سهمه سوخت مرزنشیان خراسان شمالی می‌سوزد

بهبود وضعیت مناطق مرزی و تثبیت جمعیت در مرز از راهبردهای کلان نظام و دولت است که هم از بعد اقتصادی، هم از نظر امنیتی برای کشور بسیار اهمیت دارد به همین دلیل طرح اختصاص سهمیه سوخت مرزنشینان و حتی افزایش این سهمیه برای این افراد در استان های مرزی در حال انجام است.

خراسان شمالی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان و داشتن مرزدارانی بسیار غیور و شجاع که حضور آن ها در این مناطق یکی از مهمترین دلایل وجود امنیت پایدار در مرزهای این استان است، اما هنوز از این سهمیه محروم است.

طی دو سه سال گذشته پیگیری های فراوانی برای اختصاص این سهمیه به مرزنشینان خراسان شمالی صورت گرفته اما متاسفانه مورد قبول واقع نشده و هم اکنون یکی از مطالبات مهم مرزنشینان استان، دریافت این سهمیه است.

خراسان شمالی از سهمیه سوخت مرزنشینان محروم است

پاکمهر نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و رازوجرگلان در مجلس گفت: متأسفانه خراسان شمالی از سهمیه سوخت مرزنشینان محروم است.

وی اشاره به محروم بودن مرزنشینان خراسان شمالی از سهمیه سوخت اظهارکرد: استان خراسان شمالی با بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان از امن‌ترین مرزها است و مرزها نه‌ تنها تهدید نیستند بلکه یک فرصت مهم و اثرگذار در رونق اقتصادی، خنثی کردن تحریم… هستند.

پاکمهر با طرح این سوال که گناه مرزنشینان خراسان شمالی چیست که باید از این سهمیه محروم باشند؟ افزود: چرا باید در هشت استان مرزی دیگر و خراسان‌های رضوی و جنوبی، سهمیه سوخت مرزنشینان پرداخت شود اما در خراسان شمالی خیر؟

وی با بیان اینکه با جدیت پیگیر واریز سهمیه سوخت مرزنشینان خراسان شمالی هستیم، ادامه داد: با مسئولان کشوری در حال مکاتبه هستیم تا همان‌طور که استان های خراسان رضوی و جنوبی این سهمیه سوخت را دریافت می‌کنند، خراسان شمالی هم که روزی جزء همین استان‌ها بوده نیز از این سهمیه سوخت برخوردار شود.

پاکمهر تاکیدکرد: پرداخت یارانه سهمیه سوخت مرزنشینان باعث رشد و ماندگاری جمعیت در نوار مرزی خواهد شد که این امر در ایجاد امنیت مرزها نقش مؤثری خواهد داشت و به دلیل محرومیت و عدم برخورداری و فقدان درآمد کافی، مهاجرت مرزنشینان به شهرها یک ضایعه جبران‌ناپذیر است که متأسفانه در خراسان شمالی اتفاق افتاده.

تنها دو استان مرزی سهمیه سوخت مرزنشینان ندارد

چندی پیش محمد علی شجاعی استاندار وقت خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرده بود: در حال حاضر تنها دو استان وجود دارد که سهمیه سوخت به آن ها تعلق نمی گیرد که خراسان شمالی یکی از این استان ها است.

وی با اشاره به وجود بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان، اظهارکرد: در سال ۹۸ اعتراض خود را به وزارتخانه ذی ربط اعلام کردیم و اعتقاد آن ها برای این مشکل آن بود که خراسان شمالی پایانه مرزی ندارد.

شجاعی با بیان اینکه اعلام کردیم که نداشتن پایانه مرزی ارتباطی به پرداخت نکردن سهمیه سوخت مرزنشینان این استان ندارد، افزود: پیگیری ها برای اختصاص این سهمیه انجام شده است.

با اختصاص سهمیه سوخت به مرزنشینان خراسان شمالی موافقت نشد

محمد بدری مدیر کل امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: پیگیری برای دریافت سهمیه سوخت مرزنشینان این استان از سال ۹۸ در حال انجام است و برای طی کردن مسیر، سه مرحله گذرانده شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو استان خراسان شمالی و اردبیل دو استان مرزی هستند که از این سهمیه محروم اند، گفت: درخواست خراسان شمالی طی آخرین مرحله در کمیسیون اقتصادی هیات دولت مطرح شد اما با آن موافقت نشده است.

بدری افزود: برای دریافت این سهمیه تایید مورد نیاز از وزارت کشور و وزارت نفت اخذ شده بود اما در کمیسیون اقتصادی هیات دولت رد شده و با آن موافقت نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که علت عدم موافقت برای اختصاص این سهمیه به مرزنشینان استان چه چیزی بوده است؟ اظهارکرد: سهمیه سوخت مرزنشینان، رقم مشخصی است که اگر استان خراسان شمالی نیز مشمول این سهمیه شود، رقم اختصاصی به سایر استان هایی که هم اکنون آن را دریافت می کنند، کاهش می یابد.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر این سهمیه به خراسان شمالی اختصاص می یافت ۲۲ هزار و ۷۵۶ خانوار مرزنشین در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز این استان از این سوخت بهره مند می شدند.

قول وزیر کشور برای به نتیجه رساندن اختصاص سهمیه سوخت مرزنشینان

علی جدی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: اختصاص سهمیه سوخت به مرزنشینان خراسان شمالی مورد موافقت قرار نگرفته بود اما طی ۱۰ روز گذشته جلسه ای با وزیر کشور در مجلس برگزار و در آن قول به نتیجه رسیدن این مطالبه مهم مرزنشینان استان از وزیر مذکور اخذ شد.

وی ادامه داد: منتظر آن هستیم تا استاندار جدید انتخاب شود که پیگیری های دوباره برای اختصاص این سوخت صورت گیرد.

جدی تاکید کرد: متاسفانه خراسان شمالی با دارای بودن بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان از تمامی مزایای مرزنشینی محروم است بطوریکه در مناطق مرزی این استان نه معبر مرزی، نه بازارچه مرزی وجود دارد و نه سهمیه سوخت مرزنشینان به آن ها اختصاص می یابد.

وی افزود: از آنجاییکه رقم بودجه سهمیه سوخت مرزنشینان در کشور تغییر پیدا نکرده اگر استانی به آن استان ها اضافه شود، رقم اختصاصی کم می شود.

وی تصریح کرد: باید اصلاح بودجه سهمیه اختصاصی سوخت مرزنشینان در دستور کار قرار گیرد تا تمامی مرزنشینان بتوانند از آن بهره مند شوند.

ارسال ابلاغیه از سوی فراکسیون مرزنشینان برای بهره مندی مناطق جامانده از سهمیه سوخت مرزنشینان

محمد وحیدی نماینده مردم شهرستان های بجنورد، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم و مانه و سملقان نیز در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه مرزنشینان ساکن در شعاع ۲۰ کیلومتری مرزها از سهمیه سوخت مرزنشینان بهره مند می شوند، اظهارکرد: در گذشته این سهمیه به صورت سوخت به مردم پرداخت می شد اما بعد از آن به صورت نقدی به مردم اعطا می شود که یکی از مهمترین علل اختصاص آن، جلوگیری از قاچاق سوخت است.

وی توضیح داد: در گذشته که استان خراسان تفکیک نشده بود این سهمیه به برخی از مناطق خراسان بزرگ اختصاص می یافت اما بعد از تقسیم این استان، خراسان رضوی و جنوبی مشمول آن شدند. این در حالی است که خراسان شمالی با وجود داشتن مرز مشترک از آن محروم شد.

وحیدی تاکیدکرد: در فراکسیون مرزنشینان مقرر شد تا دوباره ابلاغیه ای به وزارت نفت و وزارت کشور ارسال شود تا آن سهمیه به روستاها و مناطقی که مشمول این سهمیه می شوند اما تاکنون به آن ها چیزی اختصاص نیافته نیز پرداخت شود.

وی در پاسخ به این سوال که گفته شده این سهمیه به استان هایی اختصاص می یابد که معبر باز مرزی داشته باشند؟ تصریح کرد: خراسان شمالی دارای گمرک مصوب است اما اینکه کشور ترکمنستان با بازگشایی یک معبر در این منطقه موافقت نمی کند، تقصیر مرزنشینان این استان نیست.

این نماینده مجلس بیان کرد: در حال حاضر کالاهای صادراتی خراسان شمالی از طریق مرزهای اینچه برون و باجگیران به ترکمنستان ارسال می شود بنابراین مبادلات مرزی صورت می گیرد.

وی تاکیدکرد: افرادی که در نقاط مرزی خراسان شمالی با کشور ترکمنستان زندگی می کنند به عنوان مرزبان تلقی می شوند و مرزبان هستند بنابراین باید از حق سهمیه سوخت مرزنشینان بهره ببرند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *