دلایل رشد نرخ ارز در شرایط مثبت سیگنال‌های سیاسی؛

دلار28هزارتومانی در گیرودار مذاکرات وین

در سال‌های اخیر نوسانات نرخ ارز همواره از موضوعاتی بود که به کرات با آن مواجه بوده‌ایم و در این میان سیر صعودی نرخ معمولا بر سیر نزولی پیشی گرفته بود. در این خصوص روز گذشته نیز دلار با افزایش قیمت قابل توجهی به کانال 28هزار تومان ورود پیدا کرد. در این میان کارشناسان بر این باور هستند که بازار ارز در شرایط کنونی تحت تاثیر چهار عامل؛ نزدیکی موعد تسویه حساب‌های بین‌المللی، تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، موضع سخت طرفین مذاکره برای آغاز مذاکرات در هشت آذر و عدم تغییر شرایط در فروش نفت و حضور در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف است.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از خبرآنلاین، رشد قیمت دلار در حالی اتفاق افتاد که اعلام خبر آغاز مذاکرات ایران و کشورهای اروپایی در وین، انتظار می‌رفت تاثیری مثبت را در این فضا به جا بگذارد.

امیدواری‌ به دستیابی به توافق کم است

سید کمال سیدعلی، معاون سابق ارزی بانک مرکزی، دلیل رشد قیمت در شرایطی که سیگنال‌های سیاسی مثبت است را توضیح داد و تاکید کرد: هر چند آغاز مذاکرات باید نقطه امیدی باشد برای رسیدن به یک نتیجه مثبت اما نتوانسته است بازار ارز و فعالان این حوزه را مجاب کند که شرایط بهتری در پیش است .

وی در توضیح این مطلب افزود: جنگ لفظی ایران و آمریکا همچنان ادامه دارد و نکته بسیار مهم این است که طرفین شروط خاص و سختی را برای یکدیگر مطرح می کنند. همین شروط سخت در کنار وضعیت نامتعادلی که به چشم می‌خورد، مانع از آن می شود که امیدواری‌ها به دستیابی به توافق افزایش یابد .

بازار ارز در شرایط کنونی تحت تاثیر چهار عامل نزدیکی موعد تسویه حساب‌های بین‌المللی، تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، موضع سخت طرفین مذاکره برای اغاز مذاکرات در هشت آذر و عدم تغییر شرایط در فروش نفت و حضور در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف است

برجام احیا می‌شود؟ 

به گفته وی بازار ارز هنوز به این نتیجه نرسیده است که برجام احیا شدنی است و در نتیجه با بدبینی وقایع را رصد می‌کند که البته تاثیر این بدبینی را در قیمت ارز در بازار می‌توان مشاهده کرد.

وی گفت: ایران شرایطی را برای مذاکره مطرح کرده است که ممکن است محقق نشود، همین امر سبب می‌شود فعالان بازار نسبت به موضوع حساسیت بیشتری را نشان دهند .

تقاضای ارز افزایش یافت

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مساله نزدیکی ژانویه اشاره کرد و گفت: موعد تسویه حساب‌های بین‌المللی از راه می‌رسد و در نتیجه تقاضای ارز در بازار در حال افزایش است. این نکته مهم نیز فشار بر بازار را افزایش می‌دهد و زمینه را برای رشد قیمت مهیا می کند

سیدعلی با اشاره به اینکه هنوز تغییری در وضعیت فروش نفت و بازگشت ارز به کشور رخ نداده، گفت: هر افزایش تقاضایی، هر چند بسیار اندک باشد، قیمت را به سرعت تحت تاثیر قرار می‌دهد .

موعد تسویه حساب‌های بین‌المللی از راه می‌رسد و در نتیجه تقاضای ارز در بازار در حال افزایش است. این نکته مهم نیز فشار بر بازار را افزایش می‌دهد و زمینه را برای رشد قیمت مهیا می کند

چاره‌ای جز حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست

او گفت: پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز تا پایان سال ادامه خواهد داشت و از این بابت نیز فشار کم نمی شود اما نکته مهم اینجاست که دولت چاره‌ای جز کم کردن حجم ارز ۴۲۰۰ تومانی یا حتی قطع آن برای مدیریت بازار ارز در دست ندارد اما مقامات اقتصادی دولت هنوز تصمیم قطعی را در این حوزه اتخاذ نکرده‌اند .

او به افزایش قیمت ارز از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم اشاره کرد و ادامه داد: این علامت خوبی نیست اما واکنش بازار به رفتار و سخنان دولتمردانی است که درباره برجام موضع منفی می‌گیرند و هنوز به این نتیجه نرسیده اند که باید تکلیف ماجرای اف‌ای‌تی‌اف را روشن کنند. طبیعی است دولتی که در اتخاذ تصمیم کندعمل می‌کند، با بی‌اعتمادی بازار روبرو خواهد شد .

وی نبود امریکا در مذاکرات پیش‌رو را علامتی منفی برای ایران برشمرد و گفت: کشورهای اروپایی تنها با چراغ سبز امریکا حاضر به امضای این توافق دوباره می شوند، پس چه بهتر که به جای مذاکره نیابتی مذاکرات به شکل صورت گیرد که امریکا نیز در آن حضور داشته باشد.

4عامل اثرگذار بر بازار ارز

به گفته وی بازار ارز در شرایط کنونی تحت تاثیر چهار عامل نزدیکی موعد تسویه حساب‌های بین‌المللی، تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، موضع سخت طرفین مذاکره برای اغاز مذاکرات در هشت آذر و عدم تغییر شرایط در فروش نفت و حضور در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف است از این رو افزایش قیمت دلار در این شرایط قابل پیش‌بینی بود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *