هواشناسی هشدار داد:

تداوم آلودگی هوا در مشهد

علی نژاد

سازمان هواشناسی نسبت به تداوم آلودگی هوای ۶ کلانشهراز جمله مشهد هشدار داد و پرهیز از ترددهای غیر ضروری را توصیه کرد همچنین بر اساس هشدار دوم هواشناسی افزایش ارتفاع موج در سواحل جنوبی کشور قابل انتظار است.

به گزارش صبح امروز، با اعلام هشدار زردرنگ سازمان هواشناسی کشور، ادامه پایداری در هوا از روزشنبه(۲۹ آبان ماه) تا دوشنبه( اول آذرماه) پیش‌بینی شده است، بر اثر این پدیده مخاطراتی همچون افزایش غلطت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا به ویژه در ساعات صبحگاهی قابل انتظار است.

آلودگی هوای مشهد  برای یک شنبه ودوشنبه همم قابل انتظار است

براساس گزارش‌های دریافتی شنبه ( ۲۹ آبان ماه) شهرهای تهران، اراک، اصفهان، تبریز، کرج و مشهد درگیر این پدیده بودند. و براساس پیش بینی‌های هواشناسی یک‌شنبه (۳۰ آبان ماه)  تهران، کرج، تبریز و مشهد این شرایط را تجربه خواهند کرد. دوشنبه (اول آذر ماه) نیز این شرایط برای شهرهای تبریز و مشهد قابل انتطار است.

حاکمیت  این شرایط جوی می‌تواند باعث افزایش شاخص کیفیت هوا درحد ناسالم برای گروه‌های حساس و احتمال رشد آن تا ناسالم برای تمام گروه‌ها در مناطق صنعتی و پرتردد در صورت عدم کنترل منابع آلاینده ثابت و متحرک شود.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی پرهیز از ترددهای غیر ضروری به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری، تا حد امکان عدم فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز، مدیریت سوخت و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان شهرها در دستور کار قرار گیرد.

افزایش ارتفاع موج در سواحل جنوبی کشور

همچنین سازمان هواشناسی با اعلام هشدار زردرنگ دیگری از افزایش ارتفاع موج طی بعدازظهر شنبه (۲۹ آبان ماه) تا اوایل وقت یک‌شنبه (۳۰ آبان ماه ) خبر داد. مخاطراتی نظیر افزایش ارتفاع موج به ۱ تا ۱.۵ متر در نواحی ساحلی و در فراساحل تا ۲ متر قابل انتظار است. نواحی غربی و مرکزی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل خوزستان و بوشهر تحت تاثیر این پدیده هستند.

همچنین مخاطرات این پدیده می‌تواند احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، احتمال خسارت به قایق و شناورهای کوچک و نیمه سنگین و احتمال اختلال در فعالیت‌های دریایی را افزایش دهد. سازمان هواشناسی نیز توصیه می‌کند که احتیاط در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی صورت گیرد.

به گزارش صبح امروز هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

هوای مشهد ناسالم

مقایسه غلظت آلاینده ها طی روز گذشته (شنبه ) حاکی از آن بود که بر غلظت تمامی آلاینده ها نسبت به روز گذشته افزوده شده است.

بر اساس داده های جمع آوری شده از ایستگاه های سطح شهر وضعیت کیفیت هوا شهر مشهد در 24 ساعت گذشته با عدد شاخص کلی 106 در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد.

براساس گزارش مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد در صبح روز شنبه،   کیفیت هوا در ایستگاه های آوینی، سمزقند و خیام شمالی در شرایط قابل قبول و سایر ایستگاه های سطح شهر در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد. بیشترین بار آلودگی از ایستگاه واقع در میدان شریعتی با عدد شاخص ۱۳۱ در شرایط ناسالم برای گروه های حساس گزارش شده است.

برایان اساس توصیه شده است که افراد حساس فعالیت های طولانی خارج از منزل خود را کاهش دهند و همچنین از شهروندان عزیز تقاضا شده که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

عوارض بهداشتی و دستورالعمل احتیاطی
مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد اعلام کرده است که  با توجه به احتمال افزایش بروز علائم تنفسی در افراد حساس، تشدید بیماری های قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان، افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

image_print
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *