مردم و کسبه در بلاتکلیفی

یک هفته از دستور معاون اول رئیس جمهور مبنی بر تعیین هر دلار 4200 تومان می‌گذرد. در آخرین تلاش های دولت برای ایجاد ثبات اقتصادی، روز سه شنبه رئیس کل بانک مرکزی از نیاز به مجاهدت و تلاش همه فعالین اقتصادی و مردم برای به ثبات رسیدن ارز سخن گفت و تاکید کرد که دولت تلاش می‌کند تا تصمیم‌های خطیری که می‌گیرد کمترین تبعات را به دنبال داشته باشد.

ولی‌الله سیف با اشاره به این نکته که قطعا نرخ دلار در روزهای آینده دستخوش تغییراتی می‌شود، اضافه کرد: سیاست های جدید ارزی و نیز به کارگیری ظرفیت های موجود در نظام یکپارچه معاملات ارزی (سامانه نیما) تمام فعالیت های نیازمند تامین ارز، بتوانند به واسطه این سامانه، نیازهای ارزی خود را تأمین و صادرکنندگان نیز به راحتی ارز خود را از این طریق به بازارعرضه کنند.

اتفاق‌هایی که این روزها در بازار شاهد هستیم نشان از آن دارد که بازار دستخوش نوساناتی شده است که به رکود دوچندان آن منجر شده است. برای اطلاع از جزئیات بیشتر در ادامه گفت‌وگوی «صبح امروز» با چند تن از روسای اتحادیه‌های و رئیس اتاق اصناف مشهد را بخوانید.

 

 

رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه:

خطر افزایش قیمت در کمین است

رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد گفت: متاسفانه تغییرات اخیر نرخ ارز به شدت روی بازار واحدهای ما تاثیر منفی داشته است. قیمت‌ها بالا رفته و از طرفی مردم و کسبه در سردرگمی به سر می‌برند . بازار را رکود فرا گرفته است، شرکت‌های وارد کننده بخاطر عدم ثبات در نرخ ارز، اقدام به فروش کالا نمی‌کنند و اگر هم کالایی بفروشند حداقل با 20 درصد افزایش قیمت نسبت به چند روز قبل این کار را می‌کنند.

افشین اکبری حداد در گفت‌وگو با «صبح‌امروز» افزود: چون این نوسانات ارزی با آخرین مرحله طرح ریجستری تلفن‌های همراه همزمان شده، شرکت‌های وارد کننده نیز فعلا اجازه واردات ندارند و گوشی‌های سامسونگ در بازار کم شده است. همین موضوع باعث افزایش قیمت گوشی‌های موبایل شده است و اگر دولت نرخ ارز را کنترل نکند تا چند روز آینده افزایش 20 درصدی دیگری نیز در قیمت‌ها خواهیم داشت.

 

افزایش قیمت «یورو» مشکل را مضاعف کرد

اکبری ادامه داد: بازار به شدت دچار سردرگمی است.  دولت ادعا می‌کند نرخ دلار چهار هزار و 200 تومان است اما همه صرافی‌ها به نرخ روز که حدود پنج هزار  و 400 تومان است حواله صادر می‌کنند و هیچ صرافی در شهر به نرخ اعلام شده دولت دلار نمی‌دهد.

وی افزود: چیزی که در این شلوغی‌ها از چشم پنهان مانده این است که خود دولت تا قبل از این چند روز دلار را به قیمت سه هزار و 700 تومان به وارد کننده می‌داده اما حالا 500 تومان گران‌تر کرده است و این یعنی خود دولت بر این قضیه دامن زده است. علاوه بر این دولت قیمت یورو را هم افزایش داده است در حالی که استدلال بر این بود که با بالا بردن قیمت دلار، معاملات بر اساس یورو انجام شود که افزایش قیمت یورو این معادله را نیز بهم زده است.

 

«هوآوی» و «سامسونگ» کالا تامین نمی‌کنند

اکبری تصریح کرد: تنها راه این که بتوان واردات انجام داد گرفتن حواله از دولت است که برای این کار نیز سامانه ثبت سفارش بسته شده و کسی اجازه واردات ندارد. بازار به شدت در هم ریخته شده و شرکت‌هایی چون هوآوی و سامسونگ نیز کالا تامین نمی‌کنند و اگر مقدار کمی جنس در بازار تزریق کنند با 20 درصد افزایش قیمت است چرا که ارز دولتی دریافت نکرده‌اند و قیمت‌ها را بر اساس ارز آزاد محاسبه می‌کنند.

 

 

رئیس اتحادیه خدمات الکترونیک مشهد:

تغییرات نرخ ارز امنیت بازار را از بین برده است

در ادامه به سراغ رئیس اتحادیه صنف خدمات الکترونیک مشهد رفتیم تا شرایط واحدهای صنفی اتحادیه تحت مدیریت وی را مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس اتحادیه خدمات الکترونیک مشهد گفت: تغییرات در نرخ دلار امنیت اقتصاد را از بین برده و کسبه را دچار سردرگمی کرده است. عمده کالاهای وارداتی ما از تهران خریداری می‌شود و ما واردکننده چندانی در مشهد نداریم. کسبه تهرانی نیز بخاطر نوسانات اخیر نرخ ارز به ما کالا نمی‌فروشند و همین موضوع بازار را دچار رکود کرده است.

محسن خاوری هاشمی در گفت‌وگو با «صبح‌امروز» افزود: البته کسبه تهرانی نیز تقصیری ندارند چرا که آن‌ها نیز در تهیه جنس دچار مشکل شده‌اند، چرا که عموما باید برای فروش اجناس سبد کالایی را تکمیل کنند اما بخاطر این نوسانات در تکمیل این سبد کالایی به ناقص مانده و جلوی فروش دیگر کالاها را نیز گرفته است.

 

مردم به قیمت‌ها اعتماد ندارند

خاوری هاشمی ادامه داد: مردم دست نگه داشته‌اند و خرید نمی‌کنند چرا که هنوز اطمینانی به قیمت‌های بازار ندارند. اگر دلار با قیمت چهار هزار و 200 تومان در بازار باشد مردم این را حس می‌کنند، اما تا زمانی که مردم امنیت را در نزخ ارز حس نکنند دست به خرید نمی‌زنند.

وی افزود: خوشبختانه در سال گذشته و اول امسال بازار با یک شیب خزنده در حال رونق گرفتن بود اما با این نوسانات ارزی اخیر شوک زیادی به بازار وارد شد و تمام بازار را دچار رکود کرد.

 

 

رئیس اتاق اصناف مشهد:

هنوز برای نتیجه دادن ارز دولتی زود است

اما شاید بهترین نتیجه‌گیری در این خصوص صحبت‌های رئیس اتحادیه خدمات رایانه‌ای و ماشین‌های اداری مشهد و رئیس اتاق اصناف مشهد باشد که اطلاعات جامعی را در خصوص بازار مشهد دارد.

رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: دلار با قیمت چهار هزار و 200 تومان نیازمند ایجاد یک سری ساز وکار است که زمان‌بر است و برای دیدن نتیجه نیاز به صبر دارد. مردم نیز منتظر همین موضوع هستند و از خرید خودداری می‌کنند و این کار موجب شده به قدری رکود در بازار شدید شود که جایی برای افزایش قیمت بخاطر گرانی دلار باقی نماند.

محمود بنانژاد مشهدی در گفت‌وگو با «صبح‌امروز» افزود: باید به این نکته توجه داشت که کل نوسانات بازار ظرف چند روز اتفاق افتاده که بخشی از آن نیز در تعطیلات بوده و اینگونه نبوده که بشود کالای چندانی وارد کرد پس تاثیری در قیمت‌ها ندارد و اگر کسی این کار را انجام دهد تخلف کرده است.

 

این دوره التهاب در نهایت 10 روز است

بنا‌نژاد ادامه داد: در واقع نگرانی که در بازار وجود دارد این است که با این نوسانات اگر جنسی را بفروشیم دیگر نمی‌توانیم جنسی جایگزین آن کنیم. اگر دولت به درستی دلار چهار هزار و 200 تومانی را توزیع کند تا به دست وارد کننده قانونی برسد، این نگرانی‌ها می‌تواند مرتفع شود. من فکر می‌کنم این نابسامانی‌ها و التهاب در قیمت ارز دوره کوتاهی دارد که نهایتا تا 10 روز آینده حل خواهد شد.

وی افزود: بین مردم و کسبه این بلاتکلیفی وجود دارد که آیا دولت موفق با مدیریت ارز می‌شود یا خیر. اگر دولت منابع مالی کافی داشته باشد و بتواند همین شیوه که پیش گرفته را ادامه دهد، احتمالا بتواند بازار ارز را کنترل کند.

 

رکود صنعت ساختمان به همه بخش‌ها تسری پیدا کرده

بنانژاد در خصوص مشکل رکود کشور اظهار کرد: مشکل رکود در کشور ما به راحتی قابل حل نیست در حال حاضر رکود صنعت مهمی چون ساختمان به همه بخش‌ها تسری پیدا کرده است چرا که حدود 50 رسته و اتحادیه مختلف مستقیما با صنعت ساختمان در ارتباط هستند. به دنبال این اتفاق، بخش‌های دیگری هم که به این 50 رسته مرتبط هستند در اثر این رکود دچار مشکل می‌‌شوند.

 

در سال پیش رو شرایط بهتر نخواهد شد

وی در بحث وضعیت بازار سال پیش رو تصریح کرد: متاسفانه پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که امسال با شرایطی نه تنها بهتر از سال قبل نخواهد بود، بلکه احتمالا سال بدتری نیز برای اقتصاد در پیش داریم و اگر نوسانات ارزی هم ادامه پیدا کند که این وضعیت دو چندان سخت خواهد شد.

 

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *