مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی؛

با سامانه سها کرامت مددجویان حفظ می‌شود

مریم اصغری

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی گفت: سامانه سها یا «سامانه هوشمند امداد»، توانسته با اتصال به دستگاه‌های مختلف، اطلاعات جامعی از وضعیت اقتصادی، معیشتی و بیمه‌ای افراد دریافت کند و براساس آن، دهک‌بندی و میزان کمک‌ها را دقیق‌تر مدیریت کند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز»؛ رضا سلم‌آبادی در نشست خبری با ارائه گزارش عملکرد فعالیت‌های کمیته امداد استان خراسان رضوی ضمن پرداختن به اهمیت عملکرد رسانه‌‌ها در انعکاس صحیح اخبار و کمک به جذب خیرین و اعتماد آنها به کمیته امداد در زمینه خدمات رسانی به خانواده‌ها و افراد واجد صلاحیت بیان کرد: با توجه به اینکه در گذشته،  برای شناسایی افراد نیازمند بررسی میدانی داشتیم تا فرد نیازمند را شناسایی کنیم، لذا از کرامت به دور بود، بنابراین در راستای تکریم افراد نیازمند مراجعه کننده، از سال ۱۴۰۰ سامانه سها راه‌اندازی شد و در سال ۱۴۰۲ به مرحله قابل قبولی رسید. هم اکنون این سامانه به وب سرویس‌های ثبت احوال، آموزش و پرورش، سامانه دهک و صدک بندی یارانه‌ها و درمجموع به پایگاه های داده‌ای کشور متصل است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی با تاکید بر اینکه «امروز اگر کد ملی را وارد کنیم، کمتر از ۱۰ ثانیه اطلاعات افراد در اختیار ما قرار می‌گیرد» افزود: قبل از راه‌اندازی سامانه هوشمند، اگر به روستایی مراجعه می‌کردیم و فردی را مستحق کمک تشخیص می‌دادیم، امکان داشت بعدا وضعیت او تغییر کند، اما سامانه جدید با اتصال به ثبت‌احوال و سرویس‌های آنلاین، به محض تغییر وضعیت مانند فوت یا خروج از دهک حمایتی، به‌صورت اتوماتیک اطلاعات را به‌روزرسانی می‌کند و مانع پرداخت‌های نادرست می‌شود.

 

لزوم حفظ عزت‌نفس نیازمندان در برخورداری از خدمات

سلم آبادی با اشاره به اهمیت حفظ کرامت افراد زیر مجموعه کمیته امداد علی الخصوص محصلین افزود: این سامانه همچنین به آموزش و پرورش متصل است و در صورت تشخیص نیازمندی یک خانواده، وضعیت تحصیلی دانش‌آموز را به ما اطلاع می‌دهد. در گذشته خانواده‌ها مجبور بودند برای دریافت کمک، گواهی تحصیل فرزندان خود را از مدرسه گرفته و به کمیته امداد ارائه دهند، اما اکنون تمام این فرآیند‌ها به‌صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. این امر نه‌تنها از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند، بلکه عزت‌نفس نیازمندان نیز حفظ می‌شود.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی گفت: در سال ۱۴۰۱، با آموزش و پرورش تفاهم کردیم که ۵۰۰ دانش‌آموز از خانواده‌های نیازمند به صورت رایگان در مدارس غیرانتفاعی و هیئت‌امنایی تحصیل کنند که اکنون به حدود ۲۰۲۰ دانش‌آموز رسیده است.

سلم آبادی ادامه داد: برای شهریه تحصیلی دانشجویان نیز از طریق وب سرویس دانشگاه، بدون اینکه دانشجو برای تأمین شهریه انتخاب واحد مجبور به دریافت گواهی باشد، این کار انجام شده، چراکه شناسایی از طریق وب سایت‌ها کار را برای ما آسان کرده است.

وی با اشاره به اینکه «در استان، ۵۷ هزار دانش‌آموز تحت حمایت کمیته امداد هستند» مطرح کرد: در شهریورماه تصمیم گرفتیم بسته تحصیلی به دانش‌آموزان ارائه دهیم. در این خصوص ۲۰ هزار دانش آموز دارای حامی هستند که در مجموع ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سمت حامی‌ها پرداخت شده است..

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی افزود: کار دیگر این بود که با تهران توافق کردیم و آن‌ها اعلام کردند اگر برای بسته ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کنیم، بسته ۴۰۰ هزار تومانی به ما می‌دهند؛ بنابراین سه میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان واریز کردیم و ۱۴ میلیارد تومان کمک گرفتیم. با مراکز نیکوکاری نیز توافق کردیم و به رقم ۶۰ هزار از نظر تعدادی در بسته‌های تحصیل رسیدیم. تلاش می‌کنیم جشن عاطفه‌ها را تا پایان اسفند ادامه دهیم.

 

10درصد خانوارهای استان تحت پوشش کمیته امداد هستند

مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲، خراسان رضوی در حوزه صحت‌سنجی اطلاعات، پس از سیستان و بلوچستان، رتبه دوم کشور را کسب کرد. در حال حاضر ۱۸۴ هزار و ۶۰۰ خانواده تحت پوشش کمیته امداد استان، مستمری دریافت می‌کنند و بیش از ۱۰ هزار خانواده نیز از خدمات چندگانه بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار ، ۱۰ درصد خانوارها و ۶ درصد نفرات استان خراسان رضوی تحت پوشش کمیته امداد هستند و از مجموع افراد تحت پوشش، بیش از ۹۵ درصد افراد تحت پوشش، معیشت‌بگیر هستند.

سلم آبادی تصریح کرد: در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۲۸۲ میلیارد تومان مشارکت‌های مردمی داشتیم که ۷۶۰ میلیارد تومان متعلق به مراکز نیکوکاری بوده است. همچنین در همین بازه زمانی، ۳۰ میلیارد تومان صدقه و نیز ۱۸۱ میلیارد تومان جمع آوری زکات داشتیم.

 

مجموع معوقات صندوق ولایت نیم درصد است

مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی یکی از خدمات را راه‌اندازی صندوق ولایت عنوان کرد و افزود: در سال گذشته کمیته امداد خراسان رضوی بالاترین تعداد وام قرض‌الحسنه را به لحاظ تعداد و ریال به مددجویان داشته و رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر «خوش حسابی افرادی که از تسهیلات استفاده می‌کنند» گفت: وامی که از طریق این صندوق به مددجویان پرداخت می‌شود ۳درصد است یعنی برای ۱۰۰میلیون پس از ۶۰ ماه، ۳میلیون کارمزد دریافت می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که مجموع معوقات صندوق ولایت نیم درصد است، ضمن اینکه رتبه دوم کشور در کاهش معوقات را داشتیم. این بدان معناست که این افراد از خوش‌حساب‌ترین افراد در نظام بانکی کشور هستند.

سلم آبادی با بیان اینکه کمیته امداد خراسان رضوی با اجرای طرح‌های مختلف، به حمایت و توانمندسازی نیازمندان این استان پرداخته است، به طرح «قرض ماندگار» اشاره کرد و افزود: در طرح قرض ماندگار خیران مبلغی را به صورت بلاعوض به صندوق واریز می‌کنند تا در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه به فقرا و نیازمندان پرداخت شود.

مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی تصریح کرد:  بیش از ۸میلیارد تومان برای تأمین لوازم ضروری نیازمندان، اجرایی شده است. همچنین، طرح “ودیعه مسکن” با سهمیه ۶۰۰۰ نفر در دست اجرا است.

 

بیش از ۴۱ هزار نفر از تحت پوشش بودن کمیته امداد خارج شده‌اند

وی با اشاره به اینکه « هر سری جهیزیه شامل ۵ قلم و به ارزش ۴۰ میلیون تومان است.» گفت: تامین بیش از ۵۰۰۰جهیزیه برای زوج‌های نیازمند در سال جاری در دستور کار است که هر جهیزیه حدود ۴۰میلیون تومان ارزش دارد و شامل لوازمی مانند یخچال، تلویزیون، اجاق گاز، ماشین لباسشویی اتوماتیک و جاروبرقی است.

سلم آبادی افزود: خوشبختانه مردم همچنان به طرح‌های ایتام و محسنین اعتماد دارند و از اجرای آنها استقبال می‌کنند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با اشاره به حمایت‌های این نهاد ابراز کرد: در سال جاری جشن خودکفایی برای ۶۰۰۰ نفر برگزار خواهد شد. این اقدام نشان‌دهنده تعهد جدی کمیته امداد به توانمندسازی افراد تحت پوشش است.

وی با اشاره به اینکه منابع موجود کمیته امداد برای حوزه اشتغال بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد ریال است، افزود: با جذب کامل این تعداد پیش‌بینی حدود ۱۴ هزار فرصت شغلی در استان می‌شود.

سلم آبادی با بیان اینکه در مجموع، ۴۱ هزار و ۱۳ نفر از تحت پوشش کمیته امداد خارج شده‌اند، افزود: از ابتدای سال جاری، ۲۸۶۵ نفر به دلیل ایجاد فرصت‌های شغلی از حمایت خارج شده‌اند. تنها در روز گذشته، ۱۰۷ نفر از این حمایت‌ها خارج و ۲۵ خانواده جدید بدون سابقه قبلی به جمع حمایت‌شدگان افزوده شده‌اند، همچنین، ۵۷۲۵ نفر به علت فوت از چرخه حمایت حذف شده‌اند.

وی افزود: همچنین شایان ذکر است که تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش به ۱۲۲ هزار و ۱۶ نفر رسیده است.

رتبه اول خراسان رضوی در حوزه پرداخت وام قرض‌الحسنه به نیازمندان

سلم‌آبادی تصریح کرد: خراسان رضوی در حوزه وام قرض‌الحسنه نیز، با اختلافی قابل‌توجه، رتبه اول کشور را در سال گذشته به‌دست آورد. این موفقیت مرهون همکاری دستگاه‌های مختلف، خیرین، نیکوکاران، مراکز نیکوکاری و گروه‌های جهادی است که با همراهی و تلاش جمعی، زمینه خدمت‌رسانی بهینه به نیازمندان استان را فراهم کردند.

وی گفت: همراهی بانک‌ها با کمیته‌های امداد و اجتماعی به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. سقف وام اشتغال ۳۰۰ میلیون تومان تعیین شده و صندوق اعتبار ملی نیز تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان وام ارائه می‌دهد. برای مشاغل نو و دانش‌بنیان، حمایت‌هایی فراتر از سقف وام پیش‌بینی شده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی ابراز کرد: وام‌های ودیعه مسکن، کارگشایی و اشتغالزایی با نرخ ۴درصد در دسترس است و سال گذشته بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان ودیعه مسکن به متقاضیان پرداخت شده است. در حوزه پرداخت وام اشتغال، این کمیته از میانگین کشوری بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه مسکن خراسان رضوی در کشور ویژه است، تصریح کرد: کمیته امداد در استان معادل ۱۴ استان مسکن می‌سازد و استان در حوزه مسکن پیشتاز است. امیدواریم امسال نیز در مسکن اقدامات خوبی را انجام دهیم. ما ساخت ۶۰۰۰ مسکن را در جریان داریم که ۲۳۰۰ مسکن را تحویل دادیم. ۲۴۰۰ مسکن در تفاهم‌نامه با سپاه داریم. از ۱۰ هزار مسکن بنیاد علوی در کشور، ۱۳۰۲ مورد سهم خراسان رضوی است.

وی عنوان کرد: در وام مسکن ۷۲۰ مورد وام ۱۰۰میلیون تومانی در سال گذشته اعطا کردیم و امسال نیز در نیمه اول سال، ۸۴میلیون تومان وام برای افراد هدف تخصیص داده شده است.

 

نقش مهم خیرین در چرخه حمایت از محرومان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی در بخشی از توضیحات خود ضمن اشاره به موردهای مصداقی از افرادی که با حمایت کمیته امداد زندگی، تحصیل، آینده و حتی سلامت‌شان متحول گشته تاکید داشت: مردم ما بسیار مردم خوبی هستند و باور دارند پولی که کمک می‌کنند به دست اهلش می‌رسد؛ که البته بی‌شک نیز همین است و آمارها گواه این ماجرا است.

سلم آبادی در پایان با اشاره به اینکه «۱۲۰ ریز خدمت در کمیته امداد  خراسان رضوی به مددجویان تحت پوشش ارائه می‌شود» بیان کرد: بر اساس سطح‌بندی انجام شده، خراسان رضوی جزو ۹ استان برتر قرار گرفته و در مجموعه امداد بین ۹ استان درجه یک، رتبه یکم در خدمت رسانی را دارد. البته که بی شک بخشی از این آمار نشان‌دهنده همکاری و مشارکت بالای مردم در امور خیریه است که نقش مهمی در تأمین مالی برنامه‌های حمایتی و کمک به محرومان جامعه دارد.

 

 

image_print