صبح امروز از نوسان قیمت میوه و تره‌بار گزارش می‌دهد؛

جولان کرونا بر بازار ویتامین ها

با کشف محموله 125 تنی لیموترش، شاهد کاهش قیمت آن در روزهای آتی خواهیم بود

مریم اصغری

این روزها با توجه به اتفاقات پیش‌آمده در ارتباط با بیماری کرونا، بعضی کالاها و محصولات به جهت افزایش سطح ایمنی بدن جایگاه ارزشی بیشتری در سبد تغذیه مردم پیدا کرده اند و به همین جهت طبیعتا مصرف روزانه ویتامین C از طریق مرکبات نیز به جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های شایع فصل سرد افزایش پیدا می‌کند. اما اتفاقات ناعادلانه‌ای که اخیرا شاهد آن بودیم کشف انبارهای احتکار محصولاتی است که  هر کدام به نوعی در ارتباط با درمان یا پیشگیری از ابتلا به ویروس کویید19 است.

به گزارش صبح امروز 125تن لیموترش احتکار شده در سردخانه‌ای در دوراهی طرقبه شاندیز با حضور رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی کشف و ضبط شد تا با قیمت مصوب در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

عدم عرضه محصول به بازار

امیر بیک یزدی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طرقبه شاندیز در ارتباط با کشف این محموله بیان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر محصول لیمو ترش نیاز بازار است، دپوی این محصول کاملا خلاف و صاحب محصول آگاه به نیاز جامعه در این زمینه بوده است، بنابراین باید به محض خرید محصول از جیرفت و ورود آن به مشهد، برای عرضه محصول به بازار اقدام می‌شده است.

کشف و ضبط 125تن لیموترش

همچنین امید جلیلی، رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه انبار 125تن محصول لیموترش متعلق به سه نفر بوده که بر اساس گزارش مردمی کشف شده است، بیان کرد: پس از هماهنگی با دادستان شهرستان طرقبه شاندیز، شعبه سیار تعزیرات حکومتی به سردخانه ورود پیدا کرده و به دستور مدیر کل تعزیرات حکومتی استان مبنی بر پیگیری موضوع، محموله کشف و ضبط شد.

وی در ارتباط با شرایط برخورد با متخلفین و محترکین بیان کرد: هم اکنون با توجه به التهاب بازار، بنا به دستور دادستان توزیع سریع محصول صورت می‌گیرد تا با این اقدام التهاب‌ها کم و قیمت‌ها شکسته شود. همچنین بر پرونده متخلفین جهت سیر مراحل تعزیراتی و قضایی اقدام شود.

عرضه جزیی به قیمت فروش عمده

جلیلی ادامه داد: با توجه به اینکه هر کیلو لیموترش در بازار با قیمت 35 تا 40 هزار تومان درسطح عرضه جزئی به فروش می‌رسد، بنا به دستور و هماهنگی با دادستان طرقبه شاندیز مقرر شد با بررسی اسناد و مدارک، محموله لیمو ترش کشف شده به مبلغ هر کیلو 17 هزار تومان از مبدا سردخانه طرقبه شاندیز در 5 نقطه مشهد و 2 نقطه طرقبه شاندیز توزیع شود.

وی در ارتباط با انتخاب نقاط مورد نظر جهت توزیع لیموترش کشف شده گفت: این میزان طبق بررسی وزارت و صنعت و معدن و بر اساس نیازسنجی صورت گرفته که این سازمان برای مناطق مختلف اعلام می کند و در میادین مورد توافق راهنمایی و رانندگی توزیع می‌شود.

رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی در ارتباط با وظایف این شعبه بیان کرد: طبیعتا نظارت بر عملکرد به عهده اتاق اصناف و سازمان صمت است و به طور یقین تعزیرات حکومتی مسئول رسیدگی به تخلفات است. به همین جهت طبق گزارشاتی که از سمت مردم و ناظرین به دست ما می‌رسد، رسیدگی می‌کنیم. اما با توجه به شرایط خاصی که بر مشهد حاکم است و بنا بر دستور مدیر کل تعزیرات، شعبه سیاری در  این خصوص تشکیل شده تا در محل به موضوع رسیدگی و اقدام لازم انجام شود.

با عرضه مستقیم، نظم بازار برهم می‌خورد

حیدر ساکن برجی، رئیس اتحادیه بارفروشان نیز در رابطه با این محموله گفت: 125تن در تره‌بار رقم چشمگیری نیست. اما این افراد با قصد سودجویی این کار خلاف را مرتکب شده‌اند. در ابتدا قرار بود این مقدار به دست ما برسد تا به صورت عمده اقدام به فروش آن کنیم اما نهایتا تصمیم بر آن شد که به صورت خرده‌فروشی در پنج نقطه از شهر به فروش برسد. البته که به نظر من، فروش با این شرایط به درستی انجام نمی‌گیرد چرا که لیمو ترش مثل سیب و پرتقال نیست که سریع جذب شود. در مدت اخیر نیز قیمت لیمو در داخل میادین بار فراتر از 27 تومان نرفته است.

وی ادامه داد: ظاهرا تصمیم بر این شده است که  این محموله کشف‌شده، با قیمت عمده فروشی به شکل عرضه مستقیم خرده فروشی توزیع شود که طبیعتا با اینکار ساختار بازار به یکباره بر هم خواهد خورد. چرا که کسانی که لیمو ترش را به صورت کلی و با قیمت 17 هزار تومان از میادین خریداری کردند و در حال حاضر محصول را در چهار سوی شهر می‌فروشند، به نوعی متضرر می‌شوند و نظم بازار برهم می‌خورد ولی خب احتمالا دوستان تصمیم دارند به شکلی عمل کنند که مانور باشد چراکه توزیع این محموله از طریق میادین بار مساله خاصی را ایجاد نمی‌کرد. من پیشنهاد دادم که محموله طی دو تا سه روز و به مرور زمان به دست مشتری برسد و با اختلاف جزئی دو تا سه هزار تومان به فروش برسد، ولی به ما گفتند جلسه‌ای برگزار شده است که طی آن جلسه، تصمیم بر عرضه مستقیم گرفته شده است.

قیمت لیموترش تا 29هزار تومان رفت

رئیس اتحادیه بارفروشان در رابطه با کنترل قیمت‌ها و نحوه قیمت گذاری میوه و تره‌بار گفت: روزانه چیزی در حدود 5 هزار تن میوه و تره بار وارد مشهد می‌شود که قیمت آن ارتباط مستقیم با عرضه و تقاضا دارد. در کل کشور به یکباره مصرف اقلامی چون سیر و لیموترش با توجه به بیماری کرونا  افزایش پیدا کرد و سطح تقاضا از عرضه بیشتر شد و قیمت‌ها به یکباره افزایش پیدا کرد که از روز چهارشنبه هفته گذشته به شدت با این گران فروشی ها برخورد کردیم و در حال حاضر در سطح میادین، قیمت لیموترش به نرخ 18 تومان رسیده است و همین امروز تا 16 هزار تومان نیز شاهد فروش لیمو ترش در سطح عمده بودیم.

وی در ارتباط با تمهیدات اندیشیده شده به جهت جلوگیری از افزایش قیمت میوه بیان کرد: به این علت که ما قیمت‌های مراکز استان‌های تولید را می‌دانیم، اگر فروشندگان بخواهند به قیمتی فراتر از آن اقدام  به فروش کنند، سریعا با همراهی بازرسین صمت و اتاق اصناف به مسئله ورود پیدا می‌کنیم و جلوی گران‌فروشی را می‌گیریم. به طور مثال قیمت لیموترش تا 29 هزارتومان رفت در حالیکه نرخ مشخص ما 22 هزار تومان بود و اعلام کردیم اگر نرخ‌ها متعادل نشود، جریمه خواهند شد که روز بعد قیمت به 22 هزارتومان رسید و در حال حاضر نیز حدود 17هزار تومان است. نرخ‌ها در سایت موجود است و به ارگان‌های مختلف مثل سازمان بازرسی اعلام می‌شود. همچنین تیم‌های خود اتحادیه به طورمداوم در حال رصد هستند و اگر در جایی مشاهده شود که مشکلاتی مثل کمبود، عرضه کم وعدم عرضه است، پیگیری می‌کنیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *