نگاهی به گیشه در تابستان؛

از فروش 73میلیارد تومانی «فسیل» تا 16میلیون تومانی «ارثیه فامیلی»

مریم اصغری

هفته اول از فصل پاییز هم به پایان رسید و شاید اکنون زمان آن است که نگاهی به آمار فروش سینماهای کشور در فصل قبل و البته پاییز پیش رو داشته باشیم.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» به طور کلی میزان استقبال از سینماها در فصل تابستان بیش از سایر فصول است؛ هرچند که شرایط در سال جاری کمی متفاوت بود. چراکه تابستان مصادف با محرم و صفر بود؛ اما از آنجایی که اکران کمدی‌ها یا به اصطلاح «پرفروش‌های تجاری» متوقف نشد، گیشه توانست در 3ماه گذشته با فروش قریب به 185میلیارد تومانی، فصل بی‌حاشیه‌ای را پشت سر بگذارد. اکنون نیز با اضافه شدن کمدی مسعود اطیابی و انیمیشن «بچه زرنگ» به کارگردانی 3نفره بهنود نکویی، هادی محمدیان و محمدجواد جنتی به چرخه اکران، امید است که گیشه پاییزی هم رونق تازه‌ای بگیرد.

«پرفروش» و «کم فروش» ترین‌های 3ماه گرم سال

از ابتدای سال جاری تاکنون «فسیل» به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان در صدر جدول فروش قرار دارد و در سه ماه گذشته نیز با فروش یک میلیون و ۷۶۸ هزار مخاطب و در مجموع معادل ۷۳ میلیارد تومان این رکورد را برای فروش تابستانه گیشه خود ثبت کرده است.

پس از آن نیز «شهر هرت» با فروش 50 میلیارد تومانی در رتبه دوم فروش تابستانه گیشه سینماها قرار دارد که البته این اثر نیز به کارگردانی کریم امینی ساخته شد و از اواسط خردادماه به روی پرده سینماها رفت.

سومین فیلم پرفروش گیشه اما تفاوت بسیاری با دو اثر قبل دارد؛ چراکه در ژانری متفاوت است. این فیلم که اولین بار در جشنواره فجر سال گذشته رونمایی شد نیز در همان دوره هم جزو آثاری بود که با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد. «کت چرمی»  به کارگردانی حسین میرزا محمدی، یک درام اجتماعی است که همزمان با «شهر هرت» کار اکران خود را شروع کرد؛ اما از نظر میزان فروش موفقیت کمتری داشت و با 230هزار مخاطب در فصل تابستان تنها توانست  ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروش را در جایگاه سوم به نام خود ثبت کند.

اما 3فیلمی که کمترین فروش را داشته و در انتهای جدول گیشه فصل تابستان قرار دارند؛ به ترتیب «میان صخره‌ها» به کارگردانی مختار عبدالهی، «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و همچنین «ارثیه فامیلی» به کارگردانی حامد رضی است که به ترتیب تنها 26 و 20 و 16 میلیون تومان فروش را در گیشه ثبت کردند!

چرخه اکران پاییزی

در حال حاضر نزدیک به ۲۰ فیلم در سینماها در تعداد سانس‌های مختلف روی پرده هستند که از میان آن‌ها می‌توان به «بی‌مادر»، «بعد از رفتن»، «شهر هرت»، «آخرین تولد»، «نارگیل ۲»، «ستاره بازی»، «مصلحت»، «شهرک»، «عروسی مردم»، «نگهبان شب»، «فسیل»، «کت چرمی»، «دست‌انداز»، «آهنگ دو نفره»، «ستون ۱۴» و… اشاره کرد اما با آغاز نمایش عمومی «هتل» و «بچه زرنگ» از روز گذشته، اکران پاییزی سینماها به شکل رسمی‌تری آغاز شده است.

اطیابی با یک کمدی دیگر به گیشه آمد

مسعود اطیابی که پیش از این نیز کمدی‌های تجاری و پرفروشی همچون «تگزاس»، «دینامیت»، «انفرادی» و «بخارست» را به روی پرده داشته، باز هم با یک کمدی پا به عرصه گذاشته است. «هتل» آخرین ساخته این کارگردان به تهیه کنندگی محمد شایسته است که قصه یک هتل پرماجرا و مفرح را پس از ورود ٢ مرد و ۴ زن ناخوانده روایت می‌کند؛ در این فیلم پژمان جمشیدی و محسن کیایی زوج اصلی هستند و ریما رامین‌فر، صدف اسپهبدی، مهلقا باقری، غلامرضا نیکخواه، مریم وحیدزاده، فرزانه قاسم زاده، جواد پولاد و سام نوری نیز در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

یک ماجرای پیچیده برای نجات آخرین ببر ایرانی

انیمیشن «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری نیز سومین انیمیشن سینمایی «گروه هنرپویا» بعداز شاهزاده روم و فیلشاه محسوب می‌شود و نزدیک به ۲۵۰ نفر از جوانان ایرانی به کارگردانی مشترک بهنود نکویی، هادی محمدیان و محمدجواد جنتی و نویسندگی علی رمضان و همچنین آهنگسازی امیر توسلی طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ ساخته شده است. این  پویانمایی قهرمان محور که در بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشته، با مدیر دوبلاژی سعید شیخ‌زاده و حضور هومن حاجی‌عبداللهی به عنوان صداپیشه شخصیت «ببری» و نیز صداپیشگی برخی دیگر از چهره‌های سرشناس دوبله آماده شده است و روایتگر ماجرای پسر بچه‌ای به نام محسن است که خود را ابرقهرمان می‌داند و در یک اتفاق نادر، به جنگلی اسرارآمیز قدم می‌گذارد و با حیوانات منقرض شده ایران مواجه می‌شود. به عبارتی این اثر آغاز یک ماجرای پیچیده برای نجات آخرین ببر ایرانی است.

image_print