بازدیدی از واحدهای صنعتی استان؛

راه توسعه، باز و روشن است

مهناز اصغری

بدون تردید یکی از عوامل مهم در بهره‌برداری مناسب و کامل از واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، تجهیز وتکمیل زیرساخت‌های آن‌ها و همچنین حمايت شرکت شهرک‌هاي صنعتي از این واحدها و کارخانجات می‌‍باشد. چراکه ارتقا و بهره‌برداري از کارخانجات و واحدهاي صنعتي و افزايش توليد، نه تنها به ایجاد اشتغال پایدار و مطلوبیت فضای کسب و کار می‌انجامد، بلکه رشد و توسعه اقتصادی استانی و حتی کشوری را در کنار بومی سازی صنعت موجب می‌گردد. بنابراین حمایت از تولید باید از رویکرد‌های اصلی هر دولت در مسیر تحقق اهداف اقتصادی به خصوص اقتصاد مقاومتی باشد. در این میان، قطعا مقایسات و نقدهای منصفانه خبرنگاران منجر به توسعه و پیشرفت اهداف هر مجموعه‌ای می‌شود، به همین جهت نیز صبح روز سه‌شنبه تور رسانه‌ای صنعتی از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی با حضور جمعی از اصحاب رسانه‌های گروهی استان برگزار شد و خبرنگاران از تعدادی از واحدهای صنعتی نیشابور، فیروزه و زبرخان بازدید کرده و با روند تولید و چالش‌های آن‌ها در این پروسه آشنا شدند.

بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم که نیشابور با دارا بودن چند صد واحد صنعتی کوچک و متوسط و صنایع بزرگی مانند فولاد و نیروگاه، به عنوان قطب صنعتی شرق کشور مطرح است و جایگاه ویژه‌ای در شرق کشور دارد. نتیجه این بازدید یک روزه نیز بر آن است که هرچند، مدتی است که صنایع رونق کافی ندارند و هنوز رکود تمام نشده اما با رفع مشکلات و چالش‌ها و عادی شدن شرایط، این حجم صنعت می‌تواند کمک زیادی به اشتغال و اقتصاد کند؛ چراکه راه توسعه، باز و روشن است.

رقابتی شدن بازار تولید لوازم خانگی منجر به افزایش کیفیت است

در ابتدای این بازدید رئیس هیئت مدیره کارخانه تولید لوازم خانگی کِلِوِر که تولیداتی در حوزه یخچال، ماشین لباسشویی تمام اتومات و ماشین ظرفشویی دارد، گفت: این واحد تولیدی با اینکه مجموعه‌ای نوپا در حوزه لوازم خانگی به حساب می‌آید، اما در همین مدت کوتاه توانسته با تکیه بر دانش فنی مهندسین جوان استان و کشورمان تولیداتی در حد و اندازه کلاس جهانی تولید نماید.

مهندس جلالی ضمن تاکید بر این موضوع که «موفقیت‌های بسیاری در مدت 7 سال گذشته نصیب این مجموعه تولیدی شده است» بیان کرد: در 3 سال اخیر با رقابتی شدن بازار تولید لوازم خانگی کیفیت لوازم خانگی داخلی بسیار بالا رفته به گونه‌ای که در حال حاضر کیفیت بسیاری از آنها با لوازم خانگی تولید خارج رقابت می‌کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه «برخی قطعات همچون شیت ورق بدنه محصولاتی همچون یخچال در ایران تولید نمی‌شود و بومی سازی نشده است» در مورد معضلات و مشکلاتی که واحدهای تولیدی لوازم خانگی دارند اظهار داشت: گرچه با روی کار آمدن دولت جدید قدری از مشکلاتی از جمله موضوعاتی که در خصوص ترخیص کالا از گمرکات، تخصیص ارز و مواردی اینچنین کمتر شده است، اما هنوز هم باید دولت به این موضوعات توجه بیشتری داشته باشد تا مشکلات تولیدکنندگان کمتر و کمتر شود.

بومی سازی دانش کره‌ای توسط مهندسین ایرانی

اهالی رسانه‌ای در ادامه مسیر از گروه صنعتی نفیس پارت پیشرو نیشابور بازدید داشتند. حوزه فعالیت این واحد صنعتی در تولید تسمه سفت کن، هرزگردها و دیگر قطعات خودروهای سبک بود و به گفته مدیر مجموعه، با بکارگیری دانش کره‌ای توسط مهندسین ایرانی، تولید این قطعات را بومی‌سازی کرده بودند.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت نفیس پارت با اشاره به دشواری‌هایی که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد، بیان کرد: در واحدهای تولیدی همچون این مجموعه، همه چیز حکم رقابتی دارد و ما محکوم به پیشرفت هستیم. برای مثال ما از صنعت قطعه سازی تا دی‌ماه آینده به تولید اولین خودرو وانت بار شاسی‌دار بعد از وانت بارهای نیسان و کارا در کشور خواهیم رسید که موفقیتی چشمگیر بشمار می‌رود.
شایان ذکر است نوید نیکجو، نیز به مانند دیگران مدیران واحدهای صنعتی در قسمتی از صحبت‌هایش به همان مشکلات گمرکات، تخصیص ارز و همچنین مشکل در تامین مواد اولیه اشاره کرد.

لزوم تاسیس کارخانه آرد ذرت در نیشابور

بازدید از بزرگترین واحدی تولیدی تمام اتومات در بخش تولید آرد شهرستان نیشابور نیز از دیگر برنامه‌های این تور صنعتی بود. مدیرعامل شرکت آرد فیروزه نیشابور ضمن توضیح مراحل مختلف تولید آرد در کارخانه، بیان کرد: به جز مقطعی کوتاه که در تامین گندم مشکلاتی وجود داشت، در حال حاضر مشکلی برای تهیه گندم نداریم و اداره غله همکاری خوبی با ما دارد، اما موضوع این است که از سال 98 تاکنون حق آسیابانی که به ما پرداخت می‌شد، انجام نشده است.

عبداله آبادی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نیاز و لزوم تاسیس کارخانه آرد ذرت در نیشابور، همکاری مسئولین ذی ربط استانی را خواستار شد.

مجموعه‌ای با اشتغال برای 180نفر نیروی کار مستقیم

خبرنگاران در ادامه نیز از پروژه در حال احداث فولاد خیام نیشابور دیدن کردند. پروژه‌ای که با احداث آن تولید فولاد در این شهر افزایش خواهد یافت. مدیر این پروژه‌ای که هنوز در مراحل ساخت سوله بود در گفتگو با خبرنگاران مطرح کرد: این مجموعه در حال حاضر حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدوار هستیم که این واحد تولیدی با ظرفیت 500هزارتن را مطابق برنانه زمان بندی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ شروع به بهره‌برداری برسیم .در حال حاضر نیز نیرویی بالغ بر ۱۴۰ نفر نیروی مستقیم در سایت مشغول به کار هستند که پیش بینی می‌کنیم با شروع کار عملیات نصب در دوران ساخت به ۳۰۰ نفر برسد. همچنین پیش‌بینی ما در خصوص اشتغالزایی این مجموعه پس از بهره‌برداری برای 180نفر مستقیم و 5برابر آن غیر مستقیم است. چراکه پس از راه‌اندازی از این واحد روزانه 2هزار تن محصول خروجی خواهیم داشت و به عبارتی روزانه 200تریلی ورود و خروج خوراک و محصول خواهیم داشت.

فولاد نیشابور و سیستم بازچرخانی آب!

وی با اشاره به چالش‌های مجموعه در حال ساخت فولاد خیام گفت: استارت این پروژه سال ۹۱ خورده بود و پروژه در دو مرحله درگیر تحریم‌ها شد که باعث توقف کامل عملیات شد. همچنین کرونا روی روند کار شرکت‌های سازنده و ما تاثیر داشت. البته که بازویی به نام شرکت شهرک‌های صنعتی همواره در کنار ما حضور داشت و تا حدودی زیر ساخت‌ها را برای ما مهیا کرده و تعامل خوبی میان شرکت‌های موجود در مجموعه با شرکت شهرک‌های صنعتی برقرار شد.

وی در پاسخ به این پرسش که «فولادسازی جزو صنایع با مصرف آب زیاد است و در این خصوص چه تمهیداتی اندیشیده شده تا از هدررفت آب جلوگیری به عمل آید؟» بیان کرد: تکنولوژی که در این مجموعه استفاده شده جزو تکنولوژی روز دنیا است و مصرف آب به نسبت موارد مشابه ۱۵ سال پیش بشدت کم و مدیریت شده است. چراکه سیستم بازچرخوانی آب راه‌اندازی می‌شود و مصرف آب را به حداقل می‌رساند و دور ریز نخواهند داشت و آب مصرفی را مجدد به چرخه تولید باز می‌گرداند.

شناسایی واحدهای صنعتی راکد استان

در حاشیه این بازدیدها مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در نشستی با خبرنگاران گفت: سال گذشته با کمک بسیج مهندسین امام رضا(ع) شناسایی، و پایش واحدهای راکد و نیمه فعال در استان شروع شد که امسال ٨٠ درصد این طرح انجام شده است.

علی بهرامی‌زاده افزود: در قالب این طرح ۱۰۵ واحد که با کمبود نقدینگی و جذب سرمایه‌گذار روبرو بودند به چرخه تولید بازگشت و امسال هم این طرح از سه هفته قبل شروع شد و ۳۰۴ واحد در شهرک‌های صنعتی و ۵۲۳ واحد در خارج از شهرک‌های صنعتی شناسایی شد و از طریق بسیج مهندسین و مشاورین کسب‌وکار در حال پیگیری است و ۸۰ درصد این طرح انجام و آسیب‌شناسی شده است.

وی با تاکید بر اینکه «روز گذشته با امضای یک مدل توافقی بین وزارت نیرو و صمت ایجاد نیروگاه خورشیدی در شهرک‌های صنعتی در دستور کار قرار گرفت» مطرح کرد: در این راستا شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی مشهد پایلوت اجرای این طرح می‌شود.

شناسایی شرکت‌های توانمند در حوزه تولید برق

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با اشاره به اینکه «از چهار ماه قبل شرکت با همکاری انجمن مدیران صنایع استان اقدام به شناسایی شرکت‌های توانمند در حوزه تولید برق کردند» عنوان کرد: یک شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه فردوسی مشهد طرح جامعی را به منظور ایجاد نیروگاه خورشید در شهرک‌‌های صنعتی با مشارکت بخش خصوصی تدوین کرد.

وی با اشاره به اینکه این طرح به صورت پایلوت در شهرک صنایع غذایی مشهد اجرا و سپس در کل شهرک‌های صنعتی کشور اجرایی می‌شود، تصریح کرد: در حوزه تامین برق در شهرک‌های صنعتی قوچان ۲، شهرک صنعتی مشهد پنج، شهرک صنعتی کلات، شهرک صنعتی گناباد، ناحیه صنعتی داورزن و میان‌جلگه با مشکلات جدی روبرو بودیم و برای حل این‌ مشکل قرار بر این شد در قالب یک مدل مشارکتی ۴۰ درصد هزینه‌های انتقال توسط شرکت برق منطقه‌ای استان، ۴۵ درصد توسط شهرک صنعتی و مابقی از طریق اعتبارات استانی تامین شود و شرکت برق هم‌نسبت به انتخاب پیمانکار اقدام می‌کند و بدین ترتیب تامین برق تا پایان ۱۴۰۱ انجام‌ می‌شود.

بهرامی زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۹شهرک و ۲۱ ناحیه صنعتی مصوب در استان‌ خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد ۲۶ شهرک و ۱۴ ناحیه فعال است و مراحل تملک چهار ناحیه صنعتی دیگر نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها اولویت استراتژیک شرکت شهرک‌های صنعتی است اعلام کرد: برای صنایع آب‌بر مدلی برای تامین آب از پساب تصفیه‌خانه‌ها در شهرک صنعتی خیام شروع شده و همین مدل در شهرک صنعتی مشهد پنج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پایش در جهت بازگردانی 51واحد تعطیل

در پایان این نشست نیز مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی نیشابور، فیروزه و زبرخان گفت: در شهرک‌‌های صنعتی خیام و عطار و نواحی صنعتی کمال‌ و میان‌جلگه به ترتیب از ۳۰۶ قرارداد ۱۹۹ واحد، از ۴۱ قرارداد هشت واحد، از ۴۳ قرارداد ۱۱واحد و از ۲۷ قرارداد هفت واحد فعال است و در نیشابور، فیروزه و زبرخان ۵۱ واحد تعطیل وجود دارد که درحال پایش برای بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید هستیم.

حسین سراج افزود: طرح ناحیه صنعتی طاغنکوه به علت احتمال وقوع سیل و قرار گرفتن در مسیل لغو شد و به گرماب انتقال یافت. ولی در آنجا همه به دلیل ارتقای گرماب به شهر فاصله شهرک صنعتی از آن باید افزایش یابد.

image_print
5 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *