ریشه دو گانگی در اخبار مذاکرات وین چیست؟

مذاکره کنندگان اروپائی برای خارج شدن از وضعیت انفعالی با اتخاذ روش مذاکره سینوسی تلاش می کنند برای نگه داشتن ایران در میزمذاکرات، ضمن رو به جلو بردن نسبی گفتگوها،روند متهم سازی ایران به وقت کشی و زیاده خواهی را در فضای رسانه ای پیگیری کنند تا فشارها بر روی ایران کم نشود.

به گزارش روزنامه صبح‌امروز به نقل نور نیوز، نمایندگان سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات وین پس از دیدار با راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با صدور بیانیه ای اعلام کردند:

ما ساعت ها تعامل داشته ایم و همه هیئت ها به ایران فشار آورده اند که منطقی باشد. اما تاکنون هنوز نتوانسته ایم وارد مذاکرات واقعی شویم.

در این بیانیه تاکید شده که بدون پیشرفت سریع و با توجه به پیشرفت سریع برنامه هسته ای ایران، برجام خیلی زود به پوسته ای خالی تبدیل خواهد شد.

اعلام مواضع کشورهای اروپائی و اشاره به وارد نشدن نشست وین به “مذاکره واقعی” در حالی است که میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در  گفتگو با ریا نووستی اعلام کرد:من فکر می کنم اکنون احتمال این که ما به توافق برسیم در مقایسه با آنچه قبل از از سرگیری مذاکرات بود افزایش یافته است.

وی همچنین با انتشار توییتی از قرینه مهمی که تایید کننده پیشرفت مذاکرات است پرده برداشت و گفت: برای اولین بار در جریان مذاکرات وین ،سومین کارگروه با عنوان “زمان بندی اجرای توافق” تشکیل شد.

علی باقری مداکره کننده ارشد کشورمان در وین نیز طی روزهای گذشته ضمن ان که بر وجود اختلاف نظرهایی که در شش دور مذاکرات قبلی به صورت حل نشده باقی مانده بود تاکید کرده اما  به صورت محتاطانه، رو به جلو بودن مذاکرات را تائید نموده است.

نگاه مشترک ایران و روسیه که می شود بر اساس سایر شواهد موجود ان را به چین هم تعمیم داد در مقابل مواضع ناامید کننده اروپاییها عملا تداعی کننده نوعی تناقض در اخبار منتشره از میز مذاکرات در وین است.

هرچند اروپاییها و رسانه هایی که در جبهه غرب شمشیر میزنند طی روزهای اخیر تلاش کرده اند که با انتشار اخبار جعلی و تقطیع شده این گزاره را در ذهن مخاطبان جا بیاندازند که میان ایران با روسیه و چین هم اختلاف نظر وجود دارد و از این طریق رویکرد مجموعه مذاکره کنندگان را در برابر ایران واحد و یکدست نشان بدهند،لیکن کمتر کسی می تواند با توجه به ارتباط و رایزنی مستمر سه کشور ایران، روسیه و چین و اعلام مواضع هم سو از سوی آنها در قبال اصول مذاکرات  این دروغ پردازی ها را بپذیرد.

گفتگوهای روز گذشته وزرای خارجه ایران و روسیه و اخباری که طرفین از رویکرد یکسان تهران و مسکو در خصوص موضوعات اصلی در مذاکرات وین منتشر کردند به روشنی بر ابطال اخبار جهت دار رسانه های مرتبط با ضلع غربی مذاکرات صحه می گذارد.

غربیها پیش از آغاز دور جدید مذاکرات و در گام اول، بشدت بر روی گزاره وقت کشی و فرار ایران از مذاکره تبلیغ می کردند و تلاش خود را معطوف به بازگرداندن ایران به میز مذاکرات نموده بودند. هدف غرب از این اقدام، ایجاد” تله مذاکراتی” برای ایران و پیگیری “دیپلماسی اجبار” با بهره گیری از ابزارهای تهدید نظامی و سیاسی و بالا بردن فشارهای غیر حقوقی آژانس و جنگ رسانه ای بود تا از این طریق منویات خود را دیکته کند و در صورت عدم پذیرش آن از سوی کشورمان با آغاز “بازی مقصر نمائی” ایران را به زیاده خواهی،لجاجت و سرسختی متهم کند.

حضور قدرتمند و با برنامه ایران در مذاکرات اما این ترفندها را خنثی کرد و بازی طراحی شده را به هم زد.

اخبار رسیده به نور نیوز از مذاکرات وین حاکی است، مذاکره کنندگان غربی برای خارج شدن از وضعیت انفعالی با اتخاذ روش مذاکره سینوسی تلاش می کنند برای نگه داشتن ایران در میزمذاکرات، ضمن رو به جلو بردن نسبی گفتگوها،روند متهم سازی ایران به وقت کشی و زیاده خواهی را در فضای رسانه ای پیگیری کنند تا فشارها بر روی ایران کم نشود.

علاوه بر این، رویکرد ثابت طرفهای غربی در خصوص وزن دادن به موضوعات هسته ای در مذاکرات به جای تلاش برای از میان بردن عامل اصلی کندی روند توافق، یعنی مقاومت آمریکا در قبال لغو تحریم ها همچنان ادامه دارد و اقدام معنی داری در خصوص بازگشت طرفها به تعهدات خود در زمینه لغو تحریم ها مشاهده نمی شود.

اگر چنانچه طرفهای غربی در ابتدای بخش دوم دور جدید مذاکرات اعلام کردند  آمادگی بررسی کارشناسی پیش نویس های اصلاح شده از سوی ایران که بر اساس توافقنامه برجام تنظیم شده را داشته باشند، نیازی به طراحی رفتارهای پیچیده مذاکراتی و رسانه ای نبوده و توافق خوب می تواند به سرعت در دسترس طرفهای مذاکره قرار بگیرد.

اتلاف وقت به سود هیچیک از طرفین نیست مگر آن که هدف  نه دستیابی به توافق بلکه صرفا حداکثر سازی فشار با ابزار مذاکره باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *