خبر تلخ درگذشت بازیگر شناخته شده و صدایِ‌ماندگار سینما و تلویزیون؛

پزشکان امیدوار بودند که دوام خواهد آورد!

مریم اصغری

در آغازین روزهای پاییز ۱۴۰۰ کرونا باز هم قربانی دیگری را از میان هنرمندان پیشکسوت گرفت و این بار قرعه تلخ این ویروس در جامعه هنری به نام سیامک اطلسی چهره شناخته شده با نیم قرن سابقه در حوزه بازیگری، دوبلوری، کارگردانی و نویسندگی افتاد.

زنده یاد اطلسی متولد 1315 بود و دهه ۴۰ کار خود را با گویندگی در انجمن گویندگان آغاز کرد تا اینکه در سال 1350 با پیشنهاد یکی از کارگردانان که فیلمش را برای دوبله آورده بود سر از دنیای بازیگری درآورد و تا همین سه سال قبل، در بیش از ۴۰ فیلم سینمایی و 30 مجموعه تلویزیونی به ایفای نقش پرداخت.

بدون شک وقتی نام او می‌آید، ناخودآگاه سِیر زمان ما را به سریال «پدرسالار» و شخصیت «عمو مصطفی» می‌برد. چراکه او در این مجموعه که در اوایل دهه 70 به روی آنتن رفت، در کنار پیشکسوتانی چون محمدعلی کشاورز، جمیله شیخی، حمیده خیرآبادی، ناصر هاشمی و… نقش ماندگاری را از خودش به جا گذاشت.

او در این چهار دهه در نقش‌های شاخص و متفاوتی بازی کرده و «حصین بن نمیر» فرمانده سپاه شام در مختارنامه میرباقری نیز از آن دست نقش‌هایی بود که ماندگار شد.

برخی دیگر از سریال‌های او نیز «پدر سالار»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «فرار بزرگ»، «پدرخوانده»، «کلانتر ۲»، «شیخ بهایی»، «تعبیر وارونه یک رویا»، «معمای شاه»، «هشت و نیم دقیقه» است و همچنین نامش در لیست بازیگران سریال در حال ساخت «سلمان فارسی» نیز دیده می‌شود.

آخرین حضور در قاب تلویزیون

سریال «اپیدمی»، آخرین حضور سیامک اطلسی در قاب تلویزیون محسوب می‌شود که در آن به ایفای نقش پرداخته و تا پیش از ابتلا به کرونا، سر صحنه آن حاضر می‌شده است.

او در این سریال، نقش دکتر نوروزی، صاحب بیمارستانی را بازی می‌کند که به نیروهای جهادی برای راه انداختن بیمارستان های صحرایی کمک و همه امکاناتش را در اختیار بیماران و گروه‌های درمانی قرار می‌دهد و در کوران کرونا در کنار مردم می‌ایستند. دکتر نوروزیِ سریال «اپیدمی»، سرانجام چشم از جهان فرو می‌بندد و حتی در سریال برایشان مراسم برگزار می‌شود که در واقعیت هم …

ناراحتی قلبی داشتند و حالشان رو به راه نبود!

سعید کمانی، تهیه کننده سریال«اپیدمی» در گفتگویی با ایسنا با اشاره به اینکه «بازی زنده یاد سلطانی حدود ۱۰ روز پیش در این مجموعه به پایان می‌رسد» میگوید: وزهای آخر که ایشان در صحنه بودند، ناراحتی قلبی داشتند و حالشان رو به راه نبود. ما ایشان را در همان بیمارستان عدل که صحنه کارمان بود، پیش متخصص بردیم که گفتند بهتر است دکتر فوق تخصص هم ایشان را ویزیت کند. خانواده ایشان مراحل ویزیت با فوق تخصص را در بیمارستان دیگری دنبال کردند اما یکی، دو روز بعد در تماسی اعلام کردند که آقای اطلسی به کرونا مبتلا شده‌اند.

پروتکل‌ها سر پروژه «اپیدمی» رعایت نمی‌شد!

در مقابل نیز فرزند زنده یاد اطلسی، درباره چگونگی ابتلای پدرش به کرونا که هیچ خبری هم از آن در رسانه‌ها منتشر نشده بود، بیان کرد: ایشان این اواخر سرِ سریالی به نام «اپیدمی» بودند که این کار را وقتی هر دو دوز واکسن را زدند و یک ماه هم از آن گذشت قبول کردند، چون در تمام ماه‌های گذشته از زمان شیوع کرونا تمام پیشنهادهای کاری را رد می‌کردند. در نهایت از آن‌جا که دوست داشتند کار کنند، به‌ویژه این‌که گفتند داستان آن درباره کرونا است و تمام شرایط برای کار، امن است برای بازی در پروژه تشریف بردند، البته ما (خانواده) ابتدا مخالف بودیم ولی به‌خاطر علاقه ایشان راضی شدیم و احتمال قریب به یقین پدرم در همین پروژه به کرونا مبتلا شدند چون من یک روز با ایشان همراه بودم و دیدم که جو آن‌جا شلوغ بود و پروتکل‌ها خیلی رعایت نمی‌شد و هر چقدر هم بگوییم رعایت می‌شد اما در نهایت این طور نبود.

سحر اطلسی افزود: «پدر من یک روز سر همین پروژه دچار سرگیجه می‌شوند و زمین می‌خورند که قاعدتاً ناشی از ضعف کرونا بوده است. چند روز بعد هم در منزل زمین خوردند که به بیمارستان مراجعه کردیم. اما درباره این‌که این موضوع را اطلاع‌رسانی نکردیم ماجرا این بود که بیماری‌شان (کرونا) آن‌قدرها نفس‌گیر نبود و پزشکان امیدوارانه می‌گفتند که دوام خواهند آورد، اما در آخر پس از دو هفته که در بیمارستان بودند متأسفانه این اتفاق افتاد.

فرزند سیامک اطلسی با اشاره به این‌که این بازیگر سر صحنه یک سریال به کرونا مبتلا شده بود، می‌گوید: «پدرم آن‌قدر از نظر جسمی سالم بود که شاید تا صد سالگی هم می‌توانست عمر کند، اما این بیماری لعنتی ایشان را از ما گرفت و ای کاش تمهیداتی در پروژه‌های تصویری اندیشیده شود تا از این اتفاق‌ها رخ ندهد.

پدر من هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند!

سحر اطلسی که خودش همانند پدر در حرفه دوبله فعالیت دارد، با رد صحبت‌های تهیه‌کننده سریال «اپیدمی» مبنی براین‌که «روزهای آخر که ایشان (سیامک اطلسی) در صحنه بودند، ناراحتی قلبی داشتند و حال‌شان رو به راه نبود» گفت: پدر من هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند و اتفاقاً چنان قدرت بدنی بالایی داشتند که با یک دست سوار اسب می‌شدند اما متاسفانه درگیری ریه، التهاب بسیار شدیدی را به وجود آورده بود و این التهاب شدید، قلب را تحت تاثیر قرار داد و چهارم مهرماه ایست قلبی کردند. اما جای سوال است که این دوست عزیز (تهیه‌کننده سریال اپیدمی) اعلام نکرده‌اند که سر همین پروژه پدر من زمین خوردند، مهره کمرشان کمی آسیب دید؟ ایشان هیچ بیماری قلبی نداشتند، اما همان زمین‌خوردگی آغاز سرگیجه‌های ناشی از کرونا بود که وقتی بار دوم در منزل تکرار شد، ایشان را به بیمارستان رساندیم و کار تا امروز ادامه پیدا کرد.

واکنش هنرمندان

از جمله آثار دیگر این بازیگر پیشکسوت در حوزه سینما نیز می‌توان به «روز واقعه»، «گلوگاه»، «دلتنگی‌های عاشقانه»، «مردی بدون سایه»، «پرونده»، «شاید وقتی دیگر»، «سفر پرماجرا»، «یک داستان واقعی»، «آن‌ها» و…. اشاره کرد.

در دو روز اخیر در فضای مجازی هنرمندان مختلفی به خبر درگذشت این هنرمند بی حاشیه واکنش نشان دادند، رسول صدرعاملی بخشی از فیلم «سمفونی تهران» را منتشر کرد و در کپشن آن نوشت: سیامک در همه دوران دهه های شصت و هفتاد و حتی هشتاد از بهترین مکمل های بازیگری در سینما بود و پر کار ، از بس همه دوست داشتند با او کار کنند. رفتنش هرچه تلخ باید پذیرفت ، مثل دیگر یاران از دست رفته در این دو سال که پذیرفتیم و چاره دیگری نبود و نیست.

فریدون جیرانی هم سکانسی از «مرگ تدریجی یک رویا» را منتشر کرد و درگذشت سیامک اطلسی را تسلیت گفت.

پرویز پرستویی نیز با انتشار خبر درگذشت این هنرمند ، از این اتفاق اظهار تاسف کرد.

صدای ماندگار در سینما و تلویزیون

زنده یاد اطلسی همچنین در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی همچون «مادر»، «جنگجویان کوهستان»، «پهلوانان»، «افسانه جومونگ» و… در قامت دوبلور ظاهر شده بود و با صداپیشگی در رابین هود، دامبو، داستان سباب بازی ها، ایکیوسان و… در دنیای کودکان نیز نقش داشت.

ناصر ممدوح، از دوبلورهای باسابقه کشورمان در توصیف شخصیت مرحوم سیامک اطلسی، یادآور می شود: ایشان واقعا انسان شریف، متین و مهربانی بودند. آقای اطلسی از دوبلورهای موفق کشورمان بودند. من خیلی وقت بود مرحوم اطلسی را ندیده بودم، راستش کرونا همه چیز را خراب کرده است و ما برای کارمان اصلا همدیگر را نمی بینیم و جدا، جدا سر کار حاضر می شویم. واقعا متعجبم، مرحوم اطلسی هر دو دُز واکسن را تزریق کرده بود

هیچوقت صدای بلندش را نشنیدیم

تورج نصر، دوبلور و بازیگر که به گفته خودش از دوستان صمیمی مرحوم سیامک اطلسی است نیز میگوید: ۵۰ سال است سیامک را می‌شناسم چه بگویم از این ۵۰ سال، اندازه یک دنیا با او خاطره دارم چون به غیر از همکار، ما با هم دوست بودیم حتی در مراسم ازدواجش هم حضور داشتم

او ادامه می‎دهد: ما سال‌ها پشت میکروفن با هم گفتیم و خندیدیم. او بسیار مرد پاکی بود. متاسفانه وقتی کسی می‌میرد همه از این حرف‌ها می‌زنند اما من واقعا از صمیم قلب می‌گویم که ذره‌ای در این سال‌ها نه من و نه هیچکس از این مرد آزاری ندید. او همیشه با صمیمیت می‌آمد و با صمیمیت هم می‌رفت، هیچوقت صدای بلندش را نشنیدیم.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *