یخچالی چند هزار ساله در آلپ ایران؛

تونل برفی ازنا

علی مهروی

 

تونل برفی ازنا یکی از پرطرفدارترین مناطق دیدنی ازنا در استان لرستان است که با بیش از ۸۰۰ متر طول، از مسحورکننده‌ترین مناظر کوهستانی در دامنه اشترانکوه ایران به شمار می‌آید. این جاذبه گردشگری در سال ۱۳۹۸ در فهرست آثار طبیعی کشور به شماره ۵۷۳ ثبت شد.

شهرستان ازنا در ۸۲ کیلومتری خرم‌آباد قرار دارد و بیش از ۸۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. این شهرستان در شرق استان لرستان به‌دلیل داشتن دشت‌های حاصلخیز، منطقه‌ای مناسب برای کشاورزی به حساب می‌آید و عمده معیشت ساکنان آن از همین راه تامین می‌شود. جالب است بدانید که رتبه اول تولید گندم، متعلق به این شهرستان است.

رشته کوه شگفت‌انگیز اشترانکوه با ۱۳ قله و ۴۲۵۰ متر ارتفاع در پنج کیلومتری ازنا واقع شده است. کوهنوردان و گردشگران ایرانی و بین‌المللی بسیاری هر سال از این منطقه دیدن می‌کنند. اشترانکوه، مشهور به آلپ ایران یکی از بلندترین رشته‌کوه‌های زاگرس است. قله‌های بلند و پربرف، رودهای زیبا، دره‌های عمیق، پوشش گیاهی و جانوری متنوع و روستاهای کوهپایه‌ای از مشخصه‌های برجسته این رشته‌کوه هستند.

 

 

 

تونل برفی ازنا چگونه به وجود آمده است؟

 

تونل برفی، یکی از شگفتی‌های طبیعی ازنا با عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۲٫۵ تا ۳ متر است که به‌صورت طبیعی از انباشته‌شدن هزاران تن برف و یخ در یکی از دره‌های دامنه اشترانکوه در روستای کمندان به نام ازنادره، در طول سالیان متمادی به وجود آمده است.

در واقع در فصل سرما با بارش شدید برف در کوهستان، توده‌ای از برف تشکیل می‌شود که با ذوب‌شدن آن‌ها در فصل بهار و جاری‌شدن آب در داخل این توده برفی، فضایی راهرو مانند یا تونل‌هایی زیبا اما بسیار خطرناک در پایین شکاف این دره به وجود می‌آیند. احتمال ریزش این تونل برفی، ریسک بازدید از آن را بالا می‌برد، اما با این حال اکثر گردشگران به داخل آن می‌روند تا تجربه‌ای شگرف و بی‌نظیر کسب کنند.

 

چگونه به تونل برسیم؟

برای رسیدن به تونل برفی ازنا باید ابتدا به استان لرستان شهر ازنا سفر کنید. سپس ۲۵ کیلومتر از شهر ازنا به سمت دامنه اشترانکوه پیش بروید و در ادامه یک ساعت و نیم از کنار رودی زلال با انواع گیاهان دارویی عبور کنید. برای رسیدن به این تونل باید تا روستای کمندان از ازنا با اتومبیل رفت و حدوداً ۳۰ دقیقه نیز پیاده‌ روی کرد. در واقع مسافت پارک خودروها تا تونل برفی یک ساعت پیاده روی دارد.

به دلیل قرار گرفتن تونل برفی در منطقه حفاظت شده اشترانکوه امکان ایجاد تأسیسات گردشگری در منطقه وجود ندارد و با این حساب اغلب افراد طبیعت گرد و تورهای علاقمند برای بازدید، گردشگران این جاذبه طبیعی هستند.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *