بازی جدید غرب در زمین «ایران‌هراسی»

محدودسازی ظرفیت‌های سیاسی ایران برای دفاع از منافع خود و منفعل‌سازی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی هدف اصلی مجریان پروژه «ایران‌هراسی» است.
دولت انگلیس به همه اتباع این کشور توصیه کرده از هرگونه سفر به ایران خودداری کنند.
در اطلاعیه وزارت خارجه انگلیس آمده است: امکان دارد اتباع بریتانیایی در ایران دستگیر، بازجویی یا بازداشت شوند، خواه تابعیت دوگانه بریتانیایی-ایرانی داشته باشید یا خیر.
لندن در ادامه این ادعاها، افزوده است: ایران اخیراً اتباع اروپایی که با روادید گردشگری سفر می‌کردند را بازداشت کرده و در چنین مواردی توانایی وزارت خارجه انگلیس برای ارائه پشتیبانی کنسولی بسیار محدود است.
نکته جالب آنکه وزارت خارجه انگلیس به طور خاص توصیه کرده که اتباع انگلیس از سفر به جزیره کیش خودداری کنند.

ایران اخیراً اتباع اروپایی که با روادید گردشگری سفر می‌کردند را بازداشت کرده و در چنین مواردی توانایی وزارت خارجه انگلیس برای ارائه پشتیبانی کنسولی بسیار محدود است

فرانسه نیز به دنبال بازداشت دو فرد اروپایی سازمان دهنده آشوب و بی‌نظمی در ایران، سرپرست سفارت ایران در پاریس را احضار کرده است.
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت دو فرد اروپایی سازمان‌دهنده آشوب و بی‌نظمی در ایران خبر داد.
در اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران به نقش اثبات شده این افراد در سازماندهی تجمعات اعتراضی معلمان و کارگران و تلاش برای منحرف کردن اعتراضات صنفی به تظاهرات سیاسی اشاره شده است.
جوسازی‌های ضدایرانی به همین جا ختم نشده و حتی دامنه آن به سفر «انریکه مورا» معاون هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی در مذاکرات وین به تهران نیز رسیده است.
نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در بازگشت از تهران مدتی در فرودگاه فرانکفوت بازداشت شد. گفته می‌شود موبایل و گذرنامه این دیپلمات اسپانیایی توسط پلیس فرودگاه ضبط شده است.
پلیس آلمان با بیان اینکه «این بازرسی بر اساس سرنخ‌های کامپیوتری بود که در کنار موارد دیگر به مسیر تهران-فرانکفورت مربوط می‌شد»، عملا علت بازداشت را سفر به ایران عنوان کرده است.
صدور حکم نهایی برای سه شهروند ایرانی به اتهام مشارکت در «برنامه‌ریزی برای حمله تروریستی» در بلژیک نیز قطعه دیگر این پازل است. دادگاه، این سه نفر را به همکاری با «اسد‌الله اسدی» دیپلمات ایرانی در اتریش متهم کرده که یک سال پیش با اتهامی واهی به ۲۰ سال حبس محکوم شده است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به این اقدام که با رویکرد سیاسی انجام شده ضمن تاکید بر تعارض رفتار بلژیک با کنوانسیون وین گفت: «متاسفانه امروز بار دیگر و به بهانه دادگاه تجدیدنظر سه فرد یاد شده، شاهد دروغ‌پردازی‌های مهندسی شده رسانه‌های غربی در مورد آقای اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران هستیم.‌»
مواضع غیرسازنده و مغرضانه کشورهای غربی که در چارچوب پیگیری پروژه ایران‌هراسی دنبال می‌شود ضمن آنکه مصداق تضییع آشکار حقوق دولت و مردم ایران است، بسترسازی برای اجرای طرح‌های بلندمدتی است که هدف آن محدودسازی ظرفیت‌های سیاسی کشورمان است.
این اقدامات که در آستانه از سرگیری مذاکرات وین و افزایش امیدواری‌ها به باز شدن گره‌های موجود انجام می‌شود عملا گام برداشتن این کشورها در مسیری مغایر با حسن نیت به عنوان شرط اول در هرگونه گفتگوی سیاسی است.
در این میان سفر «آلنا دوهان» گزارش‌گر ویژه سازمان ملل برای بررسی آثار اقدامات قهری (تحریم) نیز که می‌تواند فرصتی برای بیان واقعیت‌های نقض حقوق بشر به‌دلیل اعمال تحریم‌های یک‌جانبه باشد، مزید بر علت شده تا برخی کشورهای غربی تلاش کنند تا اموج ایران‌هراسی بلندتر شود.
مخالفت‌های شدید برخی مدعیان دفاع از حقوق بشر با انجام این سفر و تلاش پر دامنه برای وارد کردن فشار به گزارش‌گر ویژه سازمان ملل با هدف انصراف او از انجام سفر به ایران تنها بخش کوچکی از تلاش هماهنگ و هدفمندی است که مجریان پروژه ایران‌هراسی برای انزوای ایران دنبال می‌کنند.
مجریان پروژه ایران‌هراسی به‌دلیل ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در مدیریت مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین تحرک قابل ملاحظه‌ای که برای پیشبرد پرونده‌های مهم سیاست خارجی آغاز شده، دچار بیش فعالی و نگرانی مضاعف شده‌اند، لیکن به‌طور قطع اقدامات آنان نمی‌تواند مانعی در مسیر پیشِ رو و دستیابی به موفقیت‌های روز افزون ایجاد کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *