رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در بازدید از طرح نوسازی عامل مطرح کرد:

جلوگیری از گسترش شهر با بهسازی بافت‌های فرسوده

رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در بازدید از طرح نوسازی حرعاملی گفت: به جای گسترش شهر باید از بافت‌های فرسوده شهری که از زیرساخت‌های نسبی برخوردار هستند، استفاده کنیم. اما این طرح در چه محدوده‌ای و از چه زمانی آغاز شده است و اکنون چه شرایطی دارد.

بافت فرسوده حرعاملی کجاست؟

محدوده حر عاملی در فاصله 2.5 کلیومتری از حرم مطهر علی ابن موسی الرضا (ع)، علیرغم نزدیکی با منطقه مرکزی شهر مشهد (با بافت ارگانیک)، دارای بافتی کاملاً شطرنجی است.
این محدوده که در حدفاصل حرم تا میدان فردوسی قرار دارد، میان دو قطب تاریخی و مدرن شهری قرار گرفته است. محدوده خیابان حر عاملی در بخش جنوبی منطقه 2 شهرداری مشهد و در طرفین دو حوزه برنامه ریزی مرکزی شهر مشهد و میانی غربی شهر مشهد واقع شده است. بخش شرقی آن در حوزه مرکزی و بخش غربی در حوزه میانی غربی قرار دارد.

آغاز طرح از 8 سال قبل
در سال 1382در راستای نوسازی بافت کهن‌سال این محدوده و ساماندهی کاربری‌های تجاری، مسکونی و خدماتی، مهندسان مشاور آبان «طرح نوسازی حر عاملی» را در مساحتی بالغ بر 3.5 هکتار برنامه ریزی نمود. ولی مجددا طرح محور عامل در مورخه 6/12/91 توسط معاونت مالی و اداری شهرداری مشهد در قالب طرح موضعی محدوده خیابان های قرنی و حر عاملی به مهندسان مشاور مهرازان ارجاع شد که در این طرح محدوده ای نزدیک به 60 هکتار درگیر مداخله شد.
طرح بازسازی محور حر عاملی از سال 92 توسط شهرداری مشهد با خرید و آزادسازی پلاکهای واقع در پروژه های سرمایه گذاری شروع شد. تا کنون تعداد 228 پلاک با مساحتی در حدود 32450 مترمربع تملک و آزادسازی شده است.
با شکل گیری سازمان بازآفرینی فضاهای شهری در شهرداری مشهد، مدیریت حر عاملی نیز به عنوان یکی از زیر مجموعه های این سازمان قرار گرفت.

استفاده از منابع موجود شهر

رئیس شورای اسلامی شهرمشهد در حاشیه بازدید از پروژه محور خیابان عامل  اظهارکرد: پیش از گسترش شهر باید از منابع موجود شهری مانند بافت‌های فرسوده که حداقل زیرساخت‌های شهری را دارند، استفاده کنیم.

حسن موحدیان وی افزود: با گسترش شهر باید زیرساخت‌های زیادی را ایجاد کرد که منابع زیادی را می‌طلبد؛ علاوه بر آن، با گسترش شهر مشکلات مختلف دیگری نیز بوجود می‌آید.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس گفت: شورای ششم، همانند دولت و مجلس، توجه ویژه‌ای به بافت‌های فرسوده دارد و بنابراین سعی می‌کنیم از اوراق مشارکت دولت در این موضوع استفاده کنیم.

عدم دریافت اوراق مشارکت برای بافت عامل

موحدیان با بیان اینکه متاسفانه در سال جاری اوراق مشارکت برای محور خیابان عامل گرفته نشده، گفت: امسال اوراق مشارکت برای بافت پیرامونی حرم مطهر، حاشیه شهر، مترو و اتوبوس اخذ شده و امیدوارم سال آینده بتوانیم برای محور خیابان عامل نیز اوراق مشارکت دریافت کنیم.

وی با اشاره به پروژه بهسازی محور عامل بیان کرد: این پروژه مدت زیادی است که آغاز شده ولی پروژه‌های توسعه‌ای خوبی در آن اجرا نشده است.

محورعامل را به یک محله فعال اقتصادی تبدیل می‌کنیم

رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با بیان اینکه خوشبختانه دو پروژه بسیار خوب در این محور در حال ساخت است، گفت: محور عامل در گذشته محوری اقتصادی شهر بوده که درحال حاضر وضعیت خوبی ندارد اما امیدوارم در این دوره شورای شهر به سرانجام برسد.

موحدیان با اشاره به نشستی که با جمعی از نمایندگان مردم محله در خیابان عامل برگزار کرده بود، ادامه داد: در این جلسه مشکلاتی مطرح شد و سعی می‌کنیم محور عامل را به یک محله فعال اقتصادی تبدیل کنیم.

نارضایتی مردم از برخی پروژه‌ها

وی توضیح داد: متاسفانه پروژه‌های زیادی را در شهر آغاز کرده‌ایم که باعث نارضایتی مردم شده است؛ اگر پروژه‌ای شروع می‌شود باید حتما آن را به سرانجامی برسانیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس تصریح کرد: پروژه‌ها باید همراه با منابع آن باشد و نه آنکه چندین پروژه صرفا آغاز گردد لذا در این راستا به کمک شهردار و معاونت اقتصادی شهرداری مشهد نیازمندیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *