شاملو خطی را پیش گرفت که به بن بست نمی‌رسید

یک شاعر مشهدی گفت: شاملو خطی را پیش گرفت که هیچ گاه به بن بست نمی‌رسید و در آن راه نیز توانست موفق شود.

جواد کلیدری با بیان این مطلب عنوان کرد: در واقع دلیل این موضوع نیز این است که بسیاری از جریانات شعری که امروزه رخ داده و ما شاهد آن هستیم از جاده‌ای بود که شاملو پیش گرفت و در آن حرکت کرد.

وی با بیان اینکه در واقع شاملو نیز همانند شاعران دیگر آنچه را که از طبیعت پیرامونش تصور می‌کرد و به ذهنش می‌رسید روایت می‌کرد، گفت: در این میان شعرهایش نیز حاصل تفکرات و همچنین تاملات اجتماعی، فرهنگی و فلسفی او است و هیچ چیزی خارج از شخصیت و دیدگاه او نیست.

این شاعر مشهدی عنوان کرد: در سال‌های گذشته برخی از شاعران معتقد بودند که اگر شاعری دارای سبک و ویژگی‌های خاص زبان شعری خود باشد موفق است به گونه‌ای که این ویژگی، نشان دهنده امضای شعری شاعر است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد این مسئله هستیم که بسیاری از افراد مانند یکدیگر شعر می‌گویند و این امر موجب آسیب پذیری شعرهایشان می‌شود و این موضوع که هیچکس جهان را از دریچه ذهن خود نمی‌بیند و همه مانند یکدیگر شده‌اند نیز یک آفت به شمار می‌رود.

کلیدری اظهار کرد: در آن روزگار که شاملو از بزرگان شعر نو بود توانست بسیار سریع، زبان و سبک خود را به دست آورد و همانطور که اخوان، نیما، سهراب سپهری و… این ویژگی منحصر به فرد خود را به دست آوردند،  شاملو هم توانست از دریچه ذهن خود جهان را بنگرد و ما زبان او را در شعرش می‌بینیم که این توانایی بالایی می‌طلبد که شاعر به این درک و فهم رسیده باشد تا خود، زبان خاصی را برای شعرش انتخاب کند.

این شاعر مشهدی تصریح کرد: سبک زبانی که شاملو برای شعر خود انتخاب کرد آنقدر وسیع بود که بسیاری از شاعرانی که پیش از او و هم دوره او بودند از سبک و زبان او متاثر شدند.

کلیدری با بیان اینکه به عقیده من زبان و سبک شعری شاملو به شکلی بوده است که بسیاری از شاعران شعر نیمایی به او متمایل شدند، تاکید کرد: با این وجود اخوان ثالث با نوشتن مقاله‌های مختلفی توانست شعر نو را تثبیت کند و اگرچه که دیگران مانند او مقاله‌ای ننوشته‌اند اما با سرودن شعر توانستند این راه را هموار کنند.

وی عنوان کرد: بنابراین کار شاملو هم رتبه با اخوان ثالث، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد و دیگرانی که آمدند و راهی را که نیما در آن حرکت کرد را کامل کردند؛ به شمار می‌رود.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *