معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد خواستار شد:

تسریع در روند مرمت سرای عزیزالله‌اف مشهد

معاون دادستان مشهد خواستار تسریع در روند اجرای پروژه مرمت سرای تاریخی “عزیزالله اف” در مرکز استان خراسان رضوی شد.

به گزارش صبح امروز حجت الاسلام سیدعلی صالح روز گذشته در جریان بازدید از روند اجرای طرح احیا و مرمت سرای عزیزالله اف مشهد، افزود: انتظارات ما در باره اجرای این پروژه برآورده نشده و بنا بر اذعان مسوولان میراث فرهنگی، پس از گذشت بیش از ۱.۵ سال از تصمیم به اجرای این پروژه، تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی خاطرنشان کرد: پیش بینی شده مرمت بنای قسمت کوچک سرای عزیزالله اف تا پایان سال به پایان برسد و امیدواریم با هم افزایی بیشتر شهرداری و میراث فرهنگی و مشارکت مالکان و کسبه فعال در بازار، این امر به زودی محقق شود و اجرای موفق این پروژه الگویی برای سایر پروژه های مرمت آثار تاریخی در مشهد و حتی کشور باشد.
مسوول پایگاه میراث فرهنگی ثامن نیز اظهار کرد: پس از همکاری شهرداری مبنی بر تامین اعتبار ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰، فرصت خوبی فراهم شد که بتوانیم بابت اجرای مقدمات ضروری و دارای اولویت در بحث مرمت بنای حیاط کوچک سرای عزیزالله اف به صورت جدی ورود کنیم.

وفا ثابتی افزود: در حال حاضر بر اساس مطالعات و متن تفاهم‌نامه، قراردادی ۱۰۰ صفحه‌ای تدوین شده که تمامی ضوابط فنی و ایمنی در آن لحاظ شده است و پیش بینی شده تا اواخر ماه جاری و پس از اخذ پیمانکار واجد شرایط، کار اجرایی به صورت جدی آغاز شود.

وی ادامه داد: تا کنون نیز سبک سازی و مرمت سقف این قسمت از بازار انجام شده و در برخی نقاط که از رطوبت آسیب جدی دیده بود، اقدامات پیشگیرانه و رفع نم صورت گرفته است.

ثابتی گفت: به محض استقرار پیمانکار جدید مرمت بنا، دفتر نمایندگی میراث در داخل خود مجموعه مستقر خواهد شد که علاوه بر کاهش بروکراسی معمول و کاهش مراجعه مالکان، کسبه و پیمانکاران مجموعه به میراث، پاسخگویی سریع در همین مکان انجام و همین طور نظارت مستمر کارشناسان و ناظران در امر مرمت و احیای بنا به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد، و کار مرمت  نیز در کوتاهترین زمان به نتیجه مطلوب برسد.

وی افزود: با توجه به سن بالای بنا، استفاده از مصالح ساختمانی بسیار قدیمی و نشست هایی که در برخی قسمتهای سازه‌های بنا وجود دارد، این بنا نیاز به پایش لحظه‌ای و مستمر و دقت بالا در مرمت دارد، لذا بخشی از تاخیر به وجود آمده نیز در همین جهت ایجاد شده است.
ثابتی اظهار امیدواری کرد که با توجه به استقرار و رویکرد جهادی دولت جدید و عزم جدی در مباحث مربوط به پروژه‌های ملی و مباحث رونق صنعت گردشگری، به زودی شاهد گشایش بیشتر در امور مربوط به مرمت آثار ملی و تاریخی باشیم.

کارشناس ایمنی شهرداری منطقه ثامن نیز در حاشیه این بازدید افزود: استحکام‌بخشی بنا و تامین ایمنی شهروندان، اولویت اصلی در اجرای پروژه احیا و مرمت سرای عزیزالله اف است.

حمید سرابی خاطرنشان کرد: یکی از معضلات جدی در ارتباط با سازه فعلی، آسیب دیدن جداره‌های بنا با نفوذ فاضلاب به داخل ساختمان است و برای این منظور به زودی با استقرار سرویس بهداشتی موقت در قسمت بیرونی و مسدودکردن سرویس های بهداشتی موجود در محوطه مجتمع تا پایان مرمت و رفع مشکل آن اقدام خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر طبق بررسی کارشناسان فنی شهرداری منطقه ثامن، جداره بیرونی ساختمان وضعیت مناسبی به لحاظ سازه ای ندارد و از طرفی عملیات اجرایی نیز با شدت بیشتری آغاز خواهد شد، لذا به منظور تامین ایمنی شهروندان پیشنهاد شد که قسمت انتهایی مسیر کوچه عسکریه که تردد خودرو در آن ممکن است سبب وارد آمدن لرزش ها و فشار مضاعف به سازه ناپایدار فعلی شود، به طور موقت محدود و از تردد و پارک خودرو در این قسمت جلوگیری شود که مراتب برای طرح در شورای حمل و نقل و ترافیک اعلام و در صورت موافقت پلیس راهور، اجرا خواهد شد.

کارونسرای عزیزالله اف از بناهای تاریخی مشهد است که در سال ۱۳۰۷ به دستور حاج غلام حسین مشهدی ساخته شده است. این اثر تاریخی به شماره ۴٠٣٠ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *