موازی کاری ها، توزیع اعتبارات فرهنگی را با مشکل مواجه کرده است

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موازی کاری ها در حوزه فرهنگی موجب شده تا توزیع اعتبارات اندک این حوزه به خوبی و به صورت موثر صورت نگیرد.
سیدهادی حسینی، یکشنبه در حاشیه بازدید از پروژه نیمه تمام مجتمع فرهنگی و هنری تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بسیاری از دستگاهها و نهادها در ایران دغدغه فرهنگی داشته و گمان می کنند که خود باید مستقیما وارد این حوزه شوند که همین سبب موازی کاری در این عرصه شده است.
وی اظهار کرد: اکنون سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بودجه فرهنگی کشور تنها یک سیزدهم است که همین اعتبار اندک هم به صورت مناسب توزیع نمی شود.
وی تاکید کرد:‌ برای سامان بخشی این وضعیت باید بودجه حوزه فرهنگ حداقل چهار برابر شود و از آن مهمتر امکان تعریف و آمایش سرزمینی برای تخصیص و هزینه کرد این بودجه ها به صورت متمرکز میسر شود.
حسینی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با جدیت دنبال تحقق این مهم است، گفت: اگر چنین اتفاق مبارکی بیفتد، قادر خواهیم شد با تجمیع بودجه ها ضمن شناسایی اولویت ها، نسبت به تکمیل طرح های نیمه تمام عمرانی و دیگر کمبودهای حوزه فرهنگ اقدام کنیم.
وی در خصوص پروژه نیمه تمام مجتمع فرهنگی هنری تربت حیدریه اظهار کرد: مجتمع برای سالجاری هشت میلیارد ریال اعتبار مصوب دارد که اختصاص می یابد اما این بسیار ناچیز و پیشنهاد ما به مسئولان محلی آن است که ابتدا پیمانکاری انتخاب کنند که از توان مالی بسیار بالایی برخوردار باشد و دوم اینکه با کمک فرماندار و نماینده منطقه در مجلس شیوه توان افزایی اتخاذ تا پروژه به سرانجام برسد.
نماینده مردم تربت حیدریه زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برای تکمیل مجتمع 40 تا 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز است و اهمیت موضوع زمانی مشخص می شود که بدانیم تربت حیدریه زمانی دارای 2 سینما بود که از اطراف به این شهر می آمدند و در حال حاضر حتی یک سینما هم ندارد.
سعید باستانی افزود: نکته مهمتر آن است که منطقه شرق کشور به دلیل همجواری با کشور افغانستان نیازمند توجه ویژه از سوی مسوولان به مسایل امنیتی و فرهنگی آن است.
فرماندار تربت حیدریه نیز با بیان اینکه مشکلات فرهنگی در این خطه قدرت مانور را از ما گرفته، گفت: تنها خواست ما از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن است که این زیرساخت بزرگ فرهنگی را در تربت حیدریه تکمیل کنند.
احمدعلی موهبتی افزود: اگر این مهم محقق شود شهرهای اطراف نیز می توانند از امکانات فرهنگی تربت حیدریه بهره مند شوند.
مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه نیز گفت: عملیات اجرایی مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان سال 1386 در زمینی به گستره 9 هزار با زیربنای چهار هزار مترمربع آغاز و تا سال 93 توسط وزارت راه و شهرسازی 26 میلیارد و 670 میلیون ریال برای آن هزینه شد که از آن سال تاکنون نیز فرهنگ و ارشاد اسلامی استان 10 میلیارد و 500 میلیون ریال برای آن هزینه کرده که البته اکنون سه میلیارد و 500 میلیون ریال بدهی داریم.
حسن زاده افزود: مجتمع در قالب 2 ساختمان اداری و هنری در حال ساخت است که دارای 2 طبقه و شامل بخش اداری، سالن نمایش، کارگاه های آموزشی، استقرار 12 دفتر انجمن های فرهنگی، هنری و قرآنی، نگارخانه، کتابخانه تخصصی و آرشیوهای مربوطه است.
وی گفت: پیشرفت فیزیکی ساختمان اداری مجتمع فرهنگی هنری تربت حیدریه به 65 درصد و ساختمان هنری به 30 درصد رسیده، اما هنوز افتتاح نشده و برای تکمیل آن به 45 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
حسن زاده با بیان اینکه به دلیل طولانی شدن مدت ساخت، از عمر مفید بنا کاسته شده و برخی از قسمت های آن در آستانه تخریب قرار گرفته، افزود: شهر 130 هزار نفری تربت حیدریه چهارمین شهر پرجمعیت خراسان رضوی بعد از مشهد، سبزوار و نیشابور است و تخصیص اعتبار و ایجاد امکانات فرهنگی و هنری در آن نیز باید متناسب با این جایگاه باشد.

 

منبع: فرمانداری تربت حیدریه

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *