صدور مجوز برنامه گمانه‌زنی در بقایای معماری کوچه چهار باغ مشهد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از صدور مجوز برنامه گمانه‌زنی در بقایای معماری کوچه چهار باغ مشهد خبر داد.

به گزارش صبح امروز ابوالفضل مکرمی فر با اعلام این خبر افزود: مجوزبرنامه گمانه‌زنی به منظور پاسخگویی به استعلام پروژه حفاری و ایجاد کانال فاضلاب در محدوده شهری شهرداری ثامن از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشورصادر شده است.

به گفته وی در این مجوز آمده است: بر اساس ماده ۱۱ قانون حفظ آثار ملی و در اجرای بند ۳ ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی مصوب سال ۱۳۶۷ با انجام برنامه گمانه زنی به منظور پاسخگویی به استعلام پروژه حفاری و ایجاد کانال فاضلاب شهری شهرداری منطقه ثامن مشهد به سرپرستی محمود بختیاری موافقتمی‌شود.

مکرمی فر با بیان این که براساس این مجوز دراجرای برنامه فوق اقداماتی نیز برای اجرا ضروری اعلام شده است، گفت: براساس این مجوزسرپرست برنامه دو نسخه گزارش علمی برنامه را به انضمام لوح فشرده آن در پایان انجام برنامه به پژوهشکده باستان‌شناسی تحویل خواهد داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: این مجوز از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور صادر و به امضای بهروز عمرانی سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور رسیده است.

گمانه زنی اضطراری در راستای تعیین ماهیت و هویت بقایای معماری

هم چنین محمود بختیاری سرپرست این مرحله از برنامه گمانه زنی گفت: این برنامه ای گمانه زنی اضطراری است که در راستای تعیین ماهیت و هویت بقایای معماری که به طور اتفاقی در جریان پروژه حفر کانال انتقال آب های سطحی در خیابان چهار باغ مشهد توسط پیمانکار شهرداری منطقه ثامن پیدا شده،  انجام خواهد شد.

بختیاری افزود: پس از انجام این مرحله از گمانه زنی و شناخت پیرامون ماهیت‌‌، قدمت و ارزیابی آثار مکشوفه و براساس نتایج خاصله در خصوص ادامه پروژه تصمیم گیری خواهد شد.

وی ادامه داد: نتایج حاصله در قالب گزارش‌ها و مقالات علمی از داده های باستان شناسی ارائه خواهد شد.

بختیاری تصریح کرد: براساس ضوابط و دستورالعمل های مربوطه تمامی داده های باستان شناسی موزه ای و مطالعاتی منقول که در اجرای این برنامه احتمالا بدست خواهند آمد پس از مستند نگاری علمی به مخزن اموال فرهنگی استان منتقل خواهند شد.

 اجرای برنامه گمانه زنی طی 10 روز

وی با بیان این که برنامه گمانه زنی طبق جدول زمانبندی تعیین شده از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور  انجام خواهد شد، اظهار کرد: این برنامه از هفته جاری آغاز و طی ۱۰ روز به انجام خواهد رسید.

وی اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز جهت انجام برنامه از محل اعتبارات استانی تامینمی‌شود.

گفتنی است محمود بختیاری سرپرست  این برنامه باستان شناسی دارای دکتری تخصصی باستان شناسی از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور است.

بختیاری که مدیریت مطالعات و پژوهش های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هراسان رضوی را برعهده دارد تاکنون بیش از ۵۰ برنامه و پژوهش باستان شناسی و فرهنگ و تمدن در پهنه فرهنگی خراسان انجام داده است.

قدمت بیش از 100 سال

گفتنی است در دیماه امسال هنگام حفاری شهرداری منطقه ثامن مشهد دربافت پیرامون حرم مطهر رضوی برای اجرای شبکه آب و فاضلاب به آثاری از سازه معماری برخورد کرد که برای انجام مطالعات باستان شناسی ادامه فعالیت متوقف شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) گفته بود: سازه و طاقی که در پی اجرای پروژه جمع آوری آبهای سطحی دهم دی ماه جاری در منطقه ثامن مشهد کشف شد، دارای قدمت و ارزش تاریخی و معماری است.

وفا ثابتی با بیان این که تعیین دقیق قدمت تاریخی و هویت این اثر مستلزم تهیه طرح تحقیق و انجام عملیات حفاری و گودبرداری است  تصریح کرده بود: در مرحله اول ادامه اجرای بخشی از مسیر پروژه جمع آوری آبهای سطحی بلامانع اعلام شد و محدوده بقایای اثر معماری کشف شده به وسعت حدود 200 متر دست نخورده باقی خواهد ماند.

به گفته وی آجرهای مربع شکل به کار برده شده در طاق کشف شده قدمت بیش از 100 سال را نشانمی‌دهد و چند نمونه آجر برای انجام آزمایشات دیرینه شناسی به آزمایشگاه میراث فرهنگی انتقال داده شده است.

 

image_print
843 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *