نشست خبری معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خراسان رضوی:

۱۸۰ تخلف انتخاباتی در استان

ریحانه موسوی

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری‌کل خراسان رضوی گفت: حدود ١٨٠ گزارش از تخلفات انتخاباتی در استان اعلام و تلاش شده تا بتوانیم این گزارش‌ها را با رویکرد پیشگیری حداکثری و برخورد حداقلی مدیریت کنیم.

انواع تخلفات انتخاباتی

به گزارش روزنامه صبح امروز، سیدامیر مرتضوی روز گذشته در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه‌قضاییه با موضوع تشریح اقدامات این سازمان برگزار شد بیان کرد: خرید و فروش رای از جمله این تخلفات بود که در آن اسامی نامزدها به همراه مبلغی داخل پاکت بین افراد توزیع می‌شد که در این خصوص پرونده تشکیل شده است. شناسایی عوامل تولید و انتشار کلیپ‌های مخرب، سیاه نمایی، توهین و تبلیغات نادرست از دیگر اقدامات متخلفانه در جریان انتخابات ٢٨ خرداد بود.

نارصایتی مردم در روز انتخابات

وی تصریح کرد: یکی دیگر از نکاتی که در این خصوص وجود داشت تاخیر در ساعات اولیه رای گیری بود که باعث تجمع افراد و نارضایتی آنان شده بود و در برخی نواحی نیز با کمبود صندوق سیار مواجه شدیم که پیگیری و مرتفع شد.
معاون دادگستری کل خراسان رضوی ادامه داد: در مجموع به منظور هماهنگی در برگزاری انتخابات، ۹۴ جلسه در قالب ستاد پیشگیری از تخلفات با ۴۰۰ مصوبه و ١٣ جلسه مرتبط با فضای مجازی با ۴۸ مصوبه برگزار شد.

میزان مشارکت مردم استان در انتخابات

وی با بیان اینکه  به طور کلی انتخابات این دوره در کلیه حوزه‌ها با کمترین تنش برگزار شد، ابراز کرد: از چهار میلیون و ٦٠٠ هزار نفر واجدان شرایط رای استان، ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار نفر با حضور در پای صندوق‌ها، مشارکت ٥٤.٦ درصدی را رقم زدند.

تشریح عملکرد دستگاه قضا

این مسئول قضایی با اشاره به نزدیکی هفته قوه قضاییه افزود: در این هفته اقدامات مختلفی انجام می‌شود و عملکرد دستگاه قضا در ارتباط با تولید و حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع، خانواده و استحکام و صیانت از آن، جرایم خاص، مفاسد اقتصادی و اداری، زمین‌خواری، تغییر کاربری زمین‌ها، صیانت از منابع آب و محیط‌زیست، صلح و سازش و روش‌های توسعه حل اختلاف تشریح می‌شود.

عدم تعارف قوه‌قضاییه با نهاد‌ها

مرتضوی با اشاره به اینکه دستگاه قوه قضا با هیچ نهادی تعارف ندارد افزود: در این قوه برای حل مشکلات مردم تا حد عقلایی با نهادها و دستگاه‌های مختلف تعامل داریم، همچنین مردمی و اجتماعی شدن قوه قضاییه از اهداف دستگاه قضاست و باید از همه طرفیت‌ها برای تحقق این مهم استفاده کرد.

پیشگیری از وقوع جرم

وی اظهار کرد: پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان از دیگر اقدامات دستگاه قضاست و هوشمندسازی به منظور کاهش میزان جرایم و تخلفات و کاهش ترددها به صورت جدی دنبال می‌شود.
تحقق شعار سال
مرتضوی با تاکید بر حمایت از واحدهای تولیدی به منظور تحقق شعار سال افزود: در این راستا به صورت مستمر و یک روز در هفته از واحدهای تولیدی بازدید و مشکلات آنها رسیدگی می شود که ١٥٣ مانع تولید در حوزه‌های مختلف استان شناسایی شده است.
خلاقیت و نوآوری در قوه قضاییه
عنوان کرد: خلافیت و نوآوری در کار از مهمترین رویکردهای دستگاه قضاست و در این راستا سال گذشته در استان ١٣٠ پرونده با مدیریت قضایی حل شده است. توسعه روش‌های حل اختلاف در استان افزایش یافته که در این راستا ۲۰ روش حل اختلاف در حال انجام است و از تمام ظرفیت‌ها در این حوزه استفاده می‌کنیم.

هوشمند‌سازی و فناوری‌های نوین

معاون اجتماعی دادگستری کل استان خراسان رضوی تبیین کرد: هوشمند‌سازی و فناوری‌های نوین از دیگر اقدامات ما است و هرچه بتوانیم سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند را افزایش دهیم میزان تردد‌ها و هزینه‌ها برای مردم کاهش می‌یابد.

پایان بی‌سند بودن اراضی

وی خاطر‌نشان کرد: یک میلیون هکتار اراضی ملی در سطح استان وجود دارد که حمایت از حقوق عامه و تثبیت مالکیت رسمی از جمله اقدامات قوه‌قضاییه است که تا چند ماه آینده بی‌سند بودن این اراضی در استان اعلام می‌شود که خبر بسیار خوبی است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *