گفتگو با مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی زنجان؛

لزوم ایجاد انگیزه برای برگزاری نمایشگاه

مهناز اصغری

بدون تردید برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و یا حتی بومی، یک ابزار مهم در معرفی توانمندی‌های صنایع مختلف به بازارها با شناسایی نیاز مشتریان است، چراکه در کنار معرفی، باعث ایجاد رقابت‌های سالم داخلی و بین المللی می‌گردد.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» گسترش روز افزون اهمیت نمایشگاه‌ها در توسعه و رونق اقتصادی، لزوم توجه بیش از پیش به بخش نمایشگاهی و رونق بخشیدن به صنعت نمایشگاهی در هر کشوری را به خوبی آشکار می‌کند و امروزه اهمیت برگزاری نمایشگاه بر کسی پوشیده نیست و این اهمیت نیز روز به روز در حال گسترش می‌باشد. در این خصوص روز گذشته در دفتر روزنامه، میزبان مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی زنجان بودیم و گفتگوی کوتاهی انجام دادیم. آنچه می‌خوانید چکیده‌ای از این گفتگو است.

صنعت نمایشگاهی ویترین اقتصادی است

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی زنجان با تاکید بر اینکه «صنعت نمایشگاهی پیشران و ویترین اقتصادی است» در گفتگو با «صبح امروز» بیان می‌کند: هرچقدر بیشتر در حوزه برگزاری نمایشگاه‌ها، سرمایه‌گذاری صورت پذیرد اشتغال، تولید و انتقال دانش هم بیشتر می‌شود. از طرفی نوآوری ها نیز بیشتر دیده می‌شود. بنابراین ما باید به این سمت گام برداریم که در این حوزه تکنولوژی‌ها را اضافه کنیم.

سیدرضا قندیلی می‌گوید: اگر بخواهیم رویدادهای برگزاری را مبتنی بر تکرار سرمایه‌گذاری کنیم، به طور حتم بعد از مدت خیلی کوتاهی، برگزاری نمایشگاه‌ها کسل کننده می‌شود و منجر به هیچ اتفاق مهیجی نخواهد شد.

نمایشگاه‌ها در دنیا مبتنی بر خلاقیت هستند

وی با اشاره به اینکه «نمایشگاه‌ها در دنیا مبتنی بر خلاقیت و کار گروهی و دانش هستند» اضافه می‌کند: در نمایشگاه‌های بزرگ دنیا، محصولات برای اولین بار رونمایی می‌شود و این اتفاق به این معنی است که نمایشگاه اثراگذار است و باعث می‌شود تمام مخاطبان صنایع جذب نمایشگاه شده و چرخه اقتصاد شهری، گردشگری، سلامت، تولید، تجارت، فروش، کسب و کار و…  تحریک شود و به همین جهت به درستی در حوزه بین‌الملل، منطقه‌ای و حتی در حوزه بومی یک رویداد اطلاع رسانی شود و با این اتفاق تکرار و کسالت بار شدن نمایشگاه بی معنی می‌شود. همچنین برای مصرف کننده، توسعه دهنده، صاحبان صنایع و تولید کنندگان، برنامه‌ریزی جهت حضور در نمایشگاه به یک الزام تبدیل می‌شود.

کیفیت نمایشگاه تنها به تشریفات و نوع برگزاری نیست

او با طرح این پرسش که «حال اگر نمایشگاه‌ها را در استان‌های مختلف ایران بررسی کنیم با این پرسش مواجه می‌شویم که انگیزه افراد برای شرکت در نمایشگاه چیست؟» ادامه می‌دهد: کیفیت نمایشگاه تنها به تشریفات و نوع برگزاری نیست. بلکه نوع برنامه‌ریزی با معیارهای گسترده آن، کیفیت یک نمایشگاه را تعریف می‌کند. معیارهایی همچون بخش بین‌الملل، ارائه و معرفی نوآوری‌ها، محصولات و کالاها، خدمات دانش بنیان در کنار کاربرد صحیح و اصولی از صنایع، اصول اولیه برنامه‌ریزی برای برگزاری یک نمایشگاه است.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی زنجان مطرح می‌کند: نمایشگاه زمانی موفق است که فرآیند از فروش مستقیم به ارائه، نوآوری و توانمندی تغییر کند. وقتی که این اتفاق رقم بخورد، فروش نیز اتفاق می‌افتد. چراکه در بطن آن نهادینه شده است.

خلاقیت‌هایی که به درستی عرضه نمی‌شود

وی با گلایه از اینکه «متاسفانه در برخی نمایشگاه‌ها خلاقیت اگر وجود داشته باشد، به درستی عرضه نمی‌شود، چراکه بستر آن به وجود نیامده است» بیان می‌کند: اگر انگیزه ایجاد شود، از تولید کننده گرفته تا دانش پژوه، برای دیدن محصولات به نمایشگاه خواهند رفت و به نمایشگاه به عنوان یک پروسه برای بازاریابی، فروش، نمایندگی و حتی اطلاع رسانی نگاه می‌کنند.

قندیلی با بیان این نکته که «نمایشگاه بستری برای توسعه تجارت است، اما متولی توسعه تجارت و خلاقیت نیست اما تمامی این عوامل را در آن نهادینه شده است» تاکید می‌کند: اگر سازوکار، ساماندهی، برنامه‌ریزی، اولویت بندی و معیارگذاری برای رویدادها به درستی تعریف باشد، به طور حتم نمایشگاه می‌تواند نتیجه بخش باشد.

با تدوین الزامات، نمایشگاه تبدیل به فرصت می‌شود

وی مطرح می‌کند: اگر مسئولین این حوزه برای برگزاری هر نمایشگاه الزاماتی همچون رونمایی از محصول و حضور هیات‌های خارجی را در نظر   داشته باشند، پس از یک پروسه دو ساله، نمایشگاه تبدیل به یک فرصت می‌شود. این فرصت نیز شامل سرمایه‌گذاری، سرمایه پذیری، برنامه‌ریزی، ارائه ایده، آموزش، توسعه شهری و… است که برای مخاطب ایجاد انگیزه می‌کند تا از دورترین نقاط برای بازدید از نمایشگاه برنامه‌ریزی کنند. چراکه نمایشگاه خط انتهایی توسعه است.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی زنجان با اشاره به دو سال اخیر و شرایطی که اپیدمی کرونا در کشور منجر شد، می‌افزاید: نمایشگاه پس از کرونا برای مشارکت کنندگان فرصت فروش بیشتر را فراهم می‌کند. چراکه محصولات جدید تولید شده اما به درستی به مرحله عرضه نرسیده است. در نمایشگاه باید مرز توسعه احساس شود.

مشهد یک ظرفیت برای کشور است

وی با اشاره به اینکه «کرونا یک فرصت برابر برای همه ایجاد کرد» می‌گوید: نمایشگاه هم با جریان اجتماع حرکت می‌کند و اگر جریان اجتماعی در حوزه‌های اقتصادی، تولید و تجارت تقویت شود، بدون شک نمایشگاه هم تقویت می‌شود.

قندیلی با اشاره به مشهد به عنوان یک کلانشهر برای برگزاری نمایشگاه‌ها بیان می‌کند: مشهد یک ظرفیت برای کشور است و زیرساخت لازم را دارد و این همان چیزی است که خیلی از شهرهای دیگر ندارند. اما باید قبول کنیم که اصفهان و شیراز از مشهد جلوتر هستند، چراکه نمایشگاه‌های حرفه‌ای تر و تخصصی تری برگزار می‌کنند و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: بنابراین ما برای مشهد باید به نوعی برنامه‌ریزی کنیم که بتواند خاستگاهی برای خدمات بین‌المللی باشد و به واسطه یک رویداد نمایشگاهی خدمات تجاری تعریف شود. این خدمات نیز زمانی شکل می‌گیرد که خلاقیت وجود داشته باشد، تا بتواند انگیزه برای حضور در نمایشگاه ایجاد کند و توسعه را به همراه داشته باشد.

صنعت نمایشگاهی باید با اهداف دوربرد همراه باشد

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی زنجان با طرح این سوال که «چرا نمایشگاه خودرو تهران سال‌ها در تهران برگزار نشد و به مشهد داده شد؟» پاسخ می‌دهد: چون مشهد زیرساخت و توانایی لازم را داشت. اما نباید به این فکر کنیم که چون نزدیک مرز افغانستان هستیم فقط هیات افغان در نمایشگاه حاضر باشند، بلکه باید به فکر باشیم از ترکیه و چین و… هم هیات دعوت و از ظرفیت آنها هم استفاده کنیم.

وی در پایان‌بندی صحبت‌های خود مطرح می‌کند: زمانی موفقیت شک می‌گیرد که زمان حضور و ماندگاری افراد در یک شهر به واسطه برنامه‌ها، جذابیت‌های نمایشگاهی و انگیزه بالا برود. در واقع صنعت نمایشگاهی باید با اهداف دوربرد همراه باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *