی، آینده روشنی را در خارج و داخل ایران به جهت وجود برجام می‌بینند. در واقع این موضع‌گیری‌ها می‌تواند روابط اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار ‌دهد.

وی ادامه داد: فعالان اقتصادی ما نمی‌دانند مواد اولیه خود را با چه قیمتی وارد بازار کنند و با چه قیمتی به فروش برسانند. در حال حاضر هم به دلیل تهدیدات آمریکا قیمت دلار افزایش پیدا کرده و فعالان ما ناچار می‌شوند مواد اولیه را با قیمت بالاتری خرید کنند.

دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی افزود: بعد از یک ماه پس از این تنش، این شرایط فروکش می‌کند و قیمت دلار افت پیدا خواهد کرد اما قیمت تمام شده محصولات ما بالاتر از قیمت تمام شده محصولی است که افراد دیگری پس از ما اقدام به تولید آن می‌کنند. این امر سبب بی‌ثباتی می‌شود و عملا بازار نمی‌تواند تشخیص دهد که با کدام قیمت کار کند.

مرادی خاطرنشان کرد: به دلیل وجود شرایط چسبندگی در بازار این قیمت بر روی قیمت بالایی می‌نشیند و یک بار مضاعفی را به مصرف‌کننده وارد می‌کند و آن قشری که حقوق ثابت می‌گیرند، ضرر می‌کنند.

وی با بیان اینکه نوسانی که در گذشته در قیمت دلار وجود داشت، در این 4 سال اخیر بروز نکرد، تصریح کرد: این شرایط یک ثبات اقتصادی را به وجود آورده بود و فعالان اقتصادی قدرت تصمیم‌گیری داشتند و تکلیف آن‌ها مشخص بود.

دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: علی‌رغم آنکه رکود، تولید را فلج کرده اما به دلیل وجود ثبات باز هم تولید کننده می‌توانست برنامه‌ریزی بهتری انجام دهد. زمانی که نوسان به وجود می‌آید، قدرت پیش‌بینی از بین می‌رود و همه ضرر می‌کنند.

مرادی با اشاره به اینکه نحوه عملکرد ترامپ به گونه‌ای است که کشورهای اروپایی نیز از آن راضی نیستند، عنوان کرد: اما زمانی که حجم مبادلات آمریکا با اروپا بیشتر از میزان حجم مبادلات اروپا با ایران است، آن‌ها ناچار هستند که طرفدار کسانی باشند که از نظر اقتصادی با آنان مبادله بیشتری را انجام می‌دهند و این امر برای ما خوب نیست.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *