توصیه ایران به آذربایجان

به جای رسانه به گفت‌وگوی دیپلماسی بپردازید

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان چهارشنبه هفته آینده در تهران برگزار می‌شود.

سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات صورت گرفته بین آقایان باقری و انریکه مورا یک مقام عالی رتبه اتحادیه اروپا اظهار کرد:‌ گفت‌وگوهای پنج شنبه گذشته گفت‌وگوهای خوب و سازنده‌ای بود و نکاتی که ایران باید به هماهنگ کننده گفت‌وگوها می‌گفت منتقل شد و دو طرف توافق کردند که طی روزهای آینده این گفت‌وگوها در بروکسل ادامه پیدا کند. این توافق دو سویه بوده است.

وی ادامه داد: چالش‌ها و موانعی که باعث شد شش دور مذاکرات وین به نتیجه نرسید در این گفت‌وگوها مورد مذاکره قرار می‌گیرد و باید در رایزنی‌ها در ارتباط با آن‌ها صحبت شود.

خطیب زاده گفت:‌ اجازه بدهید که این گفت‌وگوها در مسیر خود ادامه پیدا کند و مطمئن هستم که آقای باقری به زودی نکات مورد نظر خود در این زمینه را بیان می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات رئیس جمهور آذربایجان علیه ایران از جمله در مورد بحث قاچاق مواد مخدر گفت:‌ توصیه ما به برادرانمان در کشور آذربایجان این است که پیش از پرداختن به اظهارات رسانه‌ای اجازه بدهند که گفت‌وگوها بین مقامات دو کشور همچنان از کانال‌های دیپلماسی ادامه پیدا کند. آن‌ها از کانال‌های دیپلماسی پیام‌های خوب، سازنده و با نگاه برادرانه‌ای ارسال کرده‌اند و باید اجازه داد که این گفت‌وگوها از همین مسیر ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: ‌شاید روشن باشد که برخی از اظهارات رسانه‌ای از سوی مقامات آذربایجان با چه هدفی انجام می‌شود. البته من نیت‌خوانی نمی‌کنم و ما به مقامات آذربایجان توصیه می‌کنیم که عنان کلام را داشته باشند و اجازه ندهند که طرف‌های ثالث برای آن‌ها دام پهن کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان یک روابط بسیار طبیعی است،‌ گفت:‌ آن‌ها باید مراقبت کنند و اجازه ندهند که این روابط طبیعی به وسیله دست‌های مصنوعی دچار خدشه شود.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد برگزاری نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در ایران گفت: چهارشنبه هفته آینده نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان به صورت حضوری در تهران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد:‌ این اجلاس یک روزه خواهد بود و دستور کار نشست تهران ادامه رایزنی‌های نشست قبلی است که به صورت مجازی برگزار شد. در واقع کشورهای همسایه افغانستان در این نشست متمرکز خواهند بود که چگونه می‌توانند به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان که منجر به تحقق صلح و ثبات در این کشور شود، کمک کند.

وی همچنین گفت:‌ در این نشست روسیه نیز حضور خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین اعلام کرد که ایران در نشست روسیه که در مورد افغانستان برگزار می‌شود در سطح نماینده ویژه حضور پیدا خواهد کرد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد برخی از اظهارات مطرح شده در مورد گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا و ادامه این گفت‌وگوها در بروکسل و اظهارات اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین در مورد این مذاکرات گفت:‌ گفت‌وگوها بین ایران و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات برجام انجام شده است و این مذاکرات قرار است طی روزهای آتی در بروکسل ادامه پیدا کند. باید اجازه دهیم که این مذاکرات در مسیر خود ادامه پیدا کند و در آینده به نقطه و مسیری پیش خواهد رفت که جزئیات بیشتری را در مورد آن بیان خواهیم کرد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات برجام تصریح کرد:‌ پرونده مذاکرات در وزارت خارجه پیگیری می‌شود و با ترکیب جدید انجام می‌شود. همان طور که پیش از این گفتم آقای دکتر باقری در ادامه مذاکرات هفته پیش خود با آقای مورا به بروکسل می‌روند و در مورد مذاکراتی که در تهران انجام دادند و همچنین موضوعاتی که باقی مانده رایزنی‌های خود را ادامه خواهند داد.

وی با تأکید بر اینکه آنچه که توسط رئیس جمهور و وزیر خارجه گفته شده این است که مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و تصمیم قطعی در این چارچوب است. فرایند تصمیم‌گیری در این خصوص به نتیجه رسیده است و اکنون در حال بررسی چالش‌هایی هستیم که در شش دور مذاکرات وین به وجود آمده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین تأکید کرد: ما هیچ وقت پیش شرطی برای آمریکا تعیین نکرده‌ایم چرا که آمریکا عضو برجام نیست و آنچه که گفته‌ایم مربوط به برگشت آمریکا به برجام است و مربوط به بازگشت آمریکا به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است. هدف اصلی اطمینان از برداشته شدن همه تحریم‌ها و گرفتن تضمین در این زمینه است تا واشنگتن بار دیگر دنیا را به سخره نگیرد تا هدف‌مان از انجام گفت‌وگوهای عمل‌گرا محقق شود.

وی در مورد صحبت‌های امیرعبداللهیان در ارتباط با اینکه آمریکا اقدام عملی پیش از مذاکرات انجام دهد، گفت:‌ آنچه که آقای امیرعبداللهیان مطرح کردند این بود که دولت آمریکا می‌توانست به جای ادامه دادن راه ترامپ روند مجزایی را پیگیری کند اما این کار را نکرد. همچنان فشار حداکثری ترامپ علیه ایران را دنبال می‌کند.

خطیب زاده گفت:‌ با کلام، نیت مشخص نمی‌شود و این اقدام و عمل است که می‌تواند نشان دهد که تغییرات صورت گرفته ولی ما آنچه که می‌بینیم ادامه مسیر گذشته است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *