"صبح امروز" به بررسی تبعات تغییرات قیمت خودرو و توقف تولید پراید می‌پردازد؛

پسا پراید

سیده ریحانه موسوی

Emeil: srm.6671@gmail.com

طی چند هفته اخیر بازار‌های موازی افزایش قیمت‌های نجومی را تجربه کردند و بازار خودرو نیز بی‌تاثیر از این بازار‌ها نبوده و افزایش قیمت‌ها در این بازار طی چند هفته اخیر با سرعت بیشتری صورت گرفته‌است.

به گزارش روزنامه “صبح امروز” با آغاز مرداد‌ماه بازارهای طلا، سکه و ارز روند ریزشی را آغاز کردند،اما ریزش قیمت‌ها در این بازارها موجب ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو نشده و قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان پر‌سرعت در حال افزایش است به گونه‌ای که قیمت ۲۰۶ تیپ دو فول که در آخرین روز تیر ماه ۱۴۹ میلیون تومان بوده‌، دیروز ۱۵۴ میلیون تومان اعلام شده‌ است.

جایگزین کردن پراید در حرف هیچ مشکلی را حل نخواهد‌کرد، بلکه این جایگزینی باید در عمل نیز صورت بگیرد، باید خودرو توزیع شود و شرکت‌های تولید کننده باید به تعهدات خود پایبند باشند

 

بنابر گفته مسئولان علت اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو با چنین سرعتی، متغیر‌های کلان اقتصادی هستند و با افزایش قیمت ارز، ساخت خودرو پرهزینه‌تر صورت خواهد‌ گرفت. با این وجود افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو با چنین سرعتی از نظر مسئولان نیز پذیرفته نیست. همان‌طور که معاون امور صنایع وزارت صنعت در خصوص وضعیت کنونی بازار خودرو گفته‌است که “در حال حاضر افزایش قیمت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم”.

به گفته کارشناسان بازار خودرو با وجود کاهش چشمگیر حجم معاملات در این بازار و رسیدن آن به کف مقاومت نمایشگاه‌داران خودرو در برابر کاهش قیمت‌ها می‌تواند دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها در این بازار باشند؛ چراکه قیمت‌های اعلام شده توسط نمایشگاه‌داران هرچند اندک، اما با یکدیگر تفاوت دارد و همه آن‌ها حکایت از افزایش قیمت‌ها در این بازار دارند. شرایط به گونه‌ای است که قیمت انواع خودرو‌های گروه پژو در حد فاصل اواخر تیرماه تاکنون افزایش چشمگیری را تجربه کرده‌ است و قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ فول از ۱۸۰ میلیون تومان به ۱۸۵ میلیون تومان افزایش‌یافته و یا قیمت پژو ۴۰۵ جی ال ایکس در این مدت ۳ میلیون تومان افزایش داشته و به ۱۳۳ میلیون تومان رسیده‌ است. قیمت پژو ۴۰۵ اس ال ایکس نیز از ۱۵۰ میلیون تومان به ۱۵۲ میلیون تومان رسیده‌ و قیمت پژو پارس ساده نیز افزایش ۲ میلیون تومانی را تجربه کرده‌ و به ۱۶۲ میلیون تومان رسیده‌ است‌. در بین خودروهای گروه پژو مدل ۲۰۰۸ آن افزایش ۱۵ میلیون تومانی را تجربه کرده و به ۶۳۰ میلیون تومان رسیده‌ است.

خودرو‌های سایر گروه‌ها نیز از این افزایش قیمت‌ها در امان نبوده‌اند به گونه‌ای که قیمت خودرو دنا پلاس دنده‌ای توربو از ۲۷۵ به ۲۹۹ میلیون تومان رسیده‌ و یا قیمت سمند ال ایکس ساده از ۱۳۵ میلیون تومان در ۳۰ تیرماه امروز به ۱۳۷ میلیون تومان رسیده‌ است.

قیمت خودرو تیبا ۲ نیز که در اواخر تیر ماه، ۹۵ میلیون تومان اعلام شده‌بود امروز به ۹۹ میلیون تومان رسیده‌ است و قیمت خودرو سیتروئن سی ۳ نیز از ۶۳۰ میلیون به ۶۴۵ میلیون تومان رسید، اما در میان این افزایش قیمت‌ها، خودرو سوزوکی گرند ویتارا کاهش قیمت ۲۰ میلیونی را تجربه کرده‌ و قیمت آن به ۷۷۰ میلیون تومان رسید.

 

اکنون بسیاری از خودرو‌های ثبت‌نامی بعد از گذشت ۴ تا ۶ ماه هنوز به دست مصر‌ف‌کننده نرسیده‌اند و طبیعی است که بازار دچار چنین روندی شود

 

 

سرپرست وزارت صمت دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها در این بازار را شکاف میان عرضه و تقاضا می‌داند و به گفته وی در صورتی که خودرو‌های سفارش داده‌شده به مشتری تحویل داده‌ شود کمی از التهاب بازار خودرو کاسته خواهد‌ شد.

در راستای کاهش شکاف بین عرضه و تقاضای خودرو در بازار از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱۴ هزار خودرو در کشور به  مشتریان تحویل داده شده‌ که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۳۰ درصدی داشته‌ است، اما این افزایش تحویل خودرو به مشتریان نه تنها از سرعت رشد قیمت‌ها در این بازار نکاست، بلکه با افزایش قیمت‌ها در بازار‌های ارز و طلا افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو شتاب بیشتری گرفته‌ است.

در خصوص توقف تولید پراید نیز به نظر می‌رسد پس از توقف تولید پراید با کمبود مواجه خواهیم شد و قیمت پراید نیز موقتا برای مدتی بالا می‌رود، اما بعد از آن پایین می‌آید چرا که مردم در درازمدت با این مسئله کنار می‌آیند.

در دو ماه اخیر قیمت خودروها ۷۰‌ تا ۸۰ درصد افزایش داشته‌ و متاسفانه هیچ‌گونه نظارتی وجود ندارد و زمانی که عرضه وجود نداشته باشد بازار خود‌به خود به این شکل در می‌آید

 

اگر خودرو جدیدی از راه نرسد و خط تولید پراید متوقف شود قطعاً قیمت خودرو گران خواهد‌شد؛ این در حالی است که با معرفی خودروی جدید یکی از شرکت‌های خودروسازی قیمت این خودرو نه تنها گران نمی‌شود بلکه ارزان‌تر هم خواهد شد؛ مثل زمان تولید خودروی پیکان که این اتفاق افتاد. بعد از معرفی پراید و جایگزینی این خودرو به جای پیکان قیمت این خودرو نه‌تنها گران نشد، بلکه به مرور زمان قیمت این خودرو قدیمی روند ارزانی را به خود گرفت.

برای بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی مشهد به گفت‌وگو پرداختیم تا چرایی ایجاد چنین شرایطی را جویا شویم.

بازار خودرو دورنمای زیبایی ندارد

حمید‌رضا حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار “صبح امروز” در خصوص تاثیرات تغییرات قیمت خودرو بر آینده خریدوفروش می‌گوید: با توجه به اینکه قیمت خودرو‌های داخلی از قبل گران‌تر شد، متاسفانه دور نمای زیبایی نخواهد داشت، مگر اینکه اتفاقی رخ دهد یا عرضه‌ای صورت بگیرد در غیر این صورت با روندی که در حال حاضر در بازار خودرو وجود دارد این بازار آینده مطلوبی نخواهد داشت.

ترس از معامله در بین مردم

وی می افزاید: اکنون قیمت خودرو‌های ایرانی بسیار افزایش یافته‌ و سازمان‌های زیربط مانند سازمان حمایت از مصرف‌کننده باید به طور جدی وارد کار شوند و بررسی کنند که چرا این بازار تا این حد آشفته و به حال خود رها شده‌ است و افراد هرکاری که دوست‌ دارند، انجام می‌دهند. در این شرایط نه خریدار جرات خرید دارد و نه فروشنده جرات فروش. خریدار کمابیش وجود دارد، اما فروشنده کم است و این بازار در بلاتکلیفی بزرگی به سر می‌برد.

تبعات توقف تولید پراید

حیدری با اشاره به تبعات توقف پراید اظهار می‌کند: با شرایطی که این روز‌ها بر بازار خودرو حاکم‌است، بحث خروج مطرح نیست بلکه بحث ورود مطرح است. هرچقدر که میزان خروج خودرو بیشتر شود کار ما نیز محدود می‌شود. زمانی که پراید روی خط تولید بود قیمت آن به حدود ۱۰۰ میلیون تومان رسید اکنون تصور کنید با متوقف شدن تولید آن چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ ما نیاز به توزیع داریم؛ زیرا زمانی که تقاضا زیاد است توقف تولید خود مزید بر علت می‌شود و افزایش قیمت بیشتری را در پی دارد.

عدم تعهد خودروسازان عامل آشفتگی بازار

وی در خصوص جایگزینی خودروی پراید ابراز می‌کند: جایگزین کردن پراید در حرف، هیچ مشکلی را حل نخواهد‌ کرد، بلکه این جایگزینی باید در عمل نیز صورت بگیرد، باید خودرو توزیع شود و شرکت‌های تولید‌کننده به تعهدات خود پایبند باشند. اکنون بسیاری از خودرو‌های ثبت‌نامی بعد از گذشت ۴ تا ۶ ماه هنوز به دست مصرف‌کننده نرسیده‌اند و طبیعی است که بازار دچار چنین روندی شود وچنین حالتی را به خود بگیرد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در ادامه می‌گوید: ما با اتحادیه تهران هماهنگ هستیم، اما زمانی که توزیع صورت نمی‌گیرد و شرکت‌های تولید‌کننده در‌ پاسخ به بی‌تعهدی و دلیل عدم توزیع اظهار دارند که خودرو جهت توزیع ندارند، کاری از پیش نمی‌رود و مشکلی حل نمی‌شود. مسئولان باید وارد کار شوند، اگر تولید و توزیع روند منظمی به خود بگیرد، قطعا بازار به این شکل نخواهد‌بود.

خودروهای ایرانی در امتحان استاندارد مردود هستند

وی تصریح می‌کند: در ۲ ماه اخیر قیمت خودروها ۷۰‌ تا ۸۰ درصد افزایش داشته‌ و متاسفانه هیچ‌گونه نظارتی وجود ندارد و زمانی که عرضه وجود نداشته باشد بازار خود‌به‌خود به این شکل در می‌آید علاوه بر آن، این قیمت‌ها هیچ‌گونه برابری با کیفیت و آپشن‌های موجود در خودرو‌ها ندارند و استاندارد خودرو‌ها روز به روز کاهش پیدا می‌کند و ۸۰ تا ۹۰ درصد از خودروها از نظر استاندارد مردود هستند.

برچسب‌ها: توقف تولیدپراید/ بازارخودرو/ گرانی خودرو/ استاندارد خودرو/ ثبت نام خودرو / لیزینگ / قیمت خودرو

image_print
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *