نگاهی به بخش «نگاه نو» در چهل و دومین جشنواره فجر به بهانه اعتراض الناز شاکردوست؛

کشف یا زنده به گور کردن استعداد؟

مریم اصغری

قطعا شما هم روز گذشته در شبکه‌های مجازی ویدئو جنجالی اعتراض الناز شاکردوست در پردیس سینمایی کوروش را دیدید که پس از اکران فیلم «بی بدن» سعی کرد با تماشاگران به رویه مرسوم اکران‌های جشنواره صحبت کند اما…

به گزارش روزنامه «صبح امروز»؛ فیلم «بی بدن» که یکی از آثار راه یافته به بخش نگاه نو جشنواره چهل و دوم فجر است و در روزهای گذشته هم گفته می‌شد محل مناقشه بین یکی از سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران و جشنواره بابت راه نیافتن به بخش سودای سیمرغ شده است، در اولین شب حاشیه‌ساز بود؛ چرا که الناز شاکردوست بازیگر این فیلم در یکی از سینماهای مردمی اعتراضی پر سر و صدا داشت و معتقد بود این فیلم باید در بخش سودای سیمرغ باشد نه «نوعی نگاه»! او بخش «نگاه نو» را «زنده به گور کردن فیلم ها» خواند ودر حالی که تیتراژ پایانی فیلم پخش می‌شد، به روی سن رفت و در بخشی از صحبت های خود گفت: « من هم مثل شما بلیت خریدم تا اینجا باشم. از آنجایی که حضور من برای داشتن هر تریبونی در جشنواره فجر خط خورده‌، فکر کردم بیایم اینجا بایستم و با شما مستقیم حرف بزنم. با شمایی که این فیلم را دیدید… دلیل اینکه این فیلم در بخش سودای سیمرغ حضور ندارد، قضاوتش را به شما و تاریخ می‌سپارم.» و ادامه داد: «شاید برایتان سوال باشد که این فیلم در جشنواره هست. بله، در جشنواره فجر یک بخشی را به نام «نگاه نو» گذاشتند. فیلم‌هایی که هیچ دلیل منطقی برای حذف شان ندارند را در این بخش می گذارند تا از این طریق، این فیلم‌ها را زنده به گور کنند…» او در ادامه صحبت‌هایش که با اعتراض دست اندرکاران حاضر روبرو شد تاکید کرد: « ما در یک جشنواره به سر نمی‌بریم؛ در یک جنگ فرهنگی به سر می‌بریم… آرزو می‌کنم خیلی زود روزی بیاید که جشنواره‌مان به شکل فرهنگی و تخصصی برگزار شود…»

و اما بخش «نگاه نو»!

بی شک مهمترین نقطه قوت جشنواره فیلم فجر و یا رسالت اصلی هر جشنواره‌ هنری، معرفی استعدادهای برتری است که ورود آنها به دنیای هنر و سینما به ایجاد مسیر جدیدی از تفکر و نگاهی نو ختم میشود. در این خصوص بخش نگاه نو جشنواره فجر نیز به آن دسته از تولیداتی میپردازد که اولین اثر سینمایی کارگردان به شمار می‌رود. فیلم‌هایی که گاه رضایت مخاطب را چنان جلب می‌کند که کارگردان جوان با اولین تجربه خود تبدیل به یک ستاره در سینمای ایران می‌شود.

بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم که شاید بتوان یکی از درخشان‌ترین دوره‌های جشنواره فیلم فجر را برای کارگردانان فیلم اول جشنواره سی و چهارم فیلم فجر دانست؛ جشنواره‌ای که با حضور کارگردانان تازه نفس رنگ و بوی دیگری به خود گرفته بود. در این دوره کارگردانانی چون سعید روستایی، محمدحسین مهدویان، احسان بیگلری، سروش محمدزاده و سهیل بیرقی به دنیای سینمای ایران معرفی شدند. کارگردانان جوانی که هر کدام با نمایش فیلم خود در جشنواره هیجان و امید تازه‌ای را برای آینده سینمای ایران به ارمغان آوردند و سینما دوستان از نمایش گونه‌های مختلف سینمایی در این دوره خاص لذت بردند و به این نتیجه رسیدند که این سینما می‌تواند گونه‌هایی جدا از آنچه تا امروز در سینمای ایران روایت می‌شد، در خود جای دهد.

نکته مهم دیگری هم که می‌توان به آن اشاره کرد این است که در کنار هرکدام از این کارگردانان فیلم اولی، یک تهیه کننده شناخته شده و حرفه‌ای حضور داشت که به خوبی توانسته بود از این فیلمسازان جوان حمایت کنند؛ تهیه کنندگانی که جای آنها در این دوره از جشنواره فیلم فجر در کنار کارگردانان فیلم اول، خالی است.

12 استعداد در مسیر شکوفایی

به گزارش «صبح امروز»؛ جشنواره فیلم فجر در چهل و دومین دوره خود میزبان ۱۲ فیلم اولی در بخش «نگاه نو» است که کارگردانان آن تجربه تولید فیلم‌های کوتاه و مستند را در کارنامه کاری خود دارند و پس از این باید دید از بین این فیلمسازان کدام یک تبدیل به استعداد درخشان در سینمای ایران می‌شوند.

شایان ذکر است فیلم‌هایی چون «آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر و تهیه‌کنندگی سجاد نصراللهی نسب، «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز حداد و تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد، «بی بدن» به کارگردانی مرتضی حسین علیزاده و تهیه‌کنندگی سید مصطفی احمدی، «پرویز خان» به کارگردانی علی‌ثقفی و تهیه‌کنندگی سازمان سینمایی اوج، «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی، «شکار حلزون» به کارگردانی محسن جسور و تهیه‌کنندگی مصطفی سلطانی، «ظاهر» به کارگردانی حسین عامری و تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و تهیه‌کنندگی سعید پروینی، «مجنون» به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیه‌کنندگی عباس نادران، «ملکه آلیشون» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ابراهیم نورآور محمد، «پرواز ۱۷۵» به کارگردانی محمدحسین حقیقت و تهیه کنندگی سعید شرفی کیا و «نپتون» به کارگردانی محمدابراهیم غفاریان و تهیه‌کنندگی سیاوش امین‌پور ۱۲ فیلمی هستند که به بخش «نگاه نو» چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر راه یافته اند.

image_print