مشهد با فقر زیرساخت‌ها برای فیلم‌سازی مواجه است

مرجانه حسین زاده

دانوش‌ یزدان‌پناه صبح امروز در نشست‌خبری پنج فیلم‌کوتاه در مشهد گفت: ما در مشهد با فقر زیرساخت‌ها و سخت‌افزارها مواجه هستیم، گرفتن مجوز سینمایی در مشهد واقعا طاقت‌فرساست. من فیلم‌ام را نتوانستم به فجر بفرستم چون مجوزش ویدئویی بود. همچنین اینکه نیروی متخصص در مشهد محدود است

در ابتدای این نشست رسول کاهانی، نویسنده و کارگردان مشهدی با بیان اینکه مشکل اقتصادی، بزرگ‌ترین دست‌انداز در مسیر تولید فیلم‌کوتاه است، گفت: تمام این پنج فیلم، یعنی فندک به کارگردانی خود بنده، روح‌خانه به کارگردانی حامد پریزاد، راه به کارگردانی دانوش‌یزدان‌پناه، ۹ به کارگردانی علی احمدی و شب‌ به روز نمی‌نشیند به کارگردانی فریماه ابراهیمی، بدون پشتیبانی‌مالی از سوی مدیران و متولیان فرهنگ و هنر مشهد و با بودجه‌ی شخصی تولید شدند.
کاهانی با اشاره به مشکلات کسب‌مجوز ساخت فیلم در مشهد، گفت: چرا در مشهد سینما آریا خراب می‌شود اما سینما لاله‌زار تهران به جد درحال بازسازی است؟ شاید عده‌ای دوست ندارند در مشهد کار سینمایی انجام شود. چندماه قبل همه شاهد بودیم که در مشهد به سعید سهیلی اجازه فیلمبرداری ندادند. اگر فیلم به جای ۱۰ دقیقه ‌۱۳ دقیقه شود، در مشهد دوباره باید پروسه کسب مجوز را برای همان ۳ دقیقه‌ی اضافه طی کنیم اما در تهران این‌گونه نیست.

پس‌از آن دانوش یزدان‌پناه کارگردان و منتقد سینما در خصوص فیلم “راه” اظهار کرد: فیلمنامه‌ی “راه” به نویسندگی رسول کاهانی و کارگردانی خود بنده سه زمان روایی دارد، حال، گذشته و آینده، و داستان یک انسان و رابطه‌اش با همسر و برادرش را روایت می‌کند و بسیار نزدیک به زندگی امروز ماست است.
کارگردان فیلم‌کوتاه “راه” با اشاره به تفاوت فیلم کوتاه و بلند، تصریح‌کرد: در فیلم بلند امکان استفاده از ابزارهای مختلف برای فهم اثر به مخاطب را داریم اما در فیلم کوتاه این‌گونه نیست و باید خیلی سریع به نتیجه‌گیری برسیم اما در فیلم کوتاه می‌توان به جنبه‌های هنری بیشتر پرداخت.
وی افزود: ما در “راه” تلاش‌کردیم تا از فرمی انتزاعی استفاده کنیم. فیلم “راه” یک اثر جاده‌‌ای است و ۸۰ درصد آن داخل ماشین اتفاق می‌افتد که جمعا زمان این اثر حدود ۱۲ دقیقه است.

این کارگردان بیان‌کرد: ما در مشهد با فقر زیرساخت‌ها و سخت‌افزارها مواجه هستیم، گرفتن مجوز سینمایی در مشهد واقعا طاقت‌فرساست. من فیلم‌ام را نتوانستم به فجر بفرستم چون مجوزش ویدئویی بود. همچنین اینکه نیروی متخصص در مشهد محدود است چراکه همه به تهران مهاجرت کرده‌اند. به عنوان مثال ما صدابردار، دستیار برنامه‌ریز و مدیرتولید خوب در مشهد به تعداد محدودی داریم. در تهران نیروی انسانی متخصص و زیرساخت‌‌ها فراوان و قیمت‌ها نیز مناسب است. خب این طبیعی‌ست که هنرمندان مدام در فکر کوچ‌کردن به پایتخت باشند.

رسول کاهانی در خصوص چگونگی بازگشت سرمایه در “فیلم کوتاه” گفت: فیلم‌کوتاه به صورت کلی یا به سفارش جایی ساخته می‌شود. یا عمدتا بازگشت سرمایه ندارد و فیلم‌ساز صرف علاقه آن را تولید می‌کند و در این‌صورت یک ریسک است زیرا ممکن است اثر در جشنواره‌های معتبر حضور پیدا کند و این‌گونه برای فیلمساز درآمدی هم داشته باشد، در غیر این‌صورت خیر.

دانوش یزدان‌پناه نیز در همین خصوص گفت: ساخت فیلم سینمایی در تمام دنیا یک ریسک است. فیلم بلند سرمایه‌ی زیادی می‌خواهد، فیلم‌کوتاه به آن سرمایه نیاز ندارد اما چالش‌ها و مشکلات مخصوص خودش را دارد. گشت ارشاد به خاطر ریحانه پارسا توقیف بود اما درنهایت به اکران رسید و می‌بینیم که بازگشت‌سرمایه‌ی خوبی هم دارد.

خا‌طر نشان می‌شود فندک به کارگردانی رسول‌کاهانی، روح‌خانه به کارگردانی حامد پریزاد، راه به کارگردانی دانوش‌یزدان‌پناه، ۹ به کارگردانی علی احمدی و شب‌ به روز نمی‌نشیند به کارگردانی فریماه ابراهیمی فردا ساعت ۱۵ در پردیس‌سینمایی هویزه مشهد با حضور عوامل این آثار اکران خواهد شد.

image_print
495 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *