گزارش صبح‌امروزاز یک منبع درآمدی مهم در شهرمشهد:

جویندگان طلای کثیف موفق‌تر از شهرداری

عضوشورای شهر مشهد: 900 انبار غیرقانونی ضایعات در حاشیه مشهد وجود دارد

مرتضی یگانه

نام  طلای کثیف زمانی برای زباله های تولید شده توسط انسان انتخاب شد که بشر متوجه شد می‌تواند زباله‌ها را بازیافت و از زباله‌های دور ریختنی ثروت تولید کند، ثروتی که به دلیل ارزش بالای زباله در صورت بازیافت به آن لقب طلای کثیف را داده‌اند.

زباله‌های تولید شده به دست بشر دارای مزایا و معایبی است که امروز معایب آن در جامعه ما بیشتر خودنمایی می‌کند و سبب به‌وجود آمدن فضایی برای گسترش تعداد زباله‌گردها و رشد قارچ گونه انبارهای غیرقانونی ضایعات در کلانشهرهای کشور شده است.
اطلاعات به دست آمده از تفکیک زباله‌های تولیدی در ایران نشان می‌دهد که زباله تر خانگی با 70 درصد، بیشترین سهم را  از زباله‌های تولیدی روزانه تشکیل می دهند که عمده آنها پس مانده‌های غذایی و مواد فسادپذیر است.
از سوی دیگرعدم توجه به فرهنگ‌سازی صحیح برای تفکیک زباله‌های خشک سبب شده تا کلان‌شهرهای کشورهمانند تهران و مشهد با معضل رشد شدید زباله‌گردها برای بهره‌مندی از منافع مالی آن روبه رو شوند.
امروزه در حاشیه کلان‌شهرهای کشور انبارهای ضایعاتی وجود دارند که تقاضا برای خرید زباله‌ها را ایجاد و باعث می‌شوند تا به صورت تصاعدی به میزان زباله گردها در شهرهای کشور افزوده شود.
افزایش بی رویه تعداد زباله‌گرد‌ها

فاطمه سلیمی عضو شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص وضعیت نابسامان انبارهای ضایعات و زباله گردها در مشهد گفت: افزایش بی رویه تعداد زباله‌گرد‌ها در شهرهای کشور حاصل وضعیت اقتصادی بد و بی توجهی مسئولین امر در سالهای گذشته است.
عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد با بیان اینکه 70 درصد زباله های خشک تولیدی در مشهد متعلق به اصناف است بیان داشت: در بررسی های اخیر این موضوع در شورای شهر الزام ایجاد “طرح جامع پسماند” به معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد ابلاغ شده است.

مشکل از افراد زباله‌گرد نیست
وی با بیان اینکه مشکل ازافراد زباله گرد نیست، تصریح کرد: هنگامی که زباله‌ای در کنار خیابان وجود داشته باشد افراد نسبت به جمع آوری آن اقدام می‌کنند اما نباید از این موضوع غافل شد که دلیل اصلی این جمع آوری وجود داشتن مراکزغیرقانونی برای خرید این ضایعات است.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در حال حاضر سه شرکت با مدیریت شهری در زمینه جمع‌آوری ضایعات خشک از منازل همکاری می‌کنند و برنامه داریم تا میزان مشترکان این سه شرکت از 70 هزار به 200 هزار مشترک افزایش یابد.
سلیمی عنوان کرد: این موضوع به یکباره ایجاد نشده که بتوان به یکباره جمع‌آوری شود و قطعا ما در سال‌های آینده نیز با این ناهنجاری اجتماعی مواجه هستیم بنابراین باید برای ساماندهی آن طی سال‌های آینده برنامه‌ای دقیق و قابل اجرا طراحی کنیم.
عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد از وجود 900 انبار ضایعات غیرقانونی در حاشیه شهر مشهد خبر داد و گفت: به دنبال ایجاد طرحی هستیم که در گام اول به ساماندهی این انبارهای غیرقانونی بپردازد و در گام دوم این مراکز را از همکاری و به‌کارگیری کودکان در این مسیر منع کند.
وی با اشاره به وجود نگرانی‌ها در خصوص افزایش شدید این معضل در فضای عمومی جامعه خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که به تازگی با یکی از فعالان سرکنسولگری افغانستان در مشهد داشتیم این موضوع عنوان شد که از هر 8 کودکی که روزانه ازسطح  شهر مشهد جمع‌آوری می‌شود بین5 تا 6 نفر از آنها کودکان اتباع افغانستان هستند.
سلیمی تاکید کرد: با توجه به این مسئله اگر مدیریت شهری برای افغانستانی‌هایی که در شهر مشهد حضور دارند برنامه ای نداشته باشد قطعا شاهد ادامه این روند در سطح شهر خواهیم بود، اعتقاد داریم که اتباع افغانستانی نیز جزوی از جامعه ما هستند بنابراین باید در برنامه‌هایی که درحال طراحی داریم حتما میزان تاثیرگذاری آنها را در فعل و انفعالات شهری را مدنظر قرار دهیم زیرا اگر اگر آن‌ها نتوانند به شغلی برای خود دست پیدا کنند به کار جمع‌آوری ضایعات ادامه خواهند داد.

سیاست‌های شهرداری در این حوزه معیوب است
هم چنین غلامحسین صاحبی عضو شورای اسلامی شهر مشهد در این باره گفت: سیاست های شهرداری در این حوزه معیوب است؛ هشدارهای بسیاری داده شده اما عمل نمی شود به شکلی که شورا هم در دوره های گذشته همراهی کامل را با این موضوع نکردند و مدیریت شهری در این باره دارای نگاه حل مشکل نیست چرا که حاضر نیست قیمت واقعی تفکیک از مبدا را به شهروندان بپردازد.
عضو شورای شهر مشهد ادامه داد: ما از شهروندان تقاضا می کنیم که از مبدا زباله خشک خود را تفکیک کنند اما در قبال آن با حداقل ترین موارد موجود این لطف شهروند را جبران می‌کنیم، همه می‌دانند که با دو بسته نمک و تعدادی پلاستیک زباله نمی‌توان شهروندان را ترغیب کرد که زباله‌های خشک خود را در خانه تفکیک و تا زمان دریافت توسط شهرداری، آن را در خانه خود نگهداری کنند.

قیمت‌گذاری زباله واقعی نیست
صاحبی با بیان اینکه قیمت گذاری واقعی می‌تواند به موضوع تفکیک زباله از مبدا کمک کند، بیان داشت: برای رفع این معضل می‌توان از ظرفیت‌های موجود در ارزش زباله‌ها استفاده کرد، مثلا جمع‌آوری زباله‌های هر منطقه شهرداری را به یک پیمانکار بسپاریم و به او بگوییم که در قبال جمع‌آوری زباله‌های تر و خشک منطقه تحت نظرشان می‌توانند درآمد حاصل از جمع‌آوری زباله‌های خشک را بابت حق العمل انجام شده نزد خود نگه دارند.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: ساماندهی انبارهای ضایعات در اطراف شهر به‌خصوص مناطق حاشیه‌ای موضوعی است که در دوره‌های مختلف مدیریت شهری مورد غفلت قرار گرفته و اکنون بخشی از این نابسامانی را می‌توان حاصل بی‌توجهی گذشتگان عنوان کرد.

ایجاد مرکز 30 هکتاری اختصاصی ساماندهی انبارهای ضایعات

در دوره چهارم پیشنهادی به شورا در خصوص ایجاد مرکز 30 هکتاری اختصاصی ساماندهی انبارهای ضایعات در خارج از حریم شهر ارائه کردم که مورد قبول واقع شد اما زمان دریافت مجوزات احداث آن مرکز به طول انجامید.
در شورای ششم این موضوع مجددا مطرح شده و بناست تا با پیگیری ایجاد مرکز ساماندهی پسماند موضوع زباله گردها و انبارهای غیرقانونی ضایعات ساماندهی شوند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *