حال برق ناخوش نیست؛

تابستان بدون خاموشی اجباری!

مریم اصغری
مدیرعامل برق منطقه‌ای خراسان با تاکید بر اینکه «پایین‌ترین شاخص سائیدی در کشور ( متوسط خاموشی هر مشترک در سال)متعلق به خراسان رضوی است» عنوان کرد: در تابستان با خاموشی اجباری صنایع مواجه نخواهیم شد اما در صورتی که کارخانه یا صنعتی در مشهد، شیوه نامه‌های تفاهم شده با وزارت صمت در خصوص کنترل و مدیریت مصرف را رعایت نکند، مشمول قطع برق خواهد شد.
حسین محمودی در نشست خبری مدیران عامل صنعت برق خراسان که با محوریت گذر از اوج بار تابستان 1402 برگزار شد، مطرح کرد: حجم بار سرمایشی در فصل تابستان به یکباره نزدیک به 50 درصد افزایش می‌یابد و 30 هزار مگاوات بر حجم مصرفی اضافه می‌شود، در حالی که سقف ظرفیت عملی آن 62 هزار مگاوات است. بنابراین باید مصرف برق خانگی، کشاورزی، صنعتی و… به‌خوبی مدیریت شود تا در روزهای گرم سال با مشکل قطع برق مواجه نشویم.
خاموشی اجباری نداریم!
وی با اشاره به اینکه «حال صنعت برق ناخوش نیست»گفت: برق ما توانمند است و فقط باید روی بهینه‌سازی مصرف کار شود، ما ظرفیت‌های جدیدی در صنعت برق ایجاد کردیم و با تاکید و پیگیری وزیر نیرو بدون نصب نیروگاه، از طریق ظرفیت‌های مجازی و پنهان برق تامین می‌کنیم.
مدیرعامل برق منطقه‌ای خراسان درپاسخ به خبرنگار «صبح امروز» در خصوص خاموشی اجباریدر تابستان سال جاری در بخش صنایع و خانگی اظهار کرد: زمانی که درجه حرارت هوا افزایش می‌یابد، برخی از تجهیزات در شبکه برق رسانی دچار مشکل می‌شوند که قطعی کوتاه مدت برق را برای برخی از مشترکین به دنبال دارد. اما این به معنای خاموشی اجباری نیست.
محمودی با بیان اینکه «امسال براساس مصوبه هیئت وزیران؛ صنایع، ادارات و بخش‌های کشاورزی موظف شدند براساس تفاهم با وزارت نیرو مصرف برقشان را کاهش دهند یا متعادل کنند» افزود: با این تفاهم نامه که به واسطه صمت با صنایع به انجام رسیده است، برق صنایع ناگهانی قطع نمی‌شود اما پایش مصرف برق با شرکت توزیع برق است و اگر در ساعات مشخص شدهودربرنامه‌ایمتنوع،صنایع یا کارخانه ای برق مصرفی را بر مبنای شیوه نامه‌های موجود مدیریت و رعایت نکند، مشمول قطع برق خواهد شد.
مصرف برق 33 مشترک معادل کل صنایع خرد استان
وی ادامه داد: صنایع مشهد متشکل از صنایع فعال در شهرک‌های صنعتی توس، کلات، چرمشهر و دیگر صنایع این کلانشهر، سهم ۲۵ درصدی انرژی در کیلووات ساعت از مجموع کل برق مصرفی این شهر را به خود اختصاص داده اند؛ این عدد به میانگین مجموع سال مربوط است و مدیریت مصرف برق به  صورت لحظه‌ای ارزیابی و پایش می‌شود.
مدیرعامل برق منطقه‌ای خراسانتاکید کرد: 33مشترک صنعتی در استانهای خراسان در زمره صنایع بزرگ به شمار می‌روند که بیش از هفت مگاوات ساعت برق مصرف دارند که مصرف آنها معادل کل صنایع خرد این سه استان است.
محمودیبا اشاره به محدودیت‌های مصرف در ادارات و بانک‌ها نیز عنوان کرد: طبق مصوبه هیات وزیران، ادارات باید در ساعات اداری تا ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و در ساعات غیراداری تا ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل مصرف برق خود را کاهش دهند.هرچندبیشتر ادارات و نهاد‌های مشهد الگوی مصرف را رعایت کرده اند؛ لیکن روزانه برق تعداد کمی به دلیل رعایت نکردن الگوی مصرف، قطع می‌شود.
قبض رایگان!
وی در خصوص مصرف برق بخش خانگی نیز عنوان کرد: امسال ظرفیت‌های جدیدی از طریق بورس در بحث صرفه‌جویی و اندازه‌گیری داریم و مواردی که کاهش مصرف را نشان می‌دهد هزینه‌های کمتر و قبض‌های رایگان را برای آن مشترک ثبت می‌کند. هرچند سال گذشته نیز بیش از یک میلیون قبض رایگان صادر شده است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان اضافه کرد: طبق برآورد شبکه برق کشور 12 هزار مگاوات ناترازی داریم و علت آن خارج شدن برخی از نیروگاه‌ها به دلیل تعمیرات بوده، موضوعی که در طول سال اتفاق می‌اُفتد و فقط مختص فصل تابستان نیست، اما با این وجود شرکت برق منطقه‌ای خراسان همواره در رتبه اول تامین و مدیریت برق کشور قرار داشته است.
محمودی با اشاره به اینکه «ما بیش از 25 کیلومتر تونل انرژی در شهر مشهد داریم که هر کیلومتر آن بیش از 300 میلیارد تومان هزینه دارد» بیان کرد: 15 کیلومتر تونل انرژی دیگر نیز در دست اجراست و دربرنامه درازمدت 53 کیلومتر دیگر هم اضافه خواهد شد.
وی در پایان تاکید کرد: ۳۰سال است که شبکه برق کشور «بلک اوت» یا قطع نشده در حالیکه کشورهای دیگر مانند ترکیه این قطعی سراسری شبکه را داشته اند!

ارسال لیست پر مصرف‌ها به سازمان بازرسی
محمدرضا رمضانی،مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد نیز ضمن تشریح مصوبه هیئت دولت مبنی بر کاهش ۳۰ درصدی مصرف انرژی دستگاه‌های اجرایی در ساعت اداری و کاهش ۶۰ درصدی برق در ساعات غیر اداری گفت: اجرای مصوبه هیئت دولت، تغییر ساعات کاری ادارات ، مدیریت مصرف انرژی در بخش صنایع و ایجاد تفاهم نامه با واحدهای تولیدی، مدیریت مصرف انرژی در بخش کشاورزی از ساعت ۱۱ تا ۱۵ و ۱۳ تا ۱۷ ، استفاده از دستگاه‌های مولد و دیزل‌های تولید پراکنده ، تعیین سقف مصرف در بخش‌های خانگی بویژه واحدهای تجاری و در نظر گرفتن ابزارهای تشویق و اطلاع رسانی از جمله اقدامات اساسی در مشهد و جزو ۱۴۰ اقدام اساسی وزارت نیرو برای گذر موفق از پیک بار تابستان ۱۴۰۲ می‌باشد.
تامین برق پایدار و مطمئن
همچنین محسن ذبیحی نیز گفت: در توزیع برق خراسان رضوی یک میلیون و ۴۵۰ هزار مشترک تحت پوشش هستند که ۲۰ هزار مشترک با تعرفه کشاورزی بوده و اگرچه درصد کمی محسوب می‌شوند اما ۵۰ درصد مصرف برق را به خود اختصاص داده‌اند.: طبق مصوبه دولت ، چاه‌های کشاورزی روزانه باید ۵ ساعت مدیریت مصرف داشته باشند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی از وجود ۴۵ هزار کیلومتر شبکه توزیع در خراسان رضوی به عنوان طولانی ترین شبکه توزیع کشور خبر داد و گفت: تمام سعی و تلاش کارکنان ما ایجاد برق پایدار و ایمن است ضمن اینکه از پایین‌ترین شاخص سائیدی ( متوسط خاموشی هر مشترک در سال) برخورداریم.
مشهد 25 کیلومتر تونل انرژی زیرزمینی دارد
در ادامه نشست نیز بازدید از تونل انرژی پست 400کیلو ولت GIS اما رضا و پست تک ترانس جانباز انجام شد. معاون طرح و توسعه برق منطقه‌ای خراسان رضوی «با اشاره به اینکه پروژه 400کیلوولت اولین وبزرگترین پروژه در صنعت برق خراسان است» ابراز کرد: در مکان‌های پرجمعیت عبور خطوط انتقال و هوایی ممکن نیست چراکه دکلی که 40متر ارتفاع و 12متر پاشنه دارد را نمی‌توان درمناطق پرتردد جانمایی کرد. این پست نیز برای اولین بار است که در محل پرتردد هسته مرکزی مشهد اجرا می‌شود تا انتقال انرژی برق به هسته مرکزی به درستی انجام گردد.
زارع زاده با اشاره به اینکه « تجهیزات GIS بالاترین تکنولوژی صنعت برق در دنیا است» مطرح کرد: این تکنولوژی باعث شده بتوانیم پروژه‌های چندهزارولتی را در محیطی بسته و در داخل شهر اجرا کنیم و دیگر با چالش‌هایی چون تامین انرژی و حتی زیربنای ساخت درمناطق پرجمعیت مواجه نباشیم.
ویبا اشاره به تونل انرژی در حال ساخت نیز با تاکید بر اینکه « تاکنون در شهر مشهد حدود 25 کیلومتر تونل انرژی زیرزمینی احداث کردیم» ادامه داد: شرکت برق منطقه‌ای خراسان برای رفاه مردم، به جای قرار دادن کابل‌های دفنی، تونل انرژی را اجرا می‌کند که هم اکنون بین خطوط سه و یک قطار شهری مشهد قرار گرفته است. اجرای طرح‌های مزبور کمک می‌کند که ناترازی در صنعت برق کاهش یابد و بتوان با مصرف بهینه و مدیریت مطلوب برق در کنار افزایش ظرفیت در انتقال توزیع و فوق توزیع برق، اعمال محدودیت برای مصارف برق را از بین برد.
30درصد پیشرفت فیزیکی در تونل در حال ساخت
مجری ساختمان تونل شرکت برق منطقه‌ای خراسان نیز با اشاره به اینکه «تونل در حال ساخت فعلی به طول 5.5 کیلومتر است و پیشرفت فیزیکی 30 درصدی دارد» عنوان کرد: این تونل در 17 متری عمق زمین درکنار خط 1 و 3 قطار شهری ایجاد شده است.
دکتر حسنیان ادامه داد: در حال حاضر در این پروژه 6 شفت فعال داریم که در هر شفت، 2 گروه مشغول به کارهستند و هرگروه روزانه تنها 1.2 متر گام پیشروی و مجوز حفاری دارد وحفاری‌ها نیز به صورت نیمه مکانیزه ودستی انجام می‌گردد.
تلفیق نیروی جوان و استفاده از تجربیات نیروهای گذشته
همچنین رئیس گروه کارشناسان پست در برق منطقه‌ای خراسان با اشاره به پست تک ترانس جانباز عنوان کرد: با تلفیق نیروی جوان و استفاده از تجربیاتت نیرو.های گذشته و البته تغییراتی در سیستم GIS، توانستیم برای اولین بار در کل ایران به صورت منحصر به فرد طرحی را به بهره برداری برسانیم که به واسطه آن از کابل 132کیلوولت انشعاب بگیربم.
کمال زارع رضایی افزود: هرچه مصرف یک منطقه بالاتر باشد، ولتاژ پایین تر است. در این بین ما با تکنولوژِی GIS؛ 132هزار ولت را به داخل شهرمی‌رسانیم چراکه تضمین کردیم 220 ولت را بدون افت وشتابی که باعث صدمه به دستگاه‌ها شود، به مشترکین تحویل دهیم. ترانس 30مگاولت‌آمپری فعلی این پست نیز برق 6000 خانوار را تامین می‌کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *