کوثری: مجلس باید بر دولت رئیسی نظارت کند نه در پشت پرده زدوبند!

رئیسی نمی تواند یک شبه همه مشکلات کشور را حل کند

کوثری: مجلس باید بر دولت رئیسی نظارت کند نه در پشت پرده زدوبند!

محمد اسماعیل کوثری چهره سیاسی اصولگرا بر این باور است که رئیسی یک شبه نمی تواند همه مشکلات کشور را حل کند. بالاخره در ابتدا، همه باید بیایند و به ترمیم مشکلات کشور بپردازند.

«دولت رئیسی کار سختی در پیش دارد و یک شبه نمی  تواند همه مشکلات کشور را حل کند» این گزاره ای است که این روزها سیاسیون زیادی از جمله محمداسماعیل کوثری نماینده مجلس و چهره اصولگرا به آن اشاره می کنند، گزاره ای که با برخی ادعاهای انتخاباتی که گفته می شد با ورود رئیسی به پاستور همه مشکلات حل می شود تا حد زیادی فاصله دارد.

خبرآنلاین نوشت: اسماعیل اشاره می کند که اصولگرا و اصلاح طلب مطرح نیست بلکه خدمت به مردم مهم است. او تاکید بر نظارت و مطالبه گری مجلس از دولت آینده دارد و می گوید: مجلس باید بر دولت نظارت کند نه اینکه بخواهد پشت پرده زدوبند انجام دهد.

مشروح مصاحبه با محمداسماعیل کوثری نماینده مجلس و چهره اصولگرا را در ادامه می خوانید؛

*آقای کوثری! پیش بینی تان از دولت سیزدهم و مسیری که باید دنبال کند چیست؟

آقای رئیسی کار بسیار سختی را در پیش دارد اما با آن انگیزه الهی و ملی که در آقای رئیسی مخصوصا در عمل در قوه قضاییه و قبل از آن در آستان مقدس آقا علی ابن موسی الرضا و..، دیده شده؛ مصمم است اقداماتی انجام دهد که در جهت امیدوار کردن مردم حرکت کند لذا باید بگوییم که بر این اساس انشاالله موفق خواهد شد چرا که مردم چند کار را  از مسئولان می خواهند، از جمله اینکه مسئولینی که در اصل از طرف مردم رای گرفتند و نماینده مردم شدند و مسئولیت پذیرفتند، باید اینگونه باشند که اولا با مردم صداقت داشته باشند و به مردم دروغ نگویند.

دوم اینکه وقت بگذارند و برنامه ریزی داشته باشند، مثلا اگر وزرا کار دارند، اگر مسئولان نزدیک به ستاد رئیس جمهور کار دارند اینها را به سرعت هماهنگ کنند که در اداره کشور بلبشویی ایجاد نشود.

باید به توانمندی مردم در داخل احترام گذاشته شود

مثلا اگر یک وزیر بخواهد رئیس جمهوری را ببیند اعتراض نکند که چندین ماه است می خواهد یک جلسه خصوصی با رئیس جمهور بگذارد و مثلا ایشان می گوید وقت ندارم، این قابل قبول نیست و از طرف دیگر به توانمندی مردم در داخل احترام بگذارد و توجه کند که ما این توانمندی را نه در حد حرف و تئوری بلکه در عمل نشان دادیم که این توانمندی ما بسیار بسیار بالا است نه اینکه بگوییم با کشورهای دیگر قطع رابطه کنند، به هیچ وجه! بلکه باید با آنها هم ارتباط داشته باشند.

در صورتی که ما اینجا دیدیم که از همه توانمندی ها استفاده کرده ایم، آنجا هم برویم و برای پیشبرد اهداف و رسیدن به آن اهداف بلند و پیشرفت کشور از آن توانمندی ها استفاده کنیم. پس نباید این را به این حساب بگذاریم که حالا موضوعی که با آنها داریم کار می کنیم و صحبت می شود را بخواهیم همه چیز را در آنجا ختم کنیم و از توانمندی های داخل غافل باشیم. مردم کار می خواهند، مردم می‌خواهند که معیشتشان رو به راه شود و زندگی کنند پس کار بسیار سختی است که ایشان مسئولیت آن را به عهده گرفتند و انشاالله با انتخاب دولتمردانی که با دلسوزی و با تفکر جهادی و انقلابی است، من فکر می کنم بتواند تا حدی این مشکلات را رفع کند و وضعیت ثبات قیمت ها را سر و سامان دهد.

بحث اصلی خدمت به مردم است نه اصولگرایی و اصلاح طلبی

*اصولگرایان قرار است یک حمایت صد در صدی از دولت آقای رئیسی داشته باشند یا ناظر و مطالبه گر باشند یا…

اصلا بحث اصولگرایی و اصلاح طلبی و فلان نیست، بحث این است که آقای رئیسی نشان داده است که فراتر از این مسائل است. اگر اصلاح طلبان خوب کار می کردند کسی می توانست بگوید که مثلا اینها بد کار کردند؟ اگر خوب تصمیم می گرفتند، اگر خوب تدبیر می کردند، اصلا کسی می توانست منکر آن شود؟ ببینید بحث اصلی این است که خدمت به مردم و جامعه کند و کشور را پیش ببرد و مردم نتیجه آن را هم در زندگی خودشان و هم در جامعه ببینند.

کوثری: مجلس باید بر دولت رئیسی نظارت کند نه اینکه پشت پرده زدو بند کند

مجلس باید به وظیفه اش عمل کند و به درستی نظارت کند

*به هر حال اصولگراها از دولت آقای رئیسی حمایت کردند….

درست است و در آن هیچ شکی نیست، اما منظور من بیشتر این است کسی که مسئولیت می گیرد چه توسط مردم انتخاب شود چه از مجلس رای می گیرد باید بیاید و آنچنان خدمت کند .. چرا هم برای اصولگرا و هم برای اصلاح طلب دفاع مقدس واقعا مقدس است؟ برای اینکه آنجا همه فعالیت می کردند تا دشمن را بیرون کنند بدون اینکه بخواهند مسائل یا مشکلاتی را بین خودشان ایجاد کنند پس مطلبی که وجود دارد این است که کسی که مسئولیت می گیرد چه از طرف مردم و چه از طرف دستگاه های مربوطه مثل مجلس و امثال آن باید پاسخگو باشد و نباید اینگونه باشد که خیال کند فقط مسئولیت گرفته که آنجا بنشیند و این احساس را داشته باشد که من دیگر دائم این مسئولیت را دارم، خیر! مجلس هم باید نسبت به این مسئله حتما دقت و نظارت محکمی کند و آن وظایفی که بر عهده اش است به خوبی استفاده کند و در نهایت کسانی که دارند خطا می کنند یا اشتباهاتی دارند حتما به آن بخش‌ها رسیدگی کند تا اینکه آن مسئول سرخط بیاید و بر آن اساس کار را دنبال کند.

مجلس باید بر دولت نظارت کند نه اینکه پشت پرده زدو بند کند

*علاوه بر نظارت مجلس، پیشنهاد شما برای نظارت بر دولت چیست؟ مثل تشکیل یک هیئت ناظری از اصولگرایان یا هسته مطالبه گری یا تشکل های دیگر؟

هم مطالبه گری است چون بالاخره یکی از وظایف اصلی مجلس این است که حتما آن نظارتش را به طور دقیق و جامع و کامل انجام دهد نه اینکه به عنوان نظارت به آنجا رود اما خدایی نکرده در پشت‌پرده زد و بندی انجام دهد، آن که دیگر نظارت نمی شود.

دولت رئیسی کار بسیار سختی در پیش دارد

حتی خارج از مجلس، فرق نمی کند بالاخره نظارت از مسئول بالاتر بر پایین باید به طوری انجام شود که آن کسی که مسئولیت دارد بداند از بالا کاملا دارد نظارت می شود و دائم نگاه می شود و اینگونه شود که کارش را خوب انجام دهد نه اینکه موقعی که مسئول بالاتر می خواهد بیاید یک ظاهرسازی کند اما زمانی که مسئول بالاتر حضور ندارد به شکلی دیگر کوتاهی کند.

به اینها باید توجه داشته باشند و من امیدوار هستم که انشاالله و به امید خدا به گونه‌ای عمل می شود که دولت جدید با اینکه کارش بسیار بسیار سخت است؛ یعنی با این وضعیتی که دولت آقای روحانی به وجود آورده وضعیت بسیار سخت است، مثلا دلار با این قیمت، بدهی های بسیار زیادی که دولت دارد، همه اینها باعث می شود که حرکت به سرعت صورت نگیرد بلکه با کُندی جلو می‌رود اما با این حال مردم تشخیص می دهند که اگر کارها خوب جلو رود، هر چند اگر در ابتدا تا حدودی کُند باشیم اما امیدوار می شوند و حتی خودشان هم کمک می کنند. انشاالله این راه هایی که الان مسدود شده است باز شود و به امیدواری تبدیل شود.

رئیسی نمی تواند یک شبه همه مشکلات کشور را حل کند

*بسیاری قبل از انتخابات می گفتند که اگر آقای رئیسی بیایند همه مشکلات کشور حل می شود  منظور شما این است که به یکباره نمی‌توان کشور را به کشور گُل و بُلبُل تبدیل کرد؟

خیر. رئیسی یک شبه نمی تواند همه مشکلات کشور را حل کند. بالاخره در ابتدا، همه باید بیایند و به ترمیم مشکلات کشور بپردازند و بعد از ترمیم، مسیر را ادامه دهند و در این صورت کارها جلو می رود. دولت جدید مثلا الان هیچ مسئولیتی ندارد و بعد می بینید که رسانه های بیگانه و بعضی ها متاسفانه نا آگاه در داخل می گویند که دولت چه کار کرد که رای گرفت؟

هنوز تا جا به جایی دولت ها  بیش از بیست روز باقی مانده است، پس ببینید در این مسائل باید خیلی دقت کنیم. اینکه یکباره بخواهیم بگوییم که همه چیز در عرض چند روز درست می شود، این نادرست است اما اینکه از همان روز اول به گونه ای تدبیر و برنامه ریزی شود که مردم متوجه شوند که دارد روی ریل دقیق خودش حرکت می کند قطعا و یقینا برای مردم این مسئله قابل قبول می شود و قبول می کنند که کمک کنند که انشاالله حرکت خیلی سرعت پیدا کند.

جریانات منتقد سنگ اندازی نکنند

*به نظر شما در دولت آینده فضا برای مطالبه گری جریانات مخالف  و یا منتقد فراهم است؟

مطالبه گری هیچ اشکالی ندارد. در چارچوب قانون، در چارچوب منطق، در چارچوب یک کار حساب شده اشکالی ندارد اما اینکه بخواهند به عنوان مطالبه گری سنگ اندازی کنند، این قابل قبول نیست.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *