با ابزار هوش مصنوعی Grimes :

ترانهٔ مورد علاقه‌تان را با صدای این خواننده بشنوید

آرش تقوی

گرایمز – که یکی از طرف‌داران گسترش استفاده از هوش مصنوعی در دنیاست – اخیرن نرم‌افزاری با تکیه بر این فناوری راه‌اندازی نموده که به کاربران این امکان را می‌دهد که ترانهٔ مورد علاقه‌شان را با صدای این خواننده بشنوند و از صدای او در موسیقی‌شان استفاده کنند.

این موزیسین کانادایی تنها چند روز پیش از عرضهٔ هوش مصنوعی منحصربه‌فردش، در مصاحبه‌ای خطاب به آهنگ‌سازان گفته‌بود:

“زین‌پس بدون ترس از جریمه‌شدن می‌توانید از صدای من در آهنگ‌هایتان استفاده کنید.”

این نرم‌افزار که Elf.Tech نام دارد و به‌تازگی نسخهٔ بتای آن منتشر شده، به کاربران این امکان را می‌دهد تا تنها با ضبط صدای خود در این ابزار پیشرفته، صدایشان را به صدای گرایمز تبدیل کنند!

همیشه هنگام استفاده از فناوری‌های این‌چنینی، مسائل مربوط به کپی‌رایت به بحثی چالش‌برانگیز تبدیل می‌شوند اما خوش‌بختانه گرایمز پیشنهاد جالب و جنجال‌برانگیزی مطرح کرده؛ او می‌گوید ۵۰ درصد حق امتیاز آهنگ‌هایی که با استفاده از این ابزار ساخته می‌شوند، متعلق به سازندهٔ اصلی اثر و ۵۰ درصد مابقی، متعلق به گرایمز است و شما به عنوان خالق اثر، ملزم به درج نام وی به عنوان هم‌کارِ هنری‌تان هستید. علاوه بر این، حق توزیع اثر نیز در اختیار تیم گرایمز خواهدبود!

این خواننده اخیرا اعلام کرده در هفته‌ها و ماه‌های پیشِ رو، آهنگ‌هایی واقعی – یعنی بدون استفاده از هوش مصنوعی – از او منتشر خواهدشد.

در ماه‌های اخیر و پس از عرضهٔ عمومی ChatGPT و توسعهٔ سریع ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، استفاده از این فناوری در دنیای موسیقی به سوژهٔ داغ رسانه‌ها و محافل خبری تبدیل شده  این بحث‌ها پس از انتشار یک قطعه موسیقی رپ با صدای خواننده مشهوری   که توسط فناوری هوش مصنوعیِ مولد ساخته شده ‌بود  بسیار بالا گرفته‌ بود.

image_print