افزایش 2 برابری صادرات کفش از خراسان رضوی در دولت یازدهم

مدیر خوشه های صنعتی شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی گفت: صادرات کفش از این استان از 20 میلیون جفت در سال 1391 به 40 میلیون جفت در سال گذشته رسید.

جواد دریادل افزود: خوشه صنعتی کفش با هدف حمایت از کسب و کارهای خرد شهریور ماه سال 91 در خراسان رضوی راه اندازی شد و از آن زمان تاکنون 108 میلیون دلار کفش از این استان به کشورهای عراق، افغانستان و برخی کشورهای آسیای میانه صادر شده است.

وی اظهار کرد: با انجام اقدامات حمایتی در قالب خوشه صنعتی کفش در خراسان رضوی، بر اساس آمار غیر رسمی اشتغال در این شاخه تولیدی از 10 هزار نفر در سال 91 به 12 هزار نفر در سال گذشته افزایش یافت و در این مدت با افزایش 150 واحد به شمار واحدهای تولیدی کفش در این استان تعداد این واحد ها به یکهزار و 150 واحد رسید.

وی گفت: بخش عمده ای از تولید کفش در خراسان رضوی به ویژه مشهد در کارگاه های زیرزمینی انجام می گیرد که نمی توان آنها را در قالب خوشه صنعتی ساماندهی کرد بلکه این اقدام در قالب طرح حمایت از کسب و کارهای خانگی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد.

مدیر خوشه های صنعتی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی افزود: در دولت یازدهم در قالب خوشه صنعتی کفش، تخصصی ترین مرکز آموزش تولید کفش در کشور با همکاری یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) در مشهد دایر شد که در این مرکز آموزش صحیح تولید کفش توسط استادان خارجی به فعالان این بخش و نوآموزان ارائه می شود.

وی اظهار کرد: ارتقای فناوری تولید کفش، اعزام فعالان این بخش به نمایشگاه های خارجی از جمله کشورهای ترکیه و چین، نمایشگاه های داخلی برای معرفی تولیدات، تشکیل کنسرسیوم بازار کفش مشهد با هشت برند شناخته شده و برپایی نمایشگاه های تخصصی برای بنکداران در مشهد و سنندج و به زودی در اهواز از جمله اقداماتی است که در قالب خوشه صنعتی کفش انجام شده است.

وی گفت: کفش تولیدی خراسان رضوی به ویژه مشهد اغلب دست دوز و از کیفیت مطلوب برخوردار است اما به دلیل رغبت مردم به برندهای شناخته شده داخلی و خارجی، کفش تولیدی مشهد به تهران انتقال یافته و از آنجا با برندهای معروف دیگر به بازار عرضه می شود.

دریادل افزود: با اعزام فعالان صنعت کفش به نمایشگاه های داخلی و خارجی و همچنین تشکیل کنسرسیوم تلاش شده است اعتماد به نفس تولید کنندگان برای معرفی برند خود افزایش یافته و کفش تولیدی این منطقه به مردم نیز معرفی شود.

وی اظهار کرد: از آنجا که فعالان صنعت کفش در این استان تجربه زیاد در سطح بین المللی ندارند، در نظر است طی قراردادی با یک برند خارجی، تولیدکنندگان این استان کالاهای خود را برای آن برند تولید کنند تا بستر فعالیت بین المللی تولیدکنندگان کفش در مشهد فراهم شود.

وی تعداد خوشه های صنعتی فعال در کشور را 40 خوشه صنعتی عنوان کرد و گفت: از این تعداد 6 خوشه صنعتی با نام های زعفران، مبلمان، کفش، چرم، جواهرآلات، قطعات و چوب و صنایع در استان خراسان رضوی تشکیل شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *