نقش فناوری و دانش برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور؛

چرخش چرخ اقتصاد با حمایت از ایده‌های نو

مهناز اصغری

بدون تردید توجه به تولید و رفع موانع در کنار حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و ظرفیت‌های بالقوه و تبدیل کردن آنها به ظرفیت بالفعل، علاوه بر رونق اقتصادی و ارزش افزوده، در افزایش اشتغال، کارآفرینی و کاهش معضل بیکاری نقش به سزایی دارد و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری نیز است. در این خصوص گروه مجموعه شرکت‌های «راه نو» از سال 1395 بر اساس اسناد بالا دستی در حوزه‌های مختلف انرژی، شرکت‌های دانش‌بنیان، غذا و دارو، صنایع معدنی، عمرانی، صنایع کشاورزی، دامپروری و صنایع وابسته با 22 شرکت فعال و جذب بیش از 300 نفر از جامعه نخبگانی به ضورت مستقیم، فعالیت رسمی خود را آغاز نموده و با تاسیس شرکت‌های زیر مجموعه توانسته با جذب سرمایه‌های مادی و معنوی مردمی، روش جدیدی را در هدایت و مدیریت منابع ایجاد نماید.

به گزارش روزنامه «صبح امروز»؛ عصر روز گذشته نشست خبری موسس و مدیرعامل گروه شرکتهای راه نو در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد. در این نشست دکتر مجتبی تنها با اشاره به اینکه «در اهداف و فعالیت های مجموعه شرکت های راه نو در اسناد بالادستی 10 حوزه موثر اقتصادی مدنظر قرار گرفته است» تصریح کرد: در خراسان رضوی بر اساس اسناد توسعه استان، 5 حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، فرآوری گیاهان دارویی، مواد معدنی، بازرگانی و دستیابی به بازارهای جهانی و منطقه‌ای و همچنین شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از ایده‌های نو مدنظر قرار گرفته است.
عسلویه انرژی ایران را در منطقه خواف
مدیرعامل گروه شرکت‌های راه نو با تاکید بر اینکه «برای تولید انرژی تجدیدپذیر پاک قصد داریم عسلویه انرژی ایران را در منطقه خواف با کمک سرمایه گذاران داخلی و خارجی توسعه بدهیم» مطرح کرد: بر اساس مطالعاتی که در دنیا انجام شده؛ برای بهره برداری با صرفه اقتصادی از انرژی باد؛ باید در یک منطقه 5.5متر بر ثانیه سرعت، 10.5 ساعت در شبانه روز و 180 روز در سال باد وجود داشته باشد. در منطقه خواف به طور میانگین سرعت باد 11متر بر ثانیه، 14ساعت در شبانه روز و 330 روز در سال است.
تنها با تاکید بر اینکه «در دنیا 4کریدور بادی وجود دارد که شرایطی با این کیفیت در آن محیا می‌باشد و خواف یکی از این مناطق است» افزود: در حال حاضر در کریدور خواف 2 توربین نصب و توربین سوم در محل مستقر و به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

برای بهره برداری با صرفه اقتصادی از انرژی باد؛ باید در یک منطقه 5.5متر بر ثانیه سرعت، 10.5 ساعت در شبانه روز و 180 روز در سال باد وجود داشته باشد. در منطقه خواف به طور میانگین سرعت باد 11متر بر ثانیه، 14ساعت در شبانه روز و 330 روز در سال است

راهکاری برای مهاجرت معکوس
وی با اشاره به گام بعدی «راه نو» در راستای انرژی تجدیدپذیر گفت: به جهت خشکسالی‌های پی‌درپی در یک دهه گذشته، روستاهای نواحی نوار مرزی به این علت که کشاورزی و دامپروری منفعتی نداشت، در حال خالی از سکنه شدن بودند. در این خصوص طرح تولید 100درصد داخلی توربین های بادی سبک 5 تا 50 کیلووات را به انجام رساندیم که به طور میانگین برای یک خانواده روستایی درآمد ماهیانه 3 تا 4میلیون تومانی ایجاد می‎کند و باعث می‌شود کهاجرت روستائیان کاسته شود.
30 تا 35درصد کاهش مصرف گاز با بخاری کم مصرف
دکتر تنها با بیان اینکه «حوزه بعدی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است که تاکنون 37 محصول دانش بنیان در گروه شرکت های راه نو ثبت و از این تعداد قریب به 18 مورد نیز ثبت اختراع شده است» افزود: در این خصوص یکی از بهترین موضوعاتی که در کشور در اولویت تولید و استفاده برای مردم قرار گرفت، طرح بخاری‌های کم مصرف است که استفاده از آنها 30 تا 35درصد کاهش مصرف گاز را در پی دارد. به همین جهت پیش بینی می‌کنیم برای زمستان 1402 حداقل 100هزار عدد از این بخاری‌ها را تولید و روانه بازار کنیم. با اینکار قطعی گاز پتروشیمی ها کمتر و حدود 35درصد ظرفیت پتروشیمی کشور افزایش پیدا می‌کند که بالتبع باعث ارزآوری برای کشور می‌شود.

مجموع گیاهان دارویی که به صورت خام از کشور خارج شد در حدود 173میلیون یورو ارزآوری به همراه داشت. اما در مقابل تنها برای یک مورد «اسانس نعنا» در همان سال 523میلیون یورو ارز از کشور خارج شد

ارزآوری و اشتغال با احداث پالایشگاه گیاهان دارویی
موسس مجموعه شرکت‌های راه نو با اشاره به اینکه «در حوزه گیاهان دارویی نیز مطالعات گسترده‌ای انجام دادیم» بیان کرد: در کشور ترکیه 6 پالایشگاه گیاهان دارویی وجود دارد اما متاسفانه ما در ایران حتی یک پالایشگاه هم نداریم. به عنوان نمونه در سال منتهی به 99 ، مجموع گیاهان دارویی که به صورت خام از کشور خارج شد در حدود 173میلیون یورو ارزآوری به همراه داشت. اما در مقابل تنها برای یک مورد «اسانس نعنا» در همان سال 523میلیون یورو ارز از کشور خارج شد.
وی تاکیدکرد: مجموع سرمایه‌گذاری برای احداث یک پالایشگاه تخصصی گیاهان دارویی در کشور ما حداکثر 30میلیون یورو است که بدون شک ارزآوری و اشتغال ویژه ای را به همراه دارد.
پشم 500 تومانی به 180هزار تومان رسید
مجتبی تنها با اشاره به اینکه «در حد فاصل سالهای 90 تا 96 روی پوست و پشم گوسفند هیچ سرمایه گذاری انجام نمی‌شد» گفت: یک گوسفند بالغ حدود 1.7 کیلوگرم پشم تولید می‌کند که در آن بازه زمانی قیمت پشم کیلویی500 تومان بود و درمقابل 10هزار تومان هزینه پشم چینی داشت. همچنین به دلیل بوی نامطلوب، پشم در سبد کالای مصرفی خانواده ایرانی قرار نداشت. با مطالعات ما، ماده‌ای شیمیایی اما کاملا ارگانیک و طبیعی تولید شد که بوی پشم را به طور کامل از بین می‌برد. به همین جهت پشمی که کیلویی 500 تومان بود، امروز در بازارهای جهانی به کیلویی 180هزار تومان رسیده و با آن کفی کفش و کالای خواب 100درصد پشمی با وزن لایکو، تولید می‌کنیم.
وی در پایان‌بندی صحبت‌های خود به نقش فناوری و دانش برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور تاکید و ابراز کرد: امیدواریم در مجموعه شرکت‌های راه نو بتوانیم ایده‌های کارآفرینانه و دانش بنیان داخل کشور را که بازاری خارج مرزی دارد نیز حمایت کنیم. به همین جهت نیز از یک سال گذشته شروع به ایجاد بازارهای محصولات دانش بنیان در خارج از ایران کردیم.

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *