گفتگو با موسس بزرگترین آموزشگاه هنر ویژه معلولین؛

 فعالیت فرهنگی با روان افراد در ارتباط است

مریم اصغری

طبیعتا آموزش به افرادی که به هرنوعی با ناتوانی درگیر هستند، متفاوت با شرایط آموزش عادی است و در این بین افرادی که به هر دلیلی با این پروسه در ارتباط هستند تجربیاتی متفاوت‌تری دارند. حمید کیانیان موسس و مدیرعامل موسسه خیریه توانمندسازی بچه‌های باران و آموزشگاه هنر، ویژه معلولین از افرادی است که مدت‌ها است با ممارست به کشف و پرورش استعدادهای خاص در میان کودکان کم توان پرداخته است در گفتگو با صبح امروز در ارتباط با تاثیر بیماری و این بحران بر فرهنگ عمومی جامعه گفت: اتفاقاتی مثل کرونا که در حال حاضر جهان را درگیر کرده است، قوانین طبیعی هستند که ورای قوانین انسانی عمل می‌کنند و گاها موجب تغییرات خواسته یا ناخواسته اجتماعی و فرهنگی می‌شوند. ما یک سری کارها را تنها بر اساس عادت انجام می‌دهیم و اکثریت جامعه اصلا به چرایی آن فکر نمی‌کنند و تنها وقتی کاری تکرار می‌شود، به تبع گذشتگان و دیگران آن را انجام می‌دهند. شرایط پیش آمده بعضی عادت‌ها را تغییر داد که به نوعی شاید بد هم نباشد. وجود مشکل کرونا و محدودیت های موجود، باعث شد بعضی سنت‌ها را بازنگری کنیم که شاید اصلا سنت هم نبودند و به مرور زمان به وجود آمدند. این بازنگری می‌تواند به نفع ما و فرهنگ ما باشد. به طور مثال در خانه ماندن، شستن دست و رعایت نکات بهداشتی و امثال آن باعث شد فرهنگ تازه‌ای ایجاد شود و ما به سلامت بهداشت و روان خود اهمیت بیشتری دهیم و این امر قطعا در فرهنگ کلی جامعه تاثیر خواهد گذاشت. به طور کل فعالیت فرهنگی با روان و درون آدم‌ها در ارتباط است و کار آسانی نیست و جامعه باید آن را بپذیرد. مثلا شما تصور کنید که دولت چه تلاشی برای آموزش و جا انداختن فرهنگ بستن کمربند انجام داد و دست آخر هم به زور جریمه موفق به اعمال این قانون شد ولی اینکار به مرور زمان تبدیل به فرهنگ شد و حالا مردم به خاطر سلامتی خودشان آن را انجام می‌دهند. مشابه این اتفاق در این برهه زمانی افتاده است و مردم مجبور  به فرهنگ‌سازی شدند که دستهایشان را بشویند، مسافرت نروند، روز سیزده بیرون از خانه نروند و بهداشت فردی و عمومی را بیش از قبل رعایت کنند و در واقع این قرنطینه فرهنگ جدیدی در ما ایجاد کرد.

تاثیر تغییر فرهنگ بر ساختار کلی جامعه

کیانیان با بیان اینکه این تغییر فرهنگ در کلی فرهنگی جامعه تاثیر خواهد گذاشت گفت: من فکر می‌کنم از آن جایی که کار ما یک کار فرهنگی است، بعد از این اتفاق، بچه‌های ما با درک بهتری از سمت جامعه روبه رو خواهند بود. چرا که وقتی دید ما نسبت به فرهنگ کمی بازتر شود، نگاه متفاوتی نسبت به بچه‌های کم توانی که اجرای موسیقی دارند و تئاتر بازی می‌کنند و به نوعی کار فرهنگی انجام می‌دهند، خواهیم داشت.

حفظ روحیه بچه‌های باران

او با اشاره به اینکه شرایط به وجود آمده در کنار مشکلاتی که ایجاد کرده است، پیامدهای مثبت هم داشته است، بیان کرد: حدود سه اجرای بچه‌های موسسه ما که قرار بود قبل از عید نوروز در شیراز و همچنین به مدت 16 روز در سالن شهید بهشتی به اجرا گذاشته شود و اجرای موسیقی و تئاترکه قرار بود در اردیبهشت ماه در گرگان برگزار شود، کنسل شد. همچنین نمایشگاه‌های ما در نمایشگاه بین‌المللی و در غرفه‌های شهری مثل ترمینال و بازار رضا کنسل شد و این موضوع برای ما با مشکلاتی همراه بود. چرا که از آنجایی که ما تنها خیریه‌ای هستیم که صندوق صدقات نداریم و احساس می‌کنیم این به شرف انسانی بچه‌های ما لطمه می‌زند، بچه‌های ما توانمندسازی انجام می‌دهند و باید برای امرار معاش، تولیدات و درآمد داشته باشند و این اتفاق، ضربه خیلی سختی برای بچه‌ها بود. همچنین در همین شرایط مجبور به تعویض مکان دفتر موسسه شدیم و مکان جدید نیاز به بازسازی داشت که هنوز هم کار آن تمام نشده است و درکل شرایط بر هم خورد. اما خیر ماجرا این بود که بچه‌ها یاد بگیرند به جز تولیدات صنایع دستی و یا موسیقی کارهای دیگری هم انجام بدهند. ما برای سرگرمی و ایجاد انگیزه در بین آن‌ها یک سری مسابقه و جشنواره برگزار کردیم و مثلا از آن‌ها خواستیم روند تغییرات خودشان را بنویسند و آن را دکلمه کنند که این کار باعث می‌شد خودشان را مرور کنند و شرایط روحی بچه ها افت پیدا نکند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *